Kabinet komt met reclameverbod op flitskrediet

Kabinet komt met reclameverbod op flitskrediet
  • Bureaus
  • 21 feb 2017 @ 11:37
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • ConsumentenZakelijkPolitiekReclame

Er komt een verbod op reclame voor flitskredieten. Het Ministerie van Financiën werkt samen met toezichthouder AFM aan een wetsvoorstel dat het promoten van deze kortlopende leningen tegen extreem hoge rentes onmogelijk maakt. Het verbod kan al over zes weken ingaan. 'Dit reclameverbod is een belangrijk middel in de strijd tegen giftige producten.'

Volgens AFM is het verbod nodig om kwetsbare consumenten in geldnood te beschermen. Die worden door veelal buitenlandse aanbieders verleid om snel geld te lenen, maar overzien niet dat hiervoor te hoge kosten in rekening worden gebracht. Wettelijk mogen aanbieders van kortlopende leningen maximaal 14% rente rekenen op jaarbasis, maar in de praktijk legt AFM regelmatig boetes op aan partijen die zich hier niet aan houden. 

Aanbieders van flitskredieten adverteren vaak met billboards langs snelwegen, maar het verbod geldt ook voor banners op internet en promotionele websites. Het AFM laat weten dat alleen sites met feitelijke informatie straks nog zijn toegestaan.

Dijsselbloem wil reclameverbod

Minister Dijsselbloem kondigde in september 2016 al een reclameverbod aan voor een zestal risicovolle financiële producten, zoals binaire opties en warrants. Binaire opties zijn beleggingsproducten die volgens AFM een hoog gokgehalte hebben. 

'De huidige lage-rente en digitalisering zijn een belangrijke voedingsbodem voor de opkomst van schadelijke online financiële producten. Ook hebben we hier te maken met partijen die vanuit het buitenland deze producten aanbieden', zegt Merel van Vroonhoven, voorzitter van AFM. 'Daarom is het voor de AFM een prioriteit consumenten te beschermen tegen producten die tot grote verliezen leiden of met hoge kosten gepaard gaan. Met het reclameverbod krijgen we een belangrijk middel in handen in de strijd tegen giftige producten.'

Aanleiding voor de maatregel is de vaststelling door verschillende Europese toezichthouders dat bepaalde schadelijke financiële producten op grote schaal en op agressieve wijze aan consumenten worden aangeboden. Dit leidt veelal tot een schadelijke situatie. Consumenten kunnen met deze producten snel geld verliezen, terwijl het op lange termijn niet goed mogelijk is winst te maken. AFM is momenteel bezig met een consultatie van de markt.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken