WFA: 'Reclamegeld stimuleert Europese economie fors'
- Bureaus
- 18 jan 2017 @ 11:44
- Link
-
Redactie Bureaus
Redactie
MarketingTribune - ZakelijkEffectOnderzoekReclame
- 18 jan 2017 @ 11:44
- Redactie Bureaus
Elke euro die aan reclame wordt besteed, voegt zeven euro toe aan het Bruto Binnenlands Product van de Europese Unie. Dat blijkt uit het deze week gepubliceerde onderzoek 'Value of Advertising', dat Deloitte uitvoerde in opdracht van de wereldwijde adverteerdersbond WFA en een coalitie van Europese bureaus, exploitanten en belangenverenigingen.
De Europese reclame-industrie pleit voor een heroverweging van verdere beperkingen op reclame, zoals in de Audiovisuele Mediadiensten Richtlijn (AVMSD) en de e-Privacy Richtlijn, omdat deze beperkingen veelal geen rekening houden met deze economische belangen.
92 miljard euro, 6 miljoen banen
Value of Advertising is het eerste EU-brede rapport dat de economische en maatschappelijke bijdrage van reclame door cijfers onderbouwd in kaart brengt. De studie toont het vermogen van de industrie aan economische groei in de EU te stimuleren en een positieve bijdrage te leveren aan de werkgelegenheid.
Door gebruik te maken van econometrische modellen wordt aangetoond dat de 92 miljard euro die in 2014 aan reclame is besteed in de EU, 643 miljard euro heeft toegevoegd aan het BBP van de Unie (4,6 %). Ook is de reclame-industrie goed voor bijna 6 miljoen banen in de EU (2,6% van de totale EU werkgelegenheid).
Het onderzoek toont aan dat reclame innovatie stimuleert en voordelen biedt aan de consument. Reclame zorgt ervoor dat consumenten tegen lage kosten of zelfs gratis kunnen profiteren van nieuws, entertainment en communicatiemiddelen in het totale medialandschap van TV, radio en online. Ook grote sportevenementen worden mogelijk gemaakt door reclame.
BVA: 'Reclame is economische factor van belang'
De BVA is positief over de uitkomsten van het onderzoek. 'Heel goed dat WFA dit initiatief heeft genomen om het positieve verhaal over de invloed van reclame met cijfers onderbouwd onder de aandacht te brengen', zegt Heleen Crielaard, bestuurslid BVA en senior marketingmanager van Rabobank. 'Het onderzoek toont aan dat reclame een economische factor van belang is, die een sterke bijdrage levert aan de maatschappij en de economie. Daarom roept BVA in lijn met WFA de politiek op om terughoudend te zijn met de roep om wettelijke restricties als reclameverboden, die de vrijheid van commerciële communicatie vaak onnodig inperken.'
Lees het complete WFA-onderzoek hier.
#AdsMatter! Advertising generates €7 in GDP for every €1 spent, new research shows. More here https://t.co/Pf2JV4kRpH @EACA_eu pic.twitter.com/82aUMphc29
— WFA (@wfamarketers) January 16, 2017
-
Redactie Bureaus
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/bureaus/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden AOV-markt op
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Kinesso lanceert Performance Solutions
- OrangeValley, MvH Media, AdResults en Increase slaan handen...
Laatste Nieuws
- Medewerkers Arag geven je de... 24-04-2024
- NS laat reizigers aan het woord in... 23-04-2024
- Xelion kiest Fightclub 23-04-2024
- Nieuwe campagne... 23-04-2024
- Shortlisten SAN ABC Accenten 2023... 23-04-2024
- Bar-le-Duc richt nieuwe campagne op... 22-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing