Cannes Lions gaat flink op de schop

Cannes Lions gaat flink op de schop
  • Bureaus
  • 15 nov 2017 @ 16:39
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • EvenementReclameCannes

Reclamefestival Cannes Lions heeft grote aanpassingen aangekondigd voor de komende editie in de zomer van 2018. Campagnes kunnen minder vaak worden ingestuurd, awards en programmering krijgen een andere structuur, het festival wordt korter en het evenement zal ook gratis online worden gestreamd. 'We veranderen meer dan ooit.'

Jose Papa, managing director van Cannes Lions, en festivaldirecteur Philip Thomas hielden maandag een persconferentie waarin zij de nieuwe opzet van het festival aankondigden. 'Het medialandschap verandert en wij veranderen ook, misschien wel meer dan ooit tevoren', zei Thomas. 

Papa en Thomas kondigden een rigoureuze verandering van de festivalstructuur aan. Aangezien het evenement 'lastig is om te navigeren' wordt het meer 'gestroomlijnd en gefocust'. Het aantal dagen wordt teruggeschroefd. De seminars en awardshows zullen ook digitaal worden gestreamd, waarbij Papa benadrukte dat dit gratis zal zijn. 

Minder prijzen per campagne

Aan de awards zelf is al vaker gesleuteld, maar ook dat moet nu echt anders. 'Specifieke campagnes winnen veel te veel prijzen', aldus Papa. 'Daarom is elke inzending vanaf 2018 gelimiteerd om in te zenden voor maximaal zes categorieën. Momenteel is er geen limiet.' Treffende voorbeelden uit eigen land zijn de veelwinnaars 'Sweetie' (in 2014) en 'The Next Rembrandt' (in 2016). Campagnes die karrevrachten prijzen winnen zijn dus voortaan verleden tijd. 

De Cannes-organisatie wil de status van een gewonnen Leeuw verhogen door het lastiger te maken er een te winnen. Daarbij hoort niet alleen een limiet op het aantal inzendingen per case, maar ook wordt er flink gesnoeid in het aantal subcategorieën. Voor de speciale awards (zoals bureau en netwerk van het jaar) wordt strenger geselecteerd: het winnen van een Grand Prix is voortaan niet tien maar dertig keer zo veel punten waard als een campagne die een shortlist heeft gehaald. 

Moderne Leeuwen

Gelet op de verandering van het creatieve landschap verdwijnen er drie Leeuwen uit het assortiment: de Cyber Lions, de Integrated Lions en de Promo & Activation Lions. Daarvoor in de plaats komen drie andere prijscategorieën: de Brand Experience Lions, de Creative E-Commerce Lions en de Social & Influencer Lions.

Charity-campagnes zullen voortaan apart worden gejureerd en gepresenteerd. Papa: 'Dit festival draait uiteindelijk om creativiteit die bijdraagt aan zakelijk succes. Werk voor goede doelen krijgt daarom een aparte plek.' 

De verschillende Leeuwen zullen vanaf 2018 worden gerubriceerd onder de thema's Reach, Communication, Craft, Experience, Innovation, Impact, Good, Entertainment en Health. Ook het festivalprogramma zal worden ingedeeld op basis van deze pijlers. Thomas: 'Op deze manier kun je als festivalbezoeker veel beter de thema's vinden waar je naar op zoek bent.'

Dat betere overzicht moet ook worden bereikt door de beperkte duur van het komende festival: die wordt teruggeschroefd van acht naar vijf dagen (van 18 tot 22 juni 2018). 'Veel bezoekers die slechts drie dagen kwamen, hadden het gevoel heel veel te missen', aldus Thomas. 'Daarmee spelen we in op de beperkte tijd en de work/life-balance van onze bezoekers.'

Lees ook: Hervormd Cannes Lions klaar voor de toekomst?



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken