Cannes-jurylid Darre van Dijk (TBWA): 'Veel campagnes voelen niet helemaal waar'

22jun 201700:03
  • Bureaus
  • 14676 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
  • CreatieCampagnesInterviewCannesMVO

nieuws Tien professionals uit Nederland zitten dit jaar in de jury van reclamefestival Cannes Lions. MarketingTribune vroeg ze naar hun kijk op Cannes en de positie van Nederlandse creativiteit. Aan het woord is ditmaal Darre van Dijk, CCO van TBWA\Neboko en jurylid voor de Direct Lions. 'Purpose wint prijzen, maar soms mis ik de essentie van ons vak.'

Darre van Dijk is sinds 2016 de CCO van TBWA\Neboko. Bovendien maakt hij deel uit van TBWA's global creative board en is hij ook creatief verantwoordelijk voor Europa. Voorheen was Van Dijk tien jaar lang de creatieve leider van Ogilvy & Mather Amsterdam. Hij won in zijn carrière bijna 200 awards en viel deze week ook zelf bij Cannes Lions in de prijzen met TramRoulette voor Holland Casino.

Lees ook het uitgebreide persoonlijke interview met Darre van Dijk in de Cannes-special van de papieren MarketingTribune. 

Cannes is voor jou vertrouwd terrein, maar heb je er al eerder gejureerd?

Darre van Dijk: 'Nee, ik heb nooit eerder gejureerd voor Cannes. Dit jaar heb ik honderden cases moeten beoordelen. Veel cases die ik heb gezien voelen niet helemaal waar. De case wordt soms zo mooi gemaakt met fake news dat je er goed doorheen moet kijken. Maar gelukkig zie je ook hele goede ideeën voorbij komen. Ik hou er vooral zelf aan over hoe ik het niet zou doen. Heb van alle cases die ik goed vond een notitie gemaakt. Soms ook vanwege de vertelvorm.'

Hoe staat Nederland er volgens jou voor annn 2017 als creatieve natie?

'Nederland staat er elk jaar redelijk goed op dankzij een aantal uitschieters zoals The Next Rembrandt, Sweetie, ALS of Dela. Maar dan zijn we telkens afhankelijk van één grote uitschieter. We zouden met meer campagnes vertegenwoordigt moeten zijn. Maar het kost tijd en energie. En de juiste toon vinden is niet eenvoudig. Daarnaast lijkt het ook wel alsof we in Nederland van ander soort advertising houden dan de toon die internationaal goed aanslaat. We zijn een beetje te nuchter voor Hollywood. Als een case als een Hollywood-trailer wordt gemaakt, dan slaat die goed aan in Cannes.'

Welke trends in jouw vakgebied gaan dit jaar meer dan ooit een rol spelen (en prijzen winnen) in Cannes?

'Volgens mij zijn het net als vorig jaar de purpose en betekenisvolle advertising die nog steeds dat de grote winnaars worden. Kijk maar naar de voorspellingen in de media zoals the Refufee Flag, Fearless Girl of Meet Graham. Het gekke is wel dat je soms de essentie van ons vak mist. Namelijk dat we merken helpen om een product te verkopen en dat het niet alleen gaat over een mening te hebben.'

Interview: Jeroen Mirck, contentmanager Media & Bureaus van MarketingTribune.

Lees op MarketingTribune.nl méér Cannes-interviews. 

Tien Nederlandse juryleden

Cannes Lions heeft dit jaar veranderingen doorgevoerd in het jurytraject. De omvang van de jurypanels is teruggebracht met 92 leden. Nederland is met tien juryleden (vijf mannen, vijf vrouwen) goed vertegenwoordigd in Cannes. Klik hieronder op hun namen om de interviews te lezen die MarketingTribune met hen hield in de aanloop naar het festival.

  • Promo & Activation: Anneke Schogt, managing director van IMA
  • Design: Mark van Iterson, Global Head of Design, Heineken International
  • Direct: Darre van Dijk, Chief Creative Officer van TBWA Worldwide
  • Film: Elissa Singstock, executive producer W+K Amsterdam
  • Film Craft: Saskia Kok, executive producer van Bonkers
  • Innovation: Emmanuel Flores, Head of Tech bij J. Walter Thompson
  • Cyber: Nathalie Peters, Head of Digital Transformations bij IPG Mediabrands
  • Promo & Activation: Bas Korsten van J. Walter Thompson Europe
  • Media: Marieke Verhart, client director van MediaCom
  • Product Design: Janwillem Bouwknegt, partner van NPK Design


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners