Rabobank schrapt 'valse belofte' uit tv-commercial
- Bureaus
- 20 nov 2017 @ 00:16
- Link
-
Redactie Bureaus
Redactie
MarketingTribune - CommercialsReclameCampagnesMVO
- 20 nov 2017 @ 00:16
- Redactie Bureaus
De nieuwe campagne van Rabobank houdt de gemoederen flink bezig. Na kritiek wordt de tv-commercial aangepast waarin de bank zich profileert als een heel duurzame bank. Bij de Reclame Code Commissie is een klacht binnengekomen van een boze Limburger over de belofte van de bank om 'samen het wereldvoedselprobleem op te lossen'.
'Stel je eens voor dat we samen het voedselprobleem oplossen en dat je ons aan die belofte mag houden.' Deze zin uit de gewraakte tv-spot is volgens de RCC misleidend, omdat Rabobank niet aannemelijk kan maken dat de aanpak van de bank inderdaad het voedselprobleem oplost.
De Reclame Code Commissie heeft de uitspraak nog niet gepubliceerd, omdat formeel de beroepstermijn nog niet is afgelopen. Rabobank zegt desgevraagd wel tegen RTL Z dat de zin uit de commercial wordt geschrapt op aandringen van het beroepsorgaan.
De aanbevelingen van de Reclame Code Commissie zijn in principe niet bindend, maar doorgaans worden ze wel opgevolgd door adverteerders. Pas als een misleidende reclame gewoon op de buis blijft, doet de RCC eventueel een melding bij de Autoriteit Consument en Markt. De ACM kan uiteindelijk een boete opleggen, maar dat is vrijwel nooit nodig. Ook nu niet, al moet nog blijken hoe Rabobank de campagne aanpast.
De nieuwe Rabo-campagne waarover MarketingTribune als eerste vakmedium publiceerde, is het resultaat van een uitvoerige pitch die eveneens de gemoederen in het reclamevak flink heeft bezig gehouden. Een reclamebureau maakte onlangs een parodie op de commercial.
-
Redactie Bureaus
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/bureaus/
- Profiel »
- Reclame Code Commissie
- milieu
- commercial
- MVO
- campagne
- voedselprobleem
- oplossing
- bank
- voedsel
- belofte
- RCC
- duurzaamheid
- Rabobank
- reclame
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- De marketingtransfers van week 10, 2024
- Zwitserleven en Selmore lanceren een nieuw Zwitserleven-gevoel
- [interview] Merkexpert Van Leeuwen: markt voor 'good food'...
- Voorjaarscampagne Hornbach zet lentegevoel centraal
- Gouden Loeki naar Hema en Hotel LAmour
- Praxis: ‘Van Grijs naar Groen’ is beter voor de kinderen
Laatste Nieuws
- Natwerk belooft totale creatieve... 19-03-2024
- [branded content] Mediahuis x Bever... 19-03-2024
- Albert Heijn, Praxis en Kruidvat elk... 18-03-2024
- Woedend wint Samsung Climate... 15-03-2024
- [interview] Merkexpert Van Leeuwen:... 15-03-2024
- De marketingtransfers van week 11,... 15-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing