Speechwriter Obama geeft The Oval Office Nederlands tintje

Speechwriter Obama geeft The Oval Office Nederlands tintje
  • Bureaus
  • 1 dec 2017 @ 13:36
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • DialoogInterview

The Oval Office, de tot de verbeelding sprekende plek van de wereldmacht. Niet alleen homebase van de Amerikaanse president, maar ook de naam van het van oorsprong Belgische live + communicatiebureau dat sinds oktober 2017 een Amsterdamse vestiging heeft. Op 29 november nodigde het bureau speechwriter Cody Keenan van ex-president Obama uit om de komst van het nieuwe bureau in Nederland voor klanten en relaties extra glans te geven. MarketingTribune mocht daar exclusief bij aanwezig zijn.

Move werd vorig jaar overgenomen door The Oval Office – opgericht in 2012 met vestigingen in Antwerpen, Brussel en Gent - en de Nederlandse onderneemster Christine van Dalen van bureau voor Reuring. De dagelijkse leiding van de Amsterdamse vestiging is in handen van Bart van Wanrooij (ex Publicis Groupe). Met de overname werd de koers naar een meer geïntegreerde aanpak van events, brand activations en communicatie al ingezet. Net zoals in België zal The Oval Office in Nederland voortaan live + communicatie creatief combineren om eenzelfde missie waar te maken: ‘we make people experience brands.’ Bij The Oval Office werken in totaal 70 mensen.  

Integrale benadering

Wouter Boits, founder van The Oval Office: ‘Voor vaste klanten van het bureau waaronder Google, BMW, Nintendo, Heineken, Apple en Adobe biedt deze ontwikkeling nieuwe kansen. Zij kunnen dezelfde integrale benadering verwachten in Nederland en België: kwalitatieve events en brand activations verweven met degelijke communicatieconcepten.’

De naam The Oval Office is intrigerend, want die kan volgens ons ook tot verkeerde connotaties leiden. Het is per slot van rekening het centrum van de macht waar politiek op hoog niveau wordt bedreven, maar waar ook allerlei politieke machinaties kunnen worden bekokstooft. Boits ziet dat anders. ‘Afgezien van het feit dat de url nog beschikbaar was, is de Oval Office ook een centrum van democratie en overleg. Wij pretenderen onze klanten de absolute top te bieden. Bovendien heeft de naam iets prikkelends en daardoor heel veel conversatiewaarde.’

Communicatie uitdagingen

Voordat Keenan het podium kreeg, legde Boits aan de 50 klanten en relaties uit voor welke uitdagingen het bureau anno 2017 staat. ‘De wereld zit in een enorme sociale shift met digitaal en mobiel als belangrijkste componenten. De wereld wordt steeds complexer en vertrouwen is al lang niet meer zo vanzelfsprekend als vroeger. Deze situatie heeft een grote invloed op de manier waarop we met elkaar communiceren. Wij willen met ons bureau zoveel mogelijk 1 op 1 communiceren  en verbinden door authentiek, transparant en wederkerig te zijn. Pas als merk en mens elkaar begrijpen en voelen is onze missie geslaagd.’

Keynote Keenan

Een mooi bruggetje voor de keynote van de dag: Cody Keenan. Hij schreef inmiddels meer dan 4.000 speeches voor Obama, waar hij overigens nog steeds voor werkt, want de ex-president spreekt nog volop in het openbaar. Een speech moet voldoen aan een aantal vaste voorwaarden (persoonlijk, reëel, bondig en simpel), maar de belangrijkste is volgens hem dat je de spreker, in feite de klant, tot in de haarvaten begrijpt en aanvoelt. ‘Speechwriting is meer kunst dan wetenschap, en eigenlijk nog meer: gevoel. Ik moest Obama leren begrijpen uiteraard, ik moest in zijn hoofd gaan zitten als het ware. Wat wil hij zeggen een vooral waarom? Mijn taak is om zijn verhaal sterker te maken.’

 

Aan de hand van videobeelden van enkele nu al historische speeches van Obama kreeg het publiek een uitstekend beeld van het proces van speechwriting, of beter gezegd, storytelling. Want Keenan legde daarop de nadruk: om een echt goede speech te schrijven heb je naast een eerlijk verhaal, authenticiteit en empathie nodig. ‘Obama is een meester op alle drie gebieden. Hij is zelf eigenlijk een fantastische schrijver, dus dat is voor mij altijd een uitdaging. Hoe kan ik hem nog beter maken dan hij al is? Obama blijft heel dicht bij zichzelf en daarom komt het altijd geloofwaardig over. Soms heeft hij een lang verhaal nodig om zijn boodschap duidelijk te maken. Maar dat verhaal is nooit saai. Integendeel, zijn dictie en openheid maken dat mensen graag naar hem luisteren.’

Cody Keenan

Dit in tegenstelling tot de huidige president Trump die volgens Keenan vooral over zichzelf praat. ‘Overigens spreekt hij weinig in het openbaar, hij twittert liever! Of ik voor hem zou kunnen werken? Nee, dat lijkt me uitgesloten, ook niet voor 10 miljoen per jaar. Ik moet wat dat betreft ook dicht bij mezelf blijven en ik deel bepaalde opvattingen en waarden met Obama die ik niet deel met Trump. Dus dat zou lastig worden.’

Het hele interview met Cody Keenan is te lezen in onze editie 22 die 19 december a.s. verschijnt. 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken