[Interview] Sander Volten (180 Kingsday) over bureau-fusie: 'Gelukkig verschillen we van elkaar'

[Interview] Sander Volten (180 Kingsday) over bureau-fusie: 'Gelukkig verschillen we van elkaar'
  • Bureaus
  • 19 jun 2017 @ 00:15
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • StrategieCreatieReclameInterview

Opmerkelijke bureaufusie in reclameland: het onafhankelijke Kingsday en Omnicom-dochter 180 Amsterdam gaan samen verder als 180 Kingsday. Het fusiebureau zal worden geleid door Kingsday-topman Sander Volten, terwijl 180-boegbeeld Al Moseley zich als International President gaat richten op de bloei van het mondiale 'micronetwerk' van 180, dat ook kantoren heeft in China en de VS. MarketingTribune sprak met de nieuwe CEO Sander Volten over de fusie. 'Een betere kijk op Nederland begint met een bredere kijk op de wereld.'

Bij de bekendmaking van de fusie spraken 180 en Kingsday donderdag over twee 'volledig complementaire bureaus'. Modern Nederlands en Europees werk enerzijds, legendarisch mondiaal werk anderzijds. Met 180 als internationale merkbouwer en Kingsday als expert met diepe wortels in digital.

Kingsday en 180 Amsterdam zijn twee heel verschillende bureaus. Waarom gaan juist jullie beide met elkaar fuseren?

Sander Volten: 'Gelukkig zijn we verschillende bureaus. Dan heb je elkaar namelijk wat te bieden. Daarnaast voelt de keuze om met 180 samen verder te groeien als een natuurlijke match. Niet alleen zijn we praktisch buren op de Herengracht, maar ook qua drive en werkmentaliteit passen we goed bij elkaar. De combinatie die we nu hebben gesmeed, maakt ons uniek en daarmee ook super relevant voor ambitieuze Nederlandse merken.'

Krijgt 180 door deze bureaufusie een andere rol binnen de Omnicom Group?

'Het 180 micro-netwerk wordt binnen Omnicom gekoesterd om zijn eigentijdse en onafhankelijke manier van werken en het voortdurend bouwen aan creatie zonder grenzen.' 

Kingsday heeft 'diepe wortels in digital'. Betekent dit dat 180 een sterkere focus krijgt op digital marketing en advertising?

'180 Kingsday krijgt door de samensmelting de beschikking over een breed scala aan specialisten. En digital en social horen daar uiteraard ook bij. Dankzij de schaalgrootte kunnen we die specialismen verder uitbouwen en laten werken voor onze nationale en internationale klanten.'

Hoe voelt het om ineens aan de leiding te staan van een bureau dat veel internationaler is georiënteerd (en gelouterd) dan het bureau waar je tot nu toe leiding aan gaf?

'180 Kingsday is een bureau dat zich richt op zowel de Nederlandse markt als de internationale markt. En hoewel Kingsday van Nederlandse origine is hebben we sinds de oprichting altijd al breder gekeken en gewerkt dan Nederland. Wat we de afgelopen jaren gemerkt hebben is dat ook onze Nederlandse klanten dat zelfs van ons verwachten. Een betere kijk op Nederland begint wat ons betreft altijd met een bredere kijk op de wereld.'

Al Mosely, boegbeeld van 180 Amsterdam, krijgt een internationale functie. Hoe voelt het voor hem om 180 Amsterdam een beetje los te moeten laten?

'Al zal in zijn nieuwe rol nauw betrokken blijven bij 180 Kingsday. Zijn ervaring en grote rol binnen het netwerk is en blijft van onschatbare waarde.'

Doel is om het 180-micronetwerk verder te laten groeien. Dat netwerk zit nu in Los Angeles, Amsterdam en China. Wat voor uitbreiding zien jullie voor ogen? Kun je al gewenste locaties of regio's noemen? Waar liggen de grootste kansen?

'We kondigen de komende dagen een grote nieuwe klant aan. Voor deze klant zullen wij een hub bouwen in hun regio.'

Gefeliciteerd met de nieuwe klant BMW! Wat gaan we op korte termijn nog meer horen van 180 Kingsday? 

'We hebben nog een paar interessante berichten en aankondigingen in het vat, maar dat komt nog. Daarnaast is het natuurlijk nog veel belangrijker wat we op lange termijn van 180 Kingsday gaan horen. Gezien de positieve energie bij onszelf en de positieve geluiden uit de markt gaat dat ongetwijfeld goed komen.'

Interview: Jeroen Mirck, contentmanager Media & Bureaus van MarketingTribune.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken