Bas Korsten bij Dutch Embassy: Start je eigen bureau!

Bas Korsten bij Dutch Embassy: Start je eigen bureau!
  • Bureaus
  • 19 jun 2017 @ 19:14
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Cannes

Reclame icoon Bas Korsten – wereldberoemd door de digital Rembrandt – had een heldere boodschap voor de hongerige talenten van Jonge Honden en RA*W bij de eerste Creative Class van de Embassy of Dutch Creativity op Cannes Lions maandag 19 juni. ‘Start je eigen bureau, focus op je eigen ideeën, maak het verschil en geef nooit op.’

Korsten beantwoordde tientallen vragen van de jeugdige creatieven en strategen. Het adagium ‘nooit opgeven’ was voor hem persoonlijk meer dan ooit van toepassing bij het realiseren van de Next Rembrandt. ‘Ik ben bij ING wel vier keer gaan presenteren met het concept en elke keer was het antwoord ‘nee’. Het concept had een langzame dood kunnen sterven, ware het niet dat ik stoïcijns bleef volhouden. Keep that in mind, be persistent in your ideas.’

Technologie

The Next Rembrandt heeft volgens Korsten ook aangetoond dat er binnen reclame eigenlijk geen technologische grenzen meer zijn. ‘Alles is mogelijk en maak daar ook gebruik van. De huidige technologie is amazing om verhalen te vertellen. Maar echte en pure creativiteit blijft voorbehouden aan de mens, niet aan robots.’

Op de vraag of JWT Amsterdam voldoende aandacht schenkt aan talent, antwoordde Korsten: ‘We doen veel, maar het kan altijd meer. Het is belangrijk om jong talent te laten bloeien. Maar er ligt ook een grote verantwoordelijkheid bij jullie zelf. Toen ik hier voor de eerste keer als copywriter in Cannes kwam, dacht ik: shit, dit is echt goed, maar misschien kan ik het wel beter. Dat is een gedachte die je moet vasthouden.’

Lui

Op de vraag of hij vindt dat jongeren lui zijn, gaf hij indirect antwoord door een voorval met zijn zoon aan te halen. ‘Hij werkte welgeteld 1 dag bij een strandtent. Hij vond het niks omdat hij alleen maar rotklusjes te doen kreeg. Jullie probleem en dat van andere millennials is dat jullie direct impact willen hebben, direct het hoogste willen bereiken. Dat kan niet. Relax, werk hard en hou je oog op het doel. Jullie vinden uiteindelijk je weg wel.’

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken