FNLI: 'Regels kindermarketing steeds beter nageleefd'
- Bureaus
- 24 aug 2017 @ 11:30
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - PolitiekReclameVloggenTelevisie
- 24 aug 2017 @ 11:30
- Redactie Media
Het gaat goed met de naleving van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RvV). Dit blijkt uit de jaarlijkse monitor over kinder-reclame, uitgevoerd door Stichting Reclame Code in opdracht van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). SRC onderzocht in hoeverre bedrijven zich houden aan de RvV-regels. De naleving in algemene zin is goed, met duidelijk minder overtredingen vergeleken met vorig jaar.
Het onderzoek is voor het zesde jaar op rij uitgevoerd door de afdeling Compliance van de Stichting Reclame Code in de periode juni/juli 2017. De gevonden uitingen die niet in lijn lijken met artikel 8 van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen zijn afkomstig van in totaal elf bedrijven. In 2016 waren dat er 23.
De bevindingen in het kort:
- Televisie: Onderzocht is of er commercials voor voedingsmiddelen op televisie zijn uitgezonden rondom programma’s met een bereik van meer dan 25% onder kinderen van 12 jaar of jonger. Er zijn uitingen van drie bedrijven op één zender gevonden waar het reclame gericht op kinderen van 7 t/m 12 jaar betreft voor producten die niet aan de voedingskundige criteria voldoen. Er was ook een geval waarbij het niet duidelijk was of er aan werd voldaan. Deze laatste was op twee zenders te vinden.
- Bioscopen: Er zijn geen overtredingen in reclames rondom bioscoopfilms gericht op kinderen en families gevonden.
- Bedrijfs- en merkwebsites: In totaal zijn 103 websites onderzocht, waarvan 89 (=86%) conform het bepaalde in artikel 8 van de RvV zijn. Er zijn in totaal drie websites (=3%) die reclame bevatten (of daarnaar verwijzen) die gericht lijkt op kinderen en waarop geen uitzonderingsbepaling van toepassing is. Tevens waren er enkele grensgevallen (11%).
- Kinderwebsites: Daarnaast zijn 23 websites van derden, die zich specifiek richten op kinderen t/m 12 jaar, onderzocht zoals spelletjeswebsites en websites van kindermedia. Op drie van de 23 websites is reclame waargenomen die mogelijk strijdig is met artikel 8 van de RvV.
- Social media: In aanvulling op de bedrijfs- en merkenwebsites zijn ook social media-kanalen van bedrijven in eigen beheer onderzocht. Hier zijn twee gevallen van overtreding gevonden.
- Vlogs: Naast het onderzoek naar eigen social media-kanalen is dit jaar opnieuw een steekproef gehouden onder een aantal populaire vlogs, dit keer bij 19 content creators. Hier zijn weliswaar enkele advertenties en één video gevonden die als reclame voor voedingsmiddelen kunnen worden beschouwd, maar daarvan kon niet worden vastgesteld dat deze op kinderen tot 13 jaar zijn gericht.
- Apps: Dit jaar zijn 23 apps, die bij kinderen populair zijn (met onder andere spelletjes), gemonitord. Hier zijn geen overtredingen gevonden.
Het is dit jaar voor het laatst dat de FNLI de monitoring van de naleving van de reclameregels voor voedingsmiddelen m.b.t. reclame gericht op kinderen laat uitvoeren door de onafhankelijke afdeling Compliance van de Stichting Reclame Code. In februari van dit jaar heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen van CDA-kamerlid Bruins Slot, waarin de regering wordt opgedragen deze monitoring zelf uit te (laten) voeren. In de praktijk betekent dit dat het ministerie van VWS een derde partij opdracht zal geven om de naleving te monitoren en hierover aan de Kamer zal rapporteren.
Directeur van de FNLI Marian Geluk: 'De proactieve jaarlijkse monitoring is voor de FNLI altijd een belangrijk instrument geweest om de naleving in kaart te brengen. Daardoor kunnen we gericht werken aan de punten waarop verbetering nodig is. Wij hopen deze rol te kunnen voortzetten, ook nu de monitoring in opdracht van een andere partij zal worden uitgevoerd.'
De FNLI heeft de bedrijven die in de monitoring niet compliant leken te zijn hier inmiddels op gewezen.
Richtlijnen voor kinder-reclame in het kort
In de Reclamecode voor Voedingsmiddelen zijn kortweg de volgende regels met betrekking tot reclame gericht op kinderen opgenomen.
- Alle reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen onder de 7 jaar is verboden.
- Het is verboden om reclame voor voedingsmiddelen te richten op kinderen tot 13 jaar, tenzij producten aan specifiekevoedingskundige criteria voldoen. Het gaat dan om maxima aan calorische waarde, het verzadigd vetgehalte en de hoeveelheid zout en suikers in deze producten.
- Alle aanprijzingen zijn reclame, dus ook uitingen op social media, vlogs en in games. De regels zijn van toepassing op álle media of mediadragers, dus ook online. Alleen verpakkingen en POS-materiaal zijn uitgezonderd.
Bekijk hier het volledige rapport.
Lees ook de visie van FNLI op reclame gericht op kinderen.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Landelijke preventiecampagne moet... 28-03-2024
- [branded content] Somnox wil... 28-03-2024
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
- On kiest voor Gardeners27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing