VVD en CU verliezen strijd om slechtste politieke slogan

VVD en CU verliezen strijd om slechtste politieke slogan
  • Bureaus
  • 20 mrt 2018 @ 10:51
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • PromotieAwardPolitiekCampagnes

De slogan ‘Zo Vrij als een aardbei’ is verkozen tot de slechtste politieke slogan van 2018. De leus van Kelly Uiterwijk voor haar partij Vrij Beverwijk versloeg met een ruime meerderheid van de stemmen de slogans ‘Minder belasting, meer bitterballen’ van VVD Delft en ‘Bedankt dat je naar me omcake’ van ChristenUnie Zwolle.

De winnaar van de sloganverkiezing ontvangt binnenkort het Rode Potlood van platform SlechteSlogans.nl. De verkiezing werd gehouden in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen die morgen plaatsvinden.

Het is voor de tweede maal dat het platform Slechte Slogans de Verkiezing van de slechtste politieke slogan organiseerde. Van 15 tot en met 19 maart konden mensen via sloganverkiezing.nl hun stem uitbrengen op de tien genomineerde slogans van de deskundige jury van slechteslogans.nl. In totaal brachten een recordaantal van 9.450 stemmers maar liefst 16.675 stemmen uit. Opvallend is dat de drie slechtste slogans allemaal iets te maken hebben met eten (aardbei, bitterballen en cake).

Arie de Aardbei

Winnaar Kelly Uiterwijk van VRIJ! Beverwijk is zeer in haar nopjes met de prijs. Tijdens de verkiezingstijd heeft ze de nominatie dan ook flink gepromoot via de website en sociale media en liet weten dat zowel zijzelf als mascotte Arie de Aardbei “erg blij zijn met de nominatie”. Arie de Aardbei is de knuffel die tijdens campagnetijd op reis ging door Beverwijk en Wijk aan zee. Met verhalen over de mascotte stipt de partij op de website onderwerpen aan die zij belangrijk vindt in de gemeente, zoals de zorg en het seniorenbeleid.

Beverwijk en aardbeien

Waar komt de leus ‘Zo VRIJ! als een aardbei’ vandaan? Voor buitenstaanders is de fruitige slogan wellicht vrij onbegrijpelijk, maar van oudsher worden Beverwijkers ook wel ‘aardbeien’ genoemd. Dat komt door de vruchtbare grond die in de negentiende eeuw ontstond na drooglegging van de Wijkermeerpolder dat een goede voedingsbodem bleek voor de teelt van aardbeien. Aangezien VRIJ! Beverwijk staat voor de liefde voor Beverwijk, op zoek is naar verbinding in de Beverwijkse politiek en zich wil inzetten voor de gewone Beverwijker, past de slogan ‘Zo VRIJ! als een aardbei’ volgens de partij goed bij deze filosofie.

Voorkeursstemmen

Bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2014 won Koen Hawinkels van CDA Maasgouw met zijn slogan ‘Koen moet je doen’. De politieke sloganverkiezing heeft Hawinkels geen windeieren gelegd: hij kwam met voorkeursstemmen in de plaatselijke gemeenteraad. Ook dit jaar heeft Hawinkels zich weer verkiesbaar gesteld. Met plaats 6 op de lijst is hij twee plaatsen gestegen ten opzichte van de vorige gemeenteraadsverkiezingen. En hij blijft zijn slogan trouw: op zijn afbeelding prijkt wederom de leus ‘Koen moet je doen’. De vraag is of VRIJ! Beverwijk deze gemeenteraadsverkiezingen ook de vruchten weet te plukken van hun veelbesproken slogan.

Verkiezingen voor bedrijfs- en reclameslogans

De politieke sloganverkiezing is een initiatief van het landelijke platform SlechteSlogans.nl, dat jaarlijks ook een sloganverkiezing organiseert voor slechte bedrijfs- en reclameslogans. Afgelopen jaar won ‘Van kop tot kont, worst in de mond’ van de worstenbroodjes van Millse molen De Korenbloem. Eerdere winnaars zijn ‘Zit je haircut’ (kapper), ‘Iedere paal gaat erin’ (heibedrijf), ‘Een timmer timmert, een tandarts boort… maar wij zitten lekker in Velsen Noord’ (aannemer), ‘It’s De Cock that makes the man’ (modezaak De Cock) en ‘De worst musical ever’ (Hema de musical).

Slogans gebundeld in ‘Ik verf tot ik sterf’

Inmiddels zijn er ruim 1500 bedrijfs-, reclame en politieke slogans ingestuurd bij het platform. In hun boek ‘Ik verf tot ik sterf’ bespreken initiatiefnemers Christine Liebrecht en Tefke van Dijk terugkerende patronen bij (slechte) slogans. “We willen mensen laten inzien hoe gevarieerd je met taal kunt omgaan en hoe dicht een goede en een foute leus bij elkaar liggen”, aldus Liebrecht. Van Dijk vult aan: “Met de verkiezingen willen we bedrijven en politici bewustmaken van het effect van hun slogan. Want, tenenkrommend of niet, slogans trekken de aandacht. En dat kunnen politici ongetwijfeld goed gebruiken in verkiezingstijd.”

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken