Scheepens bestrijdt jeugdwerkloosheid met Buro Werktuig

Scheepens bestrijdt jeugdwerkloosheid met Buro Werktuig
  • Bureaus
  • 11 apr 2017 @ 10:23
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZakelijkMVOCampagnes

Het Tilburgse reclamebureau Scheepens heeft een opmerkelijke manier gevonden om jeugdwerkloosheid te agenderen en er tegelijk iets tegen te doen. Dit voorjaar loopt er een bijzonder experiment: een reclamebureau voor en door jongeren, genaamd Buro Werktuig. Scheepens kreeg de vraag om een campagne te ontwikkelen tegen jeugdwerkloosheid en bedacht samen met de opdrachtgevers deze afwijkende invulling.

'Wij geven de jongeren professionele begeleiding, maar verder zijn ze helemaal vrij om hun werk in te vullen. Als jongeren kennen zij de problematiek veel beter en spreken ze de taal van de doelgroep. Bovendien konden we met dit initiatief meteen vier getalenteerde jongeren aan het werk zetten', aldus eigenaar Stefan van Hulten, directeur van Scheepens.

Zo ontstond Bureau Werktuig. Vier jongeren met een duidelijke eigen rol bedenken campagnes om jongeren naar het Jongerenpunt Midden-Brabant te loodsen. Waar zij vervolgens ondersteuning krijgen in het vinden van werk, werkervaring, inkomen of scholing. De medewerkers van Buro Werktuig zijn daar zelf overigens een mooi voorbeeld van. Zij krijgen een vergoeding in de vorm van een startersbeurs; een regeling voor werkzoekende starters die ervaring willen opdoen en gaten in hun cv willen voorkomen. Ze kunnen rekenen op de ondersteuning van de professionals van het reclamebureau waar ze ook kantoor houden.

'Afwijkende aanpak werkt'

'Dat deze aanpak beter werkt dan posters ophangen en mailings rondsturen, zagen we al na een paar maanden', vertelt creatief directeur Eelco Anneveldt van Scheepens. 'Buro Werktuig ontwierp de nieuwe site van het jongerenpunt. Met frisse beelden en teksten die recht uit de doelgroep komen. Ook hun eigen site is opvallend en op een goede manier anders. We zijn echt blij dat onze opdrachtgevers deze aanpak met ons en de jongeren aandurfden.'

De bedoeling is natuurlijk dat jongeren door hun ervaring sneller werk vinden. Marc Bevers, als programma manager verantwoordelijk voor de regionale aanpak jeugdwerkloosheid: 'Dat lukt ook. Ze komen makkelijker binnen bij bedrijven. Copywriter Tessa is een mooi voorbeeld van zo’n succesverhaal. Zij begint over een paar weken aan een baan bij een reclamebureau. De werkervaring die zij via de Startersbeurs, in dit geval binnen Buro Werktuig heeft opgedaan, heeft daar zeker bij geholpen.'

De opdracht voor de oprichting en begeleiding van Buro Werktuig komt vanuit Hart van Brabant, diverse gemeentes, Midpoint en de provincie Brabant.

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken