Snickers hackt Instagram met The Hungry Games
- Bureaus
- 24 jan 2018 @ 17:32
- Link
-
Redactie Bureaus
Redactie
MarketingTribune - Online gamingBranded contentCampagnesSocial mediaActivatie
- 24 jan 2018 @ 17:32
- Redactie Bureaus
De nieuwe campagne van Snickers Nederland speelt 'radicaal anders' in op Instagram. Het is een hack van de manier waarop gebruikers met Stories omgaan. 'The Hungry Games' is de eerste campagne die Instagram-video's verandert in Instagram-games.
Instagram Stories heeft dagelijks zo’n 250 miljoen actieve gebruikers en dit aantal groeit nog iedere dag. Op het platform kun je video’s van 15 seconden plaatsen en vooral jongeren tikken en swipen hun weg door alle content. Het is dan ook geen verrassing dat ook merken hun weg hebben gevonden op het meest snackable format binnen Instagram. De nieuwe campagne van Snickers Nederland pakt het radicaal anders aan en hackt de manier waarop gebruikers met Stories omgaan.
The Hungry Games is de eerste campagne die Instagram-video's verandert in Instagram-games. Elk van de zeven pixel art video’s hebben een grappige en uitgesproken held die nogal overdrijft omdat hij honger heeft. De unieke spellen zijn supermakkelijk te spelen, maar lastig te winnen. Eigenlijk kun je de spellen helemaal niet winnen, behalve op het einde. Want als de jongeren omhoog swipen worden ze beloont met een gratis Snickers.
'We dagen mensen uit om de video op een specifiek moment te pauzeren', zegt Bram van der Kroon, copywriter van We Are Blossom. 'Dit is netvoor de honger écht aanslaat bij het hoofdpersonage. Als ze snel genoeg zijn en de video op het juiste moment pauzeren, dan winnen ze. Maar ja, iedereen heeft zijn duim weer nodig. Wanneer je deze optilt, gaat de video automatisch verder en verlies je. Jammer, maar iedereen verliest wanneer hij hongerig is.'
De vermakelijke spelletjes gebruiken de enige functie van het Stories platform (tap en hold om de video te pauzeren). Hoewel de campagne het best tot zijn recht komt op Instagram Stories, zijn de video’s ook geoptimaliseerd voor Snapchat en Facebook. Deze mix van kanalen en aansprekende content zorgen voor maximale awareness en door online aan offline te koppelen is Snickers de top-of-mind snack als je hongerig bent.
'Deze campagne beantwoordt alle vragen in de briefing: het laden van ‘je bent jezelf niet als je trek hebt’, het betrekken van de jongere, mannelijke doelgroep en slim gebruik maken van de kanalen waar deze doelgroep zich op bevindt', zegt Michon Voncken, accountmanager van We Are Blossom. 'Door de spelers daarna te belonen met een gratis Snickers maken van we niet alleen van iedereen een winnaar, maar we tackelen ook één van de grootste uitdagingen van werken op een FMCG-merk: het koppelen van een digitale campagne aan directe conversie en het proberen van het product.'
The Hungry Games campagne omarmt de nostalgische pixel art uit de vroegere games. Een kenmerkende visuele stijl die alle campagne uitingen verbindt en uit het oog springt in Instagram Stories. De illustraties zijn ontworpen en geanimeerd door Ivan Dixon. Deze uit Melbourne afkomstige animator werkte ook voor The Simpsons, Cartoon Network, Nickelodeon, Disney, Adult Swim en Warner Bros.
Ivan Dixon: 'We’re tapping into a retro videogame aesthetic for this campaign. The art is inspired by a variety of gaming genres: action side scrollers, beat ‘em ups, fighting and sports games. In terms of style, we aimed for the Super Nintendo era, arguably the peak of pixel art, which balanced iconic cartoony characters with enough detail to show specific situations.'
In november was de eerste campagne flight van drie weken. Deze was zo’n succes dat de gratis Snickers binnen de eerste week al waren vergeven. In februari zijn we met de tweede flight gestart. Dus ben je hongerig? Je kunt de spellen nú spelen op het Nederlandse Snickers Instagram-kanaal een gratis Snickers claimen.
Credits
Klant: Snickers (Mars Nederland)
Eindverantwoordelijke Snickers: Marie-Ange Vaessen & Lucie Perreaux
Bureau: We Are Blossom
Creative Director: Floris van den Elshout
Artdirector: Tim Schellekens
Copywriter: Bram van der Kroon
Strategie: Joris Verhaak
Social advertising: Bas van Heesch
Accountmanager: Michon Voncken
Projectmanager: Maartje Gruijters
Productie: Janne Coolen
-
Redactie Bureaus
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/bureaus/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Ruikt ‘t naar McDonald’s? Dat is hun nieuwe billboard
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Odido Business wil met B2B-campagne grote én kleine...
- ProRail kiest MediaMonks voor arbeidsmarktcommunicatie
Laatste Nieuws
- Nederlandse handelsmissie aan de bar... 17-04-2024
- Bifi terug op TV met campagne... 16-04-2024
- Moco Museum ook in Londen, Fitzroy... 16-04-2024
- Finalisten van de Dutch Creativity... 15-04-2024
- Smyle-billboard door 135 000 stappen... 12-04-2024
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en... 12-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing