[Rondvraag] Terechte ophef over jongens-campagne SIRE?

28jul 201716:12
  • Bureaus
  • 48178 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
  • PromotieMaatschappijDoelgroepCampagnes

nieuws Er is ophef over de nieuwe SIRE-campagne 'Laat jij jouw jongen genoeg jongen zijn?' Altijd goed als een awareness-campagne tot discussie leidt, maar menig commentaar noemt de campagne misplaatst. Er tekenen zich twee kampen af: voorstanders die het terecht vinden dat de feminisering in opvoeding en onderwijs ter discussie wordt gesteld en tegenstanders die de campagne het zoveelste toonbeeld vinden van doorgeslagen seksisme. Wat vindt het reclamevak zelf van de 'jongens-campagne'?

De SIRE-campagne werd dinsdag gelanceerd en was direct 'the talk of the town'. Van ouders tot politici, van reclame- tot opiniemakers, werkelijk iedereen heeft er een mening over. Een veelgeciteerde tweet komt van leraar Engels Bart Ongering, beter bekend als @MeesterBart op Twitter: 'Laten we niet vergeten dat er ook jongens zijn die níet willen ravotten. Jongens die ongevraagd niet passen in het beeld van jongens.'

Lees ook het MarketingTribune-interview met SIRE-directeur Lucy van der Helm, die reageert op alle ophef. 'We staan achter onze keuze en schuwen de discussie niet'. 

Nico Rijkhoffvicevoorzitter van de BVA

De BVA houdt zich niet bezig met de inhoud van campagnes. Het doel van de campagne is discussie en daar is SIRE in ieder geval in geslaagd. Al lijkt genderstereotypering op dit moment een bredere maatschappelijke kwestie, de campagne is daardoor relevant. Toch gaat het voor mij persoonlijk voorbij aan het inzicht dat het voor alle kinderen goed is om vaker lekker buiten te zijn. Iets dat de Engelse National Trust in 2012 al tot een lijst van ’things to do before you’re 11¾’ bracht. Hing bij ons thuis voor de kinderen (jongen én meisje) aan het prikbord - tegenwoordig ook beschikbaar in een app.

Dick van der Lecq, directeur van Etcetera:

'Mijn eerste reactie was: heeft SIRE niks beters te doen. Ga kinderen lekker waarschuwen voor de gevaren van vuurwerk en soa's. En bemoei je niet met de opvoeding van onze kinderen. Toch is er wat voor te zeggen. Op basisscholen helpen ouders vaak als pleinwacht en instrueren ze om bij het minste duwtje op het schoolplein subiet in te grijpen. Dit creëert een generatie met de fysieke weerbaarheid van een zeekomkommer. Een koorknaapgeneratie die bij geweld op straat niet ingrijpt, maar na een korte onderbreking voor een selfie snel weer doorrijdt. SIRE heeft dit goed gezien, maar is alleen de meisjes vergeten.' 

Willem-Albert Bol, marketingmanager advertising van De Persgroep:

'Ik heb er een dubbel gevoel bij. Enerzijds juich ik onderwerp en aanpak toe. Heerlijk dat er hierover discussie ontstaat. Binnen een dag lukt het SIRE om Nederland over het belang van "jongensgedrag" te laten spreken. Anderzijds roept bij mij de onderwerpskeuze wat twijfel op. Is dit het meest urgente onderwerp? Ik ken de SIRE-aanpak, maar ook voor hen is dit een wat gezocht thema.'

Ruud de Langen, ceo van Mindshare:

'Als donateur draagt Mindshare SIRE een warm hart toe. En de campagne heeft in ieder geval discussie losgemaakt. Maar persoonlijk had deze campagne voor jongens van mij niet gehoeven. Laat jongens jongens zijn, meisjes meisjes, en kinderen kinderen. Kortom, laat iedereen vooral zichzelf zijn.'

Chris Hanselaar, partner bij Story Studio (op Twitter):

'Prachtig. De hele gendermaffia over de kook vanwege een wetenschappelijk onderbouwde SIRE-campagne. Well done, Sire Jarenlang factfree lopen roepen dat er geen verschillen zijn tussen jongens en meisjes, en dan ineens een "laten we weer normaal doen". Heerlijk. "Sire bevestigt genderstereotypen" oftewel "doet niet mee met onze politiek gemotiveerde genderontkenning". Echt genieten dit.'

Jan Bennink, freelance campagnemaker (op LinkedIn):

'Het 2017-stuntje van Sire is werkelijk tranentrekkend prachtig. Zo mooi dat ik mijn afkeer van de Stichting Ideële Reclame maar even onder stoelen en banken laat liggen. Sire, ik vind jullie nog steeds een potsierlijke club. Reclamemensen, of all people, die gewone mensjes wel even gaan vertellen, hoe ze zich dienen te gedragen - doorgaans heel soft, veilig, duurzaam en begripvol- oftewel "zum kotzen". Dit jaar is dat anders. Helemaal anders. Dit Jaar gaat Sire namelijk compleet tegendraads. Weg met de genderfluide zitplasgeneratie, door de plee met het methylfenidaat, een atoombom op dat rubbertegelparadijs, waarin jongens en meisjes exact hetzelfde moeten zijn; allemaal even soft en week, spelend met roze popjes van kleur zonder weekmakers of scherpe puntjes. SIRE neemt het op voor de jongens. Eindelijk. En ik moest denken aan de klassieke PSP-poster. Vrijheid. Eindelijk vrijheid, verdomme. En waarheid. Schaarse waarheid. Jongens moeten aan vlechten trekken, ruiten ingooien, vechten met vuisten, een ledemaat breken, bessenjenever van oma jatten en bijna verzuipen in stinksloten. En Sire, Sire ziet het gewoon. En nog gaver: Sire zegt het gewoon. Hoewel meisjes ook best gaaf zijn, zijn jongens niet hetzelfde. Je moet ze lekker laten aankloten. En niet smoren onder een muffe deken van betutteling.'

Asha ten Broeke, columnist van de Volkskrant (op Twitter): 

'Nu even proberen zo'n broek voor mijn dochters te winnen (die, terwijl ik dit tweet, ergens in een boom hangen).'

Yvonne van der Wal, journalist en columnist op Vrouw.nl:

'Laat jongens weer écht jongen zijn, betoogt Sire in zijn nieuwe campagne. "Wanneer ze afgeremd worden, wordt ook hun ontwikkeling afgeremd." Hartstikke nobel, maar wat zijn dan precies echte jongens? Ben je alleen een echte jongen als je met vieze kleding thuiskomt, het wereldrecord ver spugen verbreekt of achter een bal aan rent? (...) Laat jongens vooral zichzélf zijn. Laten we hen niet duwen in een stereotiep hoekje. Kom op, de tijden zijn nu eenmaal veranderd. Met tollen en springtouwtjes wordt al decennialang niet meer gespeeld en vrouwen hebben inmiddels meer rechten dan alleen het aanrecht. En oké oké, er mogen best wel weer wat meer leraren lesgeven (hoewel mijn zoon drie leraren heeft gehad). Maar om jongens dan meteen maar te bombarderen tot een soort slachtoffer van de ‘vervrouwelijking’ van de maatschappij, is natuurlijk lichtelijk overdreven. Sire zegt feitelijk nog nét niet: laat meisjes weer lekker jong leren aardappelen schillen, wassen en strijken en pantoffeltjes aanreiken. Wellicht hebben jongens tegenwoordig gewoon andere interesses dan vroeger.'

Annabel Nanninga, opiniemaker voor The Post Online:

'Betuttelbureau SIRE heeft zowaar eens een zinnige campagne: laat jongens weer jongens zijn. (...) Als dit geen ophef wordt onder mannenhatende, gender-ontkennende, chronisch drammende UvA-millennialvrouwtjes, fopministes, teleurstellingdametjes en zitplasknotjesmannen die ook gewoon mogen huilen dan weten wij het ook niet meer. (...) Komt SIRE even zomaar melden dat gewoon 99% van de jongens een fascinatie heeft voor wilde dingen, scheten, boeren, vuur en rotzooi. Dat zijn feiten die je niet wil horen als je net een genderneutrale babypop hebt gekocht voor je kleine Lysander (3, identificeert als jongen maar daar laten we hier vrij in.) Enfin, wij zijn blij verrast met dit staaltje realisme van SIRE en wachten de ophef gniffelend af.' Even later op Twitter: 'Ik ga Sire een bloemetje sturen om ze te bedanken. Twitter is goud vandaag qua jankwijven die het punt missen.'

Joyce Endendijk, universitair docent Pegagogiek aan Universiteit Utrecht (op Nos.nl):

'Jongens leren door te doen, maar meisjes ook! De verschillen tussen jongens en meisjes worden benadrukt en jongens worden over een kam geschoren. Hokjesdenken. Op scholen waar jongens het wél goed doen, is geen specifiek beleid op jongens. Daar is beleid op algemene zaken, zoals structuur en individuele aandacht. Dat is dus minstens zo belangrijk. De claim van Sire dat jongens "meer leren door te ontdekken, te experimenteren en risico's te nemen" is maar de halve waarheid. Voor meisjes is dat net zo belangrijk. Ik had het beter gevonden als Sire had geschreven dat kinderen meer leren door te experimenteren.'

Nadine Ridder, freelance strateeg:

'SIRE is blij dat de discussie is losgebarsten, maar als "jongens" vervangen zou worden door "kinderen", dan zou de discussie ook zijn opgelaaid maar wel over het juiste onderwerp: "Is het hedendaagse onderwijs nog geschikt voor kinderen anno 2017?" We weten inmiddels dat het goed is voor kinderen om buiten te zijn, te spelen en ieder kind als individu te behandelen. 
Ik kan bijna niet geloven dat de discussie nu weer gaat over wat een jongen en wat is een meisje is. Met de opmerking "We weten dat iedere jongen en ieder meisje anders is, maar we hebben het over gemiddelden" maakt SIRE-directeur Lucy van der Helm exact dezelfde fout als die aan dit gestandaardiseerde onderwijssysteem ten grondslag ligt. Namelijk het gemiddelde de norm maken en iedereen die daar buiten valt negeren en dus kleineren. 
Terwijl we weten dat de huidige arbeidsmarkt in toenemende mate vraagt om eigenschappen als creativiteit, innovativiteit en flexibiliteit. We moeten kinderen dus leren zich te onderscheiden, origineel te zijn en te blijven bewegen. Dat vraagt om een totaal andere aanpak en heeft niets met gender te maken. Kan SIRE daar geen campagne over maken?'

Marianne de Bruijn​Eigenaar De Bruijn PR:
'
Topcampagne die Sire-campagne. Ik heb zelf een jongen van 3,5 en die wil alleen maar buiten spelen, ravotten en overal afspringen. Als je dat te veel afremt, is hij niet te handlen! Hij moet echt even uitrazen en naar buiten elke dag. Ik vind het heel goed dat dit gestimuleerd wordt, er zijn veel te veel iPad-kinderen. Niet dat die van mij niet op de iPad zit hoor maar wel gedoseerd. En dat feministische gezever (gister in Nieuwsuur) dat meiden net zo zijn, is gewoon niet waar. Meisjes zijn (in het merendeel) van de gevallen, gewoon rustiger en voorzichtiger. En als jouw meid wel wil ravotten, dan stimuleer je dat toch ook gewoon!'

Vincent Mispelblom Beyer, eigenaar van Flexfirm:

'Ik behoor tot de weinigen die Sire een warm hart toedragen, en het helemaal geen betuttelbureau vind.  Maar deze campagne vind ik echt potsierlijk. Wat een non-issue, is er werkelijk niets beters te verzinnen? Het antwoord is naruurlijk: Ja. Ik ben twee jaar aan de Kindertelefoon verbonden geweest en kan nog wel wat opnoemen. Ach, dit in de vakantietijd en in een glas water woedende storm gaat ook wel weer over.' 

Darre van Dijk, Chief Creative Officer van TBWA\Neboko en Sire-bestuurslid:

'Volgens mij is dit een geslaagde campagne als de tongen los komen. Want dat is wat je wil als Sire. Voor en tegenstanders hoort daarbij.'

Erik Graadt van Roggen, directeur/partner Winkelman en Van Hessen: 

'Ik geniet van alle rumoer rondom de SIRE-campagne. De wereld schreeuwt om ouders die hun kinderen vrijlaten, fouten leren maken, vertrouwen geven en voeden in plaats van opvoeden. Dat deze campagne zich specifiek op jongens richt: soit.'

Tim Duits, blogger op In The Dutch Oven:

'Natuurlijk snappen deze mensen de daadwerkelijke boodschap van Sire wel. Maar de chronische politieke correctheid wint het van elk gezond verstand, dus dan lees je overal een kwaadaardig vooroordeel en stereotype in ook al is het er niet. Want het is natuurlijk schandelijk om te suggereren dat er (gemiddeld genomen) een verschil is tussen jongens en meisjes. En je mag al helemaal niet aandacht vragen voor jongens zonder ook meteen meisjes te noemen. Want gelijkwaardigheid gaat over gelijke representatie. En als je jongens noemt, moet je ook meisjes noemen anders sluit je meisjes uit. En als je jongens zegt, moet je expliciet benadrukken dat niet alle jongens hetzelfde zijn. Want alles wat je zegt legt een stereotype op waar iedereen vervolgens weerloos onder gebukt gaat. Niemand lijkt de mentale weerbaarheid te hebben om, in de aanwezigheid(?) van dit stereotype, zijn eigen keuzes te bepalen, maar kan niet anders dan zich te conformeren aan deze sociale druk. Toch wordt er wel een stereotype duidelijk uit de ophef over deze Sire-campagne: Nederlanders zijn politiek-correct, hebben geen mentale weerbaarheid en horen en zien alleen wat ze willen. Ik zou zeggen: "man up and grow some balls".'

Munise Can, strategy planner bij Code d’Azur en bestuurslid JongeHonden:

'Ik hoop dat we er over een paar dagen achter komen dat dit een spoof is. Dat de compleet gender-normatieve boodschap die in deze campagne schuilt expres zo is bedoeld. Om even lekker boos over te worden. Om ons even wakker te schudden. Immers, waarom ligt de nadruk zo op jongens en niet op kinderen? Met haar campagne wil Sire de aandacht vragen voor gender-stereotyperingen in onze maatschappij. Dat dit al van kleins af aan gebeurt. Meisjes wordt geleerd om lief te lachen, stil te zitten, voorzichtig te zijn en geen risico te nemen. Jongens stimuleren we om vooral te proberen, te rennen en te klimmen. Vallen is goed, doch slechts voor jongens. Jongens en meisjes zijn namelijk gelijkwaardig, maar niet hetzelfde.

Die aangeleerde perfectie zorgt ervoor dat we als vrouw minder risico durven te nemen in het leven en carrière. Dit houdt ons tegen, en zorgt voor een structurele ondervertegenwoordiging van vrouwen in topfuncties. Sire snapt het negatieve effect van dit tekort op onze economie en ziet dat genderongelijkheid hier een belangrijke rol in speelt. Snapt dat we ook meisjes moeten leren om te vallen. Deze campagne is een oproep aan onze opvoeders om meisjes en jongens hetzelfde broekje aan te trekken. Het is een spoof. 100%. Zeker weten. Kan niet anders. Toch?'

Lucy van der Helm, directeur van SIRE (lees hier haar uitgebreide reactie):

'SIRE wil met deze campagne alle Nederlandse opvoeders aan het denken zetten over hun gedrag ten aanzien van jongens. Zodat opvoeders jongens de ruimte geven zich te ontwikkelen op een manier die bij hun past. Wij zijn erg blij dat het onderwerp breed is opgepakt en er druk wordt gediscussieerd over de campagne. Tegelijkertijd moeten we de reden áchter de campagne blijven benoemen: jongens scoren gemiddeld lager op de eindtoets in het basisonderwijs, krijgen vaker de diagnose ADHD, spijbelen meer, zitten vaker op het speciaal onderwijs en worden voor hetzelfde gedrag vaker bestraft in de klas. En ook: wetenschappers en experts zijn van mening dat als we jongens niet genoeg de ruimte geven, daarmee hun zelfvertrouwen afneemt, ze sneller hun concentratie verliezen, hun motivatie vermindert en hun prestaties achteruit gaan. Daarmee lopen we het risico om het potentieel van 50% van onze bevolking niet ten volle te benutten.'

Vrijwel iedereen heeft een mening over de Sire-campagne. We hebben er hier al veel verzameld. Ook een mening? Mail dan naar media@marketingtribune.nl.

Samenstelling: Jeroen Mirck, contentmanager Media & Bureaus van MarketingTribune m.m.v. Wout Maas, redacteur van MarketingTribune.




comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners