VEA viert 100-jarig bestaan in Tuschinski, maar schrapt campagne '8 miljoen gesprekken'

VEA viert 100-jarig bestaan in Tuschinski, maar schrapt campagne '8 miljoen gesprekken'
  • Bureaus
  • 31 aug 2017 @ 16:04
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • Film

De VEA viert dit jaar zijn honderdste verjaardag. Ter ere van dit jubileum wordt de door videobureau Big Shots geproduceerde documentaire 'De kunst van het verleiden' op 10 oktober vertoond in het Amsterdamse filmtheater Tuschinski. Ook zou in september de campagne '8 miljoen gesprekken' van start gaan, maar die is ineens stopgezet. Waarom?

Wat als elke Nederlander eens een gesprek zou voeren met een onbekende? Dat was het idee achter de campagne '8 miljoen gesprekken', die het 100-jarig bestaan van de VEA moest opluisteren. Vanaf september zouden diverse activiteiten plaatsvinden, geïnitieerd door de creatieve industrie samen met bedrijven, BN'ers, media en maatschappelijke partners. 'Wij willen de krachten van al onze leden en andere partijen bundelen om samen een campagne te maken die Nederlanders met elkaar verbindt', zei VEA-voorzitter Marc Oosterhout eind juni over deze campagne. Het liep echter anders. 

'Helaas hebben we moeten besluiten om de actieve support van de VEA aan het initiatief "8 miljoen gesprekken" te staken', laat projectmanager Irma van Os weten aan MarketingTribune. 'Niet omdat we het geen mooi project vinden. In tegendeel. Maar het is te complex gebleken om het verhaal op een kwalitatieve manier van de grond te krijgen in samenwerking met alle VEA-leden. Met name daar waar het concreet wordt en "om niet" moet gebeuren is het heel ingewikkeld om zaken werkelijk mogelijk te maken. Jammer, maar soms reiken de ambities verder dan de mogelijkheden.'

Documentaire 'De kunst van het verleiden'

De documentaire van Big Shots gaat op zoek naar een antwoord op de vraag: ‘Wat is het geheim van goede reclame?’ Het is volgens de VEA 'een verhaal over pioniers en grondleggers. Over vormgevers en vernieuwers. Over reclamemaken in tijden van overvloed, maar ook in tijden van ontwrichting en paniek. Over balanceren op het snijvlak van creativiteit en commercie, het stoeien met morele dilemma’s of het doorbreken van oude barrières.'

'De Kunst van het Verleiden' is een documentaire van anderhalf uur waarin grondleggers van de Nederlandse reclame-industrie hun geheimen delen en de kijker een inkijkje gunnen in de ontwikkeling van het reclamevak. Maar ook de nieuwe generatie creatieven en criticasters delen hun visie over het vak. 'De Kunst Van Het Verleiden' is volgens de VEA een ode aan de creativiteit, maar biedt ook een kritische blik op de toekomst van het vak en de manier waarop reclamemaken zich zal ontwikkelen.

Cees Wijnnobel, directeur van VEA: 'Big Shots heeft een prachtige documentaire gemaakt. Het past uitstekend bij de viering van ons 100-jarig bestaan. Het is een fascinerend video-monument en een waardig eerbetoon aan ons vak geworden.'



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken