Merlijn van Vliet (Kokoro) over Project Side Project: 'Creativiteit ook na zessen belangrijk'
- Bureaus
- 27 jan 2017 @ 11:46
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - CommunicatieInteractieEvenement
- 27 jan 2017 @ 11:46
- Lucas Boon
Het Amsterdamse bureau Kokoro vindt dat creatieven die naast hun baan aan projecten werken, hét voorbeeld zijn van mensen die hun hart volgen. Daarom: Project Side Project, een expositie vanaf 26 januari (een week lang) in 'Hutspot' aan de Van Woustraat waar in totaal acht side projects uit de schaduw worden gehaald. Merlijn van Vliet, mede-oprichter en creative director van het bureau, licht de plannen toe.
Bekijk hier de acht projecten die worden tentoongesteld.
Creatieven kunnen ook doorslaan in dat werken aan projecten naast hun fulltime baan. Het is toch niet de bedoeling dat uw werknemers iedere vrijdagochtend volledig opgebrand op kantoor verschijnen?
Ik zeg altijd: als je creatieve output moet leveren, heb je ook creatieve input nodig. Dat kan overal vandaan komen, bijvoorbeeld door naar musea of concerten te gaan. Maar het kan dus ook een Side Project zijn, de actievere variant zeg maar. En mijn ervaring is dat je van die laatste juist energie krijgt. In plaats van dat het je energie kost.
Hoe zit dat met de creatieven bij Kokoro? Ziet u het als een nadeel als ze zich niet bezighouden met Side Projects?
Bij Kokoro hebben veel creatieven inderdaad een Side Project. Het is geen vereiste, maar het is bijvoorbeeld wél altijd iets wat ik vraag bij sollicitaties. Laten we zeggen dat het je een interessantere creatief maakt.
Hoe bent u tot de keuze voor de acht verschillende projecten gekomen? En waarom vielen er andere af?
De selectie is tot stand gekomen uit eigen netwerk en tips van externen die feeling hebben met de creatieve industrie. Het was vooral een gevoelsding. Met heel de creatieve afdeling bij Kokoro hebben we de uiteindelijke selectie gemaakt. En bij alle acht deelnemers hadden we eigenlijk meteen het gevoel van: 'dit klopt' of 'dit is een mooie aanvulling op het geheel'. Dat is ook iets wat we nu veel terug krijgen.
Een van de acht Side Projects die op 26 januari uit de schaduw wordt gehaald.
Wat verwacht u van de feestelijke opening in Hutspot?
Er hebben nu 200 mensen bevestigd dat ze komen. En er zijn nog eens 200 mensen die 'misschien komen'. Ik vind het ongelooflijk tof dat de aantrekkingskracht tot dit project blijkbaar zo groot is. Je hoopt het, maar het moet toch ook lukken. Ik heb ergens dan toch altijd de angst dat er maar drie mensen komen, waarvan twee je ouders.
Wat voor publiek verwacht u? Mikt u naast creatieven bijvoorbeeld ook op marketeers?
We richten ons op de creatieve sector in de breedste zin van het woord. Dus mensen bij én rondom bureaus. Maar ook zeker mensen aan klantzijde. De expositie bestaat uit een diverse selectie van creatieve projecten. Of je dat interessant vindt, zou in principe niets te maken hoeven hebben met uit welke 'hoek' je komt.
Hoe zou u onze lezers (marketeer dus) willen overhalen om op 26 januari naar Hutspot te komen?
Haha, twijfelende marketeers overhalen, dat komt in mijn dagelijkse werkzaamheden ook nog weleens voor. Nou, hierbij dan mijn pitch: Eén keer per jaar organiseren wij een bijzonder project om onze bureaufilosofie 'Follow your heart' op een inspirerende manier onder de aandacht te brengen. Met Project Side Project beloof ik alle marketeers van Nederland dat ze de volgende ochtend boordevol inspiratie naar hun werk gaan. Dat ze er aan de lunchtafel over kunnen vertellen. En dat ze er met hun collega marketeers tijdens de vrijmibo achter komen dat er eigenlijk maar één bureau in Nederland is dat dit soort dingen organiseert.
Lees ook: Kokoro Amsterdam inspireert met expositie: Project Side Project
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 13,... 29-03-2024
- Landelijke preventiecampagne moet... 28-03-2024
- [branded content] Somnox wil... 28-03-2024
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing