Thijs Biersteker: 'Hopelijk verdwijnen billboards uit het straatbeeld'

Thijs Biersteker: 'Hopelijk verdwijnen billboards uit het straatbeeld'
  • Bureaus
  • 16 mrt 2018 @ 10:13
  • 13412 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • Communicatie

Reclamebureaus durven de grens niet op te zoeken, stelt Thijs Biersteker, jurylid van de Fresh Air Challenge. MT was aanwezig bij de uitreiking gisteren (15 maart) in de Amsterdamse Zuiderkerk en vroeg hem ernaar.

Allereerst even de uitslag: jonge creatieven van #3 Bureau Loos (voor Domino's), #2 N=5 (KPN) en #1  Energize (Nationale Vacaturebank) bedachten de meest originele out of home-campagne en gingen er met de prijs (onder meer een ticket naar D&AD Festival in Londen) vandoor. Daarover later meer op deze website.

Wat vind je van de inzendingen? En de winnaar?

Ik vind niet alle inzendingen even innovatief genoeg. Er wordt bij out of home nog teveel vanuit de ouderwetse billboard gedacht, maar met een beetje geluk verdwijnen die op ten duur uit het straatbeeld. En krijgen we AR-layers die informatie geven waar je echt iets aan hebt. Nu is het nog niet zover, maar over een paar jaar als we allemaal een Magic Leap-brilletje op hebben... Dat is óók out of home. En het creëert ook meer rust in de stad.

Evengoed is Joris Bellemakers van Energize de terechte winnaar. Met imago recognition heeft hij echt de grens opgezocht van wat mogelijk is in out of home en dat toegepast op een merk (Nationale Vacaturebank, dat door jurylid Caroline Pay van Grey London werd getypeerd als een ‘boring brand’, red.) waarbij dat niet makkelijk is. Een combinatie die je graag wilt zien.

Waarom heb je 'ja' gezegd voor een plek in deze jury? Je wordt wel vaker gevraagd neem ik aan.

Omdat er in deze challenge echt iets gemáákt wordt; de projecten worden dus ook daadwerkelijk uitgevoerd. Als het weer de zoveelste idee-competitie was geweest, had ik niet meegedaan. Ik denk altijd: iedereen heeft ideeën, maar niet iedereen kan ze uitvoeren. Anders is het gewoon weer 'ideetjes schieten voor gevorderden' - en daar hou ik niet van.

Je doet dit ook uit liefde voor het vak?

Nouja, laat ik zeggen uit liefde voor innovatie. Omdat ik het te weinig zie. In Europa hebben we de cultuur van: we willen iets nieuws, maar je moet wel laten zien of het niet al eerder gedaan is. Daar loopt veel op stuk. Dit soort competities geeft meer vrijheid aan creatieven, en dat is nodig. Om aan bureaus te laten zien wat er mogelijk is op het vlak van innovatie.

De grens opzoeken.

Grenzen rekken, daar hou ik van. Vaak zie je dat dat aanslaat. Zo werk ik samen met architectenstudio's waar we -inderdaad- de grens opzoeken, maar ik merk dat reclamebureaus dat vaak niet durven. Ik vind dat juist gaaf: hoe ver kun je pushen?

Ga je dan ook weleens net over die grens heen?

Hangt er vanaf hoe de consument het oppikt. Als die het niet begrijpt, dan doe je inderdaad iets niet goed. In principe is iedereen creatief, maar als je het niet toepasbaar maakt... weten mensen ook niet wat ze ermee aan moeten.

 

Beeld door Lucas Boon.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken