[Verkiezingen] Zo trekt de politiek onze aandacht
- Bureaus
- 21 mrt 2018 @ 00:29
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - CampagnesPolitiekActivatie
- 21 mrt 2018 @ 00:29
- Jeroen Mirck
Holografische projecties of gewoon veel klantgegevens kopen bij Facebook? Politieke partijen trekken alles uit de kast om deze woensdag optimaal te scoren bij de raadsverkiezingen. Steeds vaker worden vernieuwende technieken gebruikt. Waarom is FvD daarin 'Champions League'?
Provocatie blijft een vertrouwd middel voor politici. De PVV van Geert Wilders lijkt de rechterflank te verliezen aan nieuwkomer Forum voor Democratie van zelfbenoemd intellectueel Thierry Baudet, maar toch pakte Wilders weer even het momentum met een keihard anti-moslimfilmpje in de publieke zendtijd voor politieke partijen.
Ook lokaal zijn partijen soms succesvol met provocatieve boodschappen. Zo verscheen de lijsttrekker van de Amsterdamse afdeling van de Piratenpartij piemelnaakt op een plakposter om zo aandacht te vragen voor een nee-stem voor het referendum over de 'Sleepwet' (die eigenlijk Wiv heet). Geen idee hoeveel mensen op de piemel van Jelle de Graaf zijn gestuit, maar een bericht op Parool.nl deed wonderen voor de verdere verspreiding van de boodschap.
Holografische projecties
De Socialistische Partij heeft afgelopen weekend een verkiezingsstunt uitgevoerd door op gebouwen van banken en andere grote bedrijven in de regio Amsterdam, zoals Philips, is een 20 meter hoge projectie van fractieleider Lilian Marijnissen te vertonen. Ze gaat in een verkiezingsfilmpje flink tekeer tegen deze multinationals. met hun 'pakken-wat-je-pakken-kan-directeuren'.
Een speciaal team van de SP, inclusief voorzitter Ron Meyer, is zondagnacht urenlang bezig geweest om de projectie mooi in beeld te brengen voor een campagnefilmpje. De vraag is natuurlijk of het wel is toegestaan om vanaf de openbare weg beelden te projecteren op een gebouw dat niet je eigendom is. Volgens Meyer zit dat wel goed, omdat slechts sprake is van licht, waarop geen intellectueel eigendom zou rusten.
De ongebruikelijke stunt past in de wens van de SP-top om, net als in de jaren '90, acties te voeren die opvallen en 'op het randje' zijn. 'We willen de flair van die periode terug, met de wijsheid en ervaring van nu', zegt Marijnissen op AD.nl. Tegenwoordig gebruikt de partij moderne technologie als hulpmiddel. Zo werd tijdens de lancering van de campagne voor de raadsverkiezingen op meerdere plaatsen tegelijk een hologram vertoond van partijleider Marijnissen.
FvD koopt veel data
Tot slot is het interessant om de razendsnelle groei van de rechtse beweging Forum voor Democratie te duiden. Jan Driessen, VVD-adviseur en voormalig marketingbaas van Aegon, noemde bij WNL onlangs de FvD-campagne 'Champions League'. Hij was onder de indruk dat het campagneteam van voorman Thierry Baudet, dat 'mijlenver vooruit loopt op andere partijen'. Volgens de strateeg gebruikt de partij de gemeenteraadsverkiezing in Amsterdam als generale repetitie voor de landelijke verkiezingen.
'FvD maakt niet alleen hele goede filmpjes', zegt Driessen. 'Zij kopen profielen in, micro-profiles. Daar is Trump president van Amerika mee geworden. Zij weten precies diegene te bereiken bij wie ze hun boodschap neer willen leggen.' De marketingexpert vraagt zich wel af hoe Baudet aan de 'tonnen euro's' komt om deze technieken in te zetten.
Baudet reageert via Twitter op deze kritische vraag over zijn partijfinanciën. 'VVD-campagnestrateeg Jan Driessen vraagt zich af waar wij het geld vandaan halen om een "Champions League-campagne" te voeren. Kost niet zoveel, Jan. Gewoon wat efficiënter werken! Kwestie van DOEN!'
De FvD-voorman sneert nog even door: 'Terwijl de VVD haar campagne-budget wegpist (€100.000 voor stijgerreclame bij het Concertgebouw) weet FvD met een fractie van het VVD-budget veel meer bereik te realiseren. De VVD voert campagne net zoals ze Nederland bestuurt: achterhaald, inefficiënt en geld over de balk smijtend.'
Afgezien van de campagne-retoriek snijdt Baudet hier ook een interessant marketingthema aan: is traditionele politieke marketing niet hopeloos achterhaald? Opvallend is immers dat zowel FvD als de andere grote nieuwkomer DENK erin slagen om zonder veel te adverteren bij de traditionele media toch een groot bereik te hebben. Facebook biedt daarbij veel kansen, maar daarvan is natuurlijk ook direct de vraag was door de beugel kan en wat niet. Ook die discussie zal invloed gaan hebben op toekomstige politieke campagnes.
Lees ook: Vrolijke VVD-activatie in Amsterdam
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- SP
- politiek
- GR2018
- Piratenpartij
- Geert Wilders
- FvD
- verkiezingen
- piemel
- Jan Driessen
- verkiezingen
- VVD
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Landelijke preventiecampagne moet... 28-03-2024
- [branded content] Somnox wil... 28-03-2024
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
- On kiest voor Gardeners27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing