Winkelend publiek verdwaalt in publieke sweatshop
- Bureaus
- 17 mei 2017 @ 00:55
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - MVOMaatschappijCampagnesOutdoor
- 17 mei 2017 @ 00:55
- Redactie Media
Op een label in een T-shirt kan ‘Made in India’ staan, maar in wat voor fabriek is het gemaakt? En onder welke arbeidsomstandigheden? Deze week opende er een sweatshop midden op straat in het centrum van Den Haag, om consumenten stil te laten staan bij de oneerlijke behandeling van arbeiders (veelal vrouwen) in de kledingindustrie. De sweatshop is onderdeel van de campagne 'Women Power Fashion', een initiatief van Schone Kleren Campagne en Mama Cash, met steun van de Nationale Postcode Loterij.
De campagne Women Power Fashion wil consumenten ertoe aanzetten bewuster te kopen en modemerken te vragen transparant te zijn over de omstandigheden in hun fabrieken. De sweatshop is van 16 tot en met 21 mei te bezoeken op de Grote Marktstraat in Den Haag.
De WPF-campagne gaat over empowerment: van zowel de kledingarbeiders die in eigen land strijden voor betere arbeidsomstandigheden als de consument die door meer kennis van de industrie kledingmerken hierop kan aanspreken. Door zelf te ervaren onder welke barre omstandigheden de meeste kleding gemaakt wordt, willen de initiatiefnemers de consument ervan doordringen dat kleding maken mensenwerk is en dat arbeiders dit onder menswaardige condities moeten kunnen doen.
Eigen fashion statement
In de sweatshop in Den Haag naaien verschillende bekende Nederlanders, politici, modebloggers en ruim honderd vrijwilligers stropdassen als fashion statement; het kledingsymbool voor invloed en macht. Door de stropdas anders te dragen, bijvoorbeeld als strik of sjaal, en dit te delen op sociale media met #myfashionstatement en #hetkananders, geven deelnemers de boodschap af dat ook de kledingindustrie anders kan. Omstanders kunnen via een spel de condities in de sweatshop bepalen en een petitie ondertekenen waarin kledingmerken worden opgeroepen transparant te zijn over de fabrieken waar de kleding wordt gemaakt.
Na een succesvolle campagne in de Kalverstraat in Amsterdam vorig jaar, slaan Schone Kleren Campagne en Mama Cash opnieuw de handen ineen. Onder de noemer ‘Women Power Fashion’ genereren zij structureel aandacht voor dit wereldwijde probleem dat voornamelijk vrouwen en meisjes treft. Onderdeel van de Women Power Fashion campagne zijn twee debatavonden in De Balie in Amsterdam (16 mei) en in het Humanity House in Den Haag (17 mei) waarin activisten, politici en het publiek met elkaar in gesprek gaan over de noodzakelijke omslag in de kledingindustrie.
Stichting Schone Kleren Campagne zet zich ruim 25 jaar in voor goede arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie. Deze organisatie heeft als doel het verbeteren van de arbeidsomstandigheden en de positie van arbeiders in de wereldwijde kledingindustrie. Mama Cash is een internationaal vrouwenfonds en steunt wereldwijd vrouwen, meiden en transgenders die opkomen voor hun rechten.
Foto's: Anko Stoffels
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- sweatshop
- Schone Kleren
- Bangladesh
- uitbuiting
- vrouwen
- campagne
- Mama Cash
- Nationale Postcode Loterij
- kleding
- Women Power Fashion
- Den Haag
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Vriendschap centraal in Koningsdagcommercial Staatsloterij 2024
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
- Kinesso lanceert Performance Solutions
Laatste Nieuws
- Sunny Cars creërt Sunny Car-figuren 19-04-2024
- De marketingtransfers van week 16,... 19-04-2024
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden... 18-04-2024
- OrangeValley, MvH Media, AdResults... 18-04-2024
- [branded content] Crisp wil groter... 18-04-2024
- Flexa Creations zet droomhuis in in... 18-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing