Amsterdam wint rechtszaak JA/JA-sticker van folderaars

Amsterdam wint rechtszaak JA/JA-sticker van folderaars
  • Bureaus
  • 23 nov 2017 @ 11:11
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • PolitiekPromotiePrintReclame

De JA/JA-sticker is bijna een feit in Amsterdam. De gemeente heeft de rechtszaak gewonnen die de folderbranche had aangespannen tegen het besluit van de gemeenteraad. Wie in de hoofdstad nog reclamefolders wil ontvangen moet per 1 januari een JA/JA-sticker op de brievenbus plakken. De belangenorganisaties MailDB en KVGO gaan vermoedelijk in hoger beroep. 'Grafische bedrijven en winkels lijden door dit besluit grote schade.'

De gemeente gaat de nieuwe sticker al bij het begin van 2018 invoeren. Amsterdam wil dat bewoners niet aangeven met een sticker op hun brievenbus dat ze géén folders willen, maar dat ze juist melden die folders wél te willen. Dit tot grote onvrede van folderaars en winkeliers.

'Wie dat wil kan gewoon folders blijven ontvangen, maar door het systeem van brievenbusstickers om te draaien voorkomen we een woud aan verspild en ongelezen papier', zegt wethouder Abdeluheb Choho (Duurzaamheid). Hij voorspelt dat meer gemeenten op termijn zullen meegaan in dit nieuwe beleid. 'Ik denk en hoop dat op korte termijn heel Nederland dit Amsterdamse voorbeeld gaat volgen.'

De branche-organisaties van de folderverspreiders, MailDB en KVGO, wilden dit uit alle macht voorkomen, dus stapten ze naar de rechter. Daarmee hebben ze de sticker in ieder geval vertraagd, want oorspronkelijk zou de sticker al per 1 juni ingaan. Het idee is afkomstig van de Partij voor de Dieren in Amsterdam, die trots is als een pauw.

Folderbranche overwegen hoger beroep

Het KVGO, brancheorganisatie MailDB en verspreider Spotta zijn teleurgesteld over de uitspraak van de rechtbank in Amsterdam dat de JA/JA-sticker rechtmatig ingevoerd mag worden. De motivering van de rechtbank is volgens KVGO dusdanig weinig overtuigend dat de partners waarschijnlijk in hoger beroep gaan tegen de uitspraak.

MailDB, KVGO en Spotta hebben voor de rechtbank betoogd dat het door Amsterdam beoogde opt-in systeem grote economische schade zou toebrengen aan de middenstand, de producenten van reclamedrukwerk en de verspreiders daarvan. Bovendien zou een dergelijk systeem geen voordelen hebben voor het milieu, eerder nadelen. De partijen betoogden ook dat het bestaande systeem met de NEE/JA- en NEE/NEE-sticker uitstekend werkt en dat de gemeente niet bevoegd zijn zou zijn om in afwijking van het landelijk geldende opt-out-systeem haar eigen systeem in te voeren. Die argumenten heeft de rechtbank terzijde geschoven.

Bram ter Beek, manager bij het KVGO: 'We zijn teleurgesteld en eigenlijk ook erg boos. Nu de rechter het plan van Amsterdam heeft goedgekeurd, zullen veel grafische bedrijven maar ook winkels en verspreiders van drukwerk grote schade lijden. Wij vrezen ook dat andere gemeenten dit voorbeeld zullen proberen te volgen. Daarom overwegen wij ook sterk een hoger beroep. Mocht uiteindelijk blijken dat de invoering van het systeem niet rechtmatig was, dan zullen wij niet nalaten onze schade op de gemeente te verhalen.'

MailDB heeft voorbereidingsmaatregelen getroffen om te komen tot een zo snel mogelijke uitrol van JA/JA-stickers in Amsterdam, zodat consumenten kunnen aangeven dat zij ongeadresseerde folders willen (blijven) ontvangen. 'Wij starten dan ook op korte termijn met de campagne ‘Zetjebrievenbusopgroen’. Op de gelijknamige site kunnen consumenten achtergrondinformatie vinden. En wij delen komende weken de JA-sticker uit bij retailers en sturen deze mee met de huis-aan-huis verspreidingen', aldus Eelco Lulofs, bestuurder bij MailDB.



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken