ADCN Grand Prix voor Evert_45 van KPN

ADCN Grand Prix voor Evert_45 van KPN
  • Bureaus
  • 17 apr 2018 @ 23:00
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • CreatieDigitaalAwardReclameStorytellingBranding

Het project Evert_45 van creatief bureau N=5 voor KPN heeft de Grand Prix van de ADCN Awards 2018 gewonnen. In totaal zijn er dinsdag 61 Lampen uitgereikt, waaronder drie keer goud.

De ADCN Awards, de Lampen, zijn de Nederlandse vakprijzen voor creativiteit in advertising en design. Er zijn 61 Lampen uitgereikt in verschillende creatieve disciplines en media: één Grand Prix, 3 gouden Lampen, 18 zilver en 39 brons verdeeld over 37 categorieën. 

'Mainstream en Social Impact'

Managing Director Dinesh Sonak van ADCN: 'Wij zijn zeer verheugd over de diversiteit en rijkheid aan creatieve projecten. De zeitgeist van 2017 gaat over het verleggen van grenzen. Er zijn steeds meer internationale samenwerkingen en co-producties tussen verschillende creatieve disciplines. Dat is gezond voor de ontwikkeling van de Nederlandse creatieve industrie. Bovenal zien wij dat steeds meer merken sociaal-maatschappelijke uitdagingen te lijf gaan met hun bedrijf, producten, diensten en campagnes. Daarin experimenteren ze in mainstream media en zoeken ze naar de juiste inzichten, ethische koers en impact. Dat is de creativiteit van nu en de toekomst.'

Grand Prix: Evert_45 

Evert_45 is de grote winnaar van de ADCN Awards 2018. Het project won Lampen in de Advertising-categorieën Brand Activation & Experience, Branded Content & Entertainment, Digital & Social & Mobile, Integrated, Media en in de Craft-categorie Digital Production.

KPN introduceerde met Evert_45 een jongen die vanuit de Tweede Wereldoorlog zijn persoonlijke verhaal deelt via YouTube en Instagram. Gebaseerd op waargebeurde verhalen van mensen die de oorlog hebben meegemaakt. Binnen drie weken is meer dan 70% van de Nederlandse jongeren bereikt. Via het YouTube kanaal van Evert_45 hebben zij 1,3 miljoen minuten geschiedenisles gekeken.

De jury’s zeiden over het project: 'Het maakt een zwaar thema toegankelijk, het verbindt het verleden met het heden in op educatieve, fraaie en overtuigende wijze. Het maakt historische verhalen relevant in een moderne visuele taal en met moderne media, tastbaar en recht in het hart van het digitale leven en de cultuur van jonge mensen. Het idee past goed bij het merk en is mooi vertaald naar de mediaplatformen.'

Andere winnaars

N=5 is het bureau met de meeste Lampen: acht in totaal. DDB & Tribal Amsterdam won zeven Lampen en Dawn won vier Lampen. In Craft won het festival Appelsap drie Lampen in drie verschillende categorieën. KPN is de adverteerder met de meeste Lampen met negen in totaal. 

Er werden voor het eerst Lampen uitgereikt in drie nieuwe categorieën: Business (voor creatieve ideeën die voor business transformatie zorgen), Experimental (voor creatieve projecten en experimenten gestart door de bureaus zelf) en Strategy, voor strategie als creatieve ‘craft’.



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken