Sjoerd van Sprang stapt over van Coebergh naar Cisco

Sjoerd van Sprang stapt over van Coebergh naar Cisco
  • Bureaus
  • 6 feb 2017 @ 10:48
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • CommunicatiePersonaliaInterviewInnovatieSocial mediaPromotiePR

Sjoerd van Sprang is na tien jaar overgestapt van PR-bureau Coebergh Communicatie & PR naar het bedrijfsleven: hij is vanaf 1 februari PR-manager van IT-concern Cisco in Nederland. MarketingTribune sprak met hem over het verschil tussen bureau- en klantzijde. 'Het is een andere dynamiek.'

Waarom maak je de overstap van Coebergh naar Cisco?

Sjoerd van Sprang: 'Cisco is een prachtig bedrijf. Een wereldwijde IT-speler met innovatie hoog in het vaandel. Een bedrijf dat de digitale fundering legde en blijft leggen in de manier waarop we met elkaar werken en leven. Er speelt op dat gebied zó ontzettend veel. Als zo’n bedrijf dan in Nederland een nieuwe PR-manager zoekt, dan is dat een kans die ik niet kan laten liggen. Maar daarvoor heb ik wel een professioneel en gedreven bureau verlaten. Waar ik jarenlang met veel plezier heb gewerkt aan geweldige opdrachten, met nadruk op corporate PR en de laatste jaren steeds meer crisis-PR. Dat deed een beetje pijn en daar ben ik blij om. Een teken van een sterke band.'

Verwacht je flinke gewenning nu je overstapt van bureau- naar klantzijde? Wat is voor jou het grote verschil?

'Ja en nee. Ja, vooral op het vlak van groepsdynamiek. De dynamiek van een multinational met meer dan 70.000 werknemers is nu eenmaal anders dan een bureau met tientallen medewerkers. Het is ook anders omdat ik schakelde tussen allerlei verschillende opdrachtgevers met sterk verschillende topics en doelgroepen en nu is dat er slechts één.

Nee, omdat Cisco een organisatie is waar de lijnen bijzonder kort zijn en het heel snel gaat. Groot of niet, dat zit in de cultuur. En die verschillende opdrachtgevers en snel schakelen tussen verschillende onderwerpen lijkt ook hier het geval.'

Wat heb je geleerd van ruim tien jaar Coebergh Communicatie?

'Hard werken. Vooruit denken. Never ever assume. Het gaat zowel om de grote lijnen als de kleinste details. Wees dienstverlenend: het gaat niet om de ego van de adviseur, maar om een goed advies of uitvoering waar de – reputatie van de –opdrachtgever bij gebaat is.  En blijf ademen en lachen.'

In welke concrete projecten ga je als eerste je tanden zetten?

'Dat zijn er verschillende. Een opvallende die ik al kan noemen is een recent aangekondigd programma dat aan premier Rutte is voorgesteld, waarbij Cisco de komende jaren actief bijdraagt aan de Digitale Versnelling van Nederland. Op de vlakken van overheid, bedrijfsleven en onderwijs. Denk dan bijvoorbeeld aan beter contact met patiënten in de zorg, met slimmere transportoplossingen de reistijd in de drukste gebieden met 10% verkorten, smarter cities of efficiëntere energienetten. Meer dan genoeg interessants om te vertellen dus.'

Hoe staat Public Relations er in Nederland voor anno 2017?

'Goed als je kijkt naar bekendheid van het begrip Public Relations. Ik denk dat het een heel stuk bekender is dan bijvoorbeeld tien jaar geleden. Maar het staat er ook slecht voor, als je kijkt naar wat er onder het begrip wordt verstaan. Wat is nu PR? Is het alleen het realiseren van publiciteit? En hoe gaat dat met het voortdurend veranderende medialandschap? Is het vooral de dialoog aangaan met relevante stakeholders? Zo ja, dan zou onder andere de social mediastrategie (en het beheer daarvan) toch standaard onder PR moeten vallen. Kortom, genoeg uitdagingen voor het vak om helderder te zijn over waar het voor staat.'

Wat is het grootste verschil tussen je vorige en je nieuwe baan?

'Bij Cisco heb je in tegenstelling tot Coebergh een groot team van internationale communicatieprofessionals uit verschillende culturen en opererend in andere landen. Die verschillende – multiculturele - zienswijzen leiden voor mij als communicatieprofessional absoluut tot andere inzichten en oplossingen. Die internationale dimensie spreek mij bijzonder aan.'

Interview: Jeroen Mirck, contentmanager Bureaus van MarketingTribune.

Lees ook: Sjoerd van Sprang over trends in eerder MT-interview.

Sjoerd van Sprang (Foto: RVDA)

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken