Komkommertijd? De zomer van Blauw Gras: ‘Om vier uur laptop dicht en met z'n allen het water op'

Komkommertijd? De zomer van Blauw Gras: ‘Om vier uur laptop dicht en met z'n allen het water op'
  • Bureaus
  • 18 jul 2017 @ 11:11
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Strategie

Geen bureau zal over zichzelf te kennen geven het rustig aan te doen gedurende de zomermaanden. Toch zijn de maanden juli en augustus anders dan andere. Waarom? Omdat de helft van het personeel op vakantie is bijvoorbeeld, Cannes net achter de rug is of omdat het mediaseizoen weer van start gaat en daar weldegelijk een hoop op voorbereid moet worden. Nummer drie van deze serie: Blauw Gras.

Erjon Tuenter is mede eigenaar van Blauw Gras, het bureau uit Amsterdam dat voor merken werkt zoals Hornbach, Kwekkeboom en Oranje Fonds. 'We zitten sinds vier jaar in Amsterdam, met zestien man personeel. Wil je jezelf tot de grotere bureaus van het land scharen, dan kom je toch al gauw uit in de hoofdstad. Zeker hier in de Houthavens zitten veel bureaus, het is een creatief gebied. Amsterdam is wel echt een signature.'

Erjon omschrijft de zomer bij zijn bureau als ‘een beetje dubbel. Vorig jaar was het echt een hele drukke periode, dat zal dit jaar niet anders zijn. Zo zijn we bijvoorbeeld bezig met campagnes voor onder andere HMShost, Vedett en de burendagcampagne voor Oranje Fonds. Dat is in september, maar we werken er nu al aan. Ik merk dat opdrachtgevers zich al aan het voorbereiden zijn op het najaar en soms zelfs volgend jaar. Mede daarom zitten we ook in een reeks van pitches. Gelukkig met succes, ik mag helaas nog geen namen noemen… Ook hebben we zojuist een digitale campagne voor opleidingsinstituut De Baak gelanceerd. Echt een merkcampagne waarin video belangrijk is, die video wordt nu ook uitgezonden op tv. Een mooi compliment.’

Dus rustig is het niet. En al was dat zo, dan zou Blauw Gras die tijd gebruiken om strategieën van bestaande klanten aan te scherpen of om weer eens goed te kijken naar de positionering van het eigen bureau. ‘Maar er is genoeg te doen. Ik loop hier niet rond zo van: ‘Jongens, neem nu eindelijk eens vakantie op.’ Evengoed gaat er natuurlijk personeel op vakantie, wat maakt dat de zomer bij Blauw Gras wel drukker aanvoelt. ‘We moeten meer werk met minder man doen. En aan het einde van het jaar is het vaak juist echt druk en hebben we iedereen nodig. Dan zijn de budgetten er en moeten plannen worden afgetikt. Alles daartussen gaat met pieken en dalen, het is eigenlijk niet echt te liëren aan jaargetijden. Lekker wel, die variatie.’

Daarbij is teambuilding een belangrijk aspect bij Blauw Gras, zeker in de zomer. ‘Dan gaat om vier uur de laptop dicht en gaan we met z’n allen het water op. Biertje erbij, stokbroodje… Maar dat is bij ons los van de zomermaanden ook belangrijk. We lunchen altijd gezamenlijk; zo wordt er bijvoorbeeld achter het bureau absoluut niet gegeten. Of we lunchen buiten de deur. En de vrijdagmiddagborrel aan onze eigen bar natuurlijk… Hoort er ook wel bij in onze branche, met zoveel jonge creatieve mensen. Bij ons is je baan toch wel echt het verlengde van je privé-leven.’ 

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken