Nieuwe merkstrategie Mazda: ode aan het rijden

Nieuwe merkstrategie Mazda: ode aan het rijden
  • Bureaus
  • 13 feb 2017 @ 10:58
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Campagnes

Mazda start begin april in Nederland een nieuwe merkcampagne onder de naam ‘Drive Together’ waarin het merk het traditioneel weer net even anders doet dan de rest. Daar waar veel automerken aansturen op het terugdringen van de rol van de bestuurder is de nieuwe campagne van Mazda juist een ode aan het rijden.

Dat deze visie succes oplevert, bewijzen de verkoopcijfers van Mazda in Nederland: in een met 15% dalende markt wist het merk in het afgelopen jaar 5% meer auto’s te verkopen dan in 2015.

Harmonie

De campagne richt zich volgens Mazda op hoe de menselijke zintuigen tot leven gebracht worden tijdens het rijden. Mazda’s mens-centrische ontwikkelingsfilosofie speelt daarbij een belangrijke rol. Bij deze benadering wordt in kaart gebracht welke zaken voor rijplezier zorgen en welke aspecten bestuurders in staat stellen om de auto op de meest prettige wijze te bedienen. De band die daarbij ontstaat tussen auto en bestuurder is iets wat Mazda ‘Jinba Ittai’ noemt, een Japanse uitdrukking die gebruikt wordt om de perfecte harmonie aan te geven tussen een boog schietende ruiter en zijn paard.

Beloning en plezier

‘Daar waar andere merken het handelen van de bestuurder steeds meer beperken met technologische voorzieningen is onze visie juist om bestuurder en auto dichter bij elkaar te brengen,’ vertelt Susanne Peters, Director Marketing & Communications van Mazda Motor Nederland. ‘Onze designers en ingenieurs zijn voortdurend bezig om dit verder te perfectioneren. Wij geloven dat een effectieve communicatie tussen mens en machine het rijden niet alleen veiliger maakt, maar ook meer voldoening, beloning en plezier biedt. We willen dat mensen het rijden in onze auto’s echt beleven en niet alleen maar passagiers zijn. Deze nieuwe Drive Together campagne benadrukt daarom de band tussen auto en bestuurder.’

In de eerste tv-commercial worden menselijke zintuigen vergeleken met verschillende elementen van een Mazda, met in de hoofdrol de nieuwe Mazda MX-5 RF, de nieuwste versie van 's werelds best verkochte roadster. Maar ook andere modellen zullen aan bod komen zoals de Mazda3, Mazda6 en CX-3.

De Drive Together campagne wordt ingezet via alle Mazda kanalen en voorziet in tv, radio, print en online advertising. Vanaf 16 februari zijn de eerste uitingen te zien via www.mazda.nl en de eerste tv-commercial wordt uitgezonden op 3 april.

Agency:                        Team Cosmo / Antidote

Creative Director:         Tim Ashton

Account Director:         Marco Köditz

Creative team:              Toby Derham

Planning Director:         Elena Bernardelli

Agency Producer:         Tim Greven

Production company:   soup.filmproduktion GmbH, Berlin

Director:                       Christian Webber

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken