Fearless Girl Beats Old Boys Network in Cannes

28jun 201700:09
  • Bureaus
  • 15619 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
  • CreatieReclameAwardCannesStorytelling

nieuws Cannes Lions was weer een rollercoaster. Het reclamefestival draaide meer dan ooit om purpose, al was er ook volop ruimte voor vernuftig vakwerk, vaak met nadruk op Virtual Reality en Artificial Intelligence. Kortom: hoofd én hart zegevierden aan de Croisette. Met een hoofdrol voor Fearless Girl.

Een klein meisje werd dit jaar de grote winnaar tijdens de hoogmis van de reclame-industrie, die vaak terecht de kritiek krijgt een old boys network te zijn. 'Fearless Girl' is een klein standbeeldje, dat op Wall Street pontificaal tegenover de reusachtige stier is geplaatst, die symbool staat voor het hart van de zakenwereld in Manhattan.

Fearless Girl lijkt kunst of een toeristische attractie, maar is in feite een campagne gemaakt door McCann New York om bedrijven aan te moedigen meer vrouwen te benoemen in leidinggevende functies. De reclamewereld, momenteel in de greep van een fel debat over diversiteit, kon dit werk van McCann en opdrachtgever State Street Global Advisors waarderen, want het opvallende statement won liefst vier keer een Grand Prix in Cannes.

Purpose-driven

Een andere purpose-gedreven campagne die meer dan één Grand Prix won, was 'Meet Graham' van Clemenger BBDO Melbourne (Australië) en de Transport Accident Commission Victoria. Tegelijk waren er ook twee hoofdprijzen voor meer commerciële bedrijven: Burger King en Boost Mobile. Reclame is er immers ook gewoon om geld te verdienen.

Nederland speelde te midden van dit geweld een charmante bijrol. In totaal wonnen Nederlandse reclamebureaus 26 Leeuwen. Zes meer dan vorig jaar, maar daar moet wel bij worden gezegd dat Nederland in 2016 tweemaal een Grand Prix won (met 'The Next Rembrandt' van JWT en ING) en nu geen enkele.

Van de 26 Nederlandse Leeuwen waren er 23 brons. TBWA\Neboko won de meeste: elf bronzen Leeuwen voor de zeer uiteenlopende klanten Holland Casino, Pickwick, McDonald's en het Fonds Gehandicaptensport. Ook Anomaly en DDB & Tribal wonnen er meerdere, terwijl 180 Amsterdam met één keer brons huiswaarts keerde.

Nederlands goud

Drie keer goud was er voor Nederlandse bureaus weggelegd. Wieden+Kennedy wonnen een gouden Leeuw in de prestigieuze Film-categorie, met de Nike-commercial 'What Are Girls Made Of?' Bij Film Craft won de Batman-campagne van War Child, ontwikkeld door RNDBT Content uit Amsterdam. J. Walter Thompson, vorig jaar de grote Nederlandse winnaar, won een gouden Direct Lion voor 'School for Justice', een speciaal project voor de Free a Girl Movement.

Bij alle prijzen in Cannes gaat de eer primair naar het lead-agency. Daarnaast zijn er natuurlijk ook muziek- en productiebedrijven die in de prijzen vallen. Zo was MassiveMusic  verantwoordelijk voor de muziek van alle drie Nederlandse winnaars van goud. Ook won het muziekbureau nog brons met de buitenlandse borstkanker-campagne 'Everybody Loves Boobs' en de sfeerfilm 'The Snow Fox'.

Ook MediaMonks won de nodige prijzen, waaronder goud. Het digitale productiebedrijf doorbrak dit jaar de limiet van honderd gewonnen awards in Cannes. Een imposante prestatie. Hun topcampagne was 'Enter Sandbox' voor Audi, waarbij een zandbak virtueel wordt omgetoverd tot een race-circuit voor je proefrit. Toch weer technologie dus. Al is en blijft Cannes 2017 het festival van Fearless Girl.

Alle Grand Prix-winnaars

Nederland won dit jaar geen Grand Prix, maar welke campagnes wonnen wél de allerhoogste prijzen op het Cannes Lions Festival?

  • Titanium: Fearless Girl (State Street Global Advisors, McCann New York)
  • Integrated: Boost Your Voice (Boost Mobile, 180 LA)
  • Film: We're the Superhumans (Channel 4, Blink Productions)
  • Film Craft: The Blaze - Territory (The Blaze, Iconoclast)
  • Digital Craft: Real-time VR-experience Notget (Björk, Analog)
  • Creative Effectiveness: Van Gogh's Bedrooms (Art Institute of Chicago, Leo Burnett Chicago)
  • Radio: 'Repeat The Punchline' e.a. (KFC, Ogilvy & Mather Johannesburg)
  • Media: Innovating Saving (Jet.com, R/GA)
  • Entertainment: Beyond Money (Santander Bank, MRM, McCann Spain)
  • Entertainment for Music: Original is Never Finished (Adidas, Johannes Leonardo)
  • Design: The Unusual Football Field (AP Thailand)
  • Product Design: Payphone Bank (Tigo-Une, Grey Colombia)
  • Cyber: Meet Graham (TAC, Clemenger BBDO Melbourne), Aland Index (Ban of Aland, RBK Communication), Did You Mean Mailchimp (Mailchimp, Droga5)
  • Glass: Fearless Girl (State Street Global Advisors, McCann New York)
  • Outdoor: Fearless Girl (State Street Global Advisors, McCann New York), Putin, Prince, Canabis, e.a. (Twitter, Twitter)
  • PR: Fearless Girl (State Street Global Advisors, McCann New York)
  • Print & Publishing: Oregon, Pensylvania, Aviano (Burger King, David)
  • Promo & Activation: Boost Your Voice (Boost Mobile, 180 LA)
  • Creative Data: Care Counts (Whirlpool, Digital LBi)
  • Direct: Google Home of the Whopper (Burger King, David)
  • Mobile: The Family Way (Recruit Lifestyle, Dentsu Y&R)
  • Innovation: The Humanium Metal Initiative (IM, Äkestam Holst)
  • Pharma: géén Grand Prix
  • Health & Wellness: Meet Graham (TAC Victoria, Clemenger BBDO Melbourne)
  • Grand Prix for Good (Health): Immunity Charm (Public Health Afghanistan, McCann New Delhi)
  • Grand Prix for Good: The Refugee Nation (Amnesty, Ogilvy New York)



comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners