WPP maakt schoon schip: Martin Sorrell per direct weg

- Bureaus
- 16 apr 2018 @ 11:09
- 13338 x gelezen
- Link
- Jeroen Mirck
- ZakelijkReclameStrategie
- 16 apr 2018 @ 11:09
- 13338 x gelezen
- Jeroen Mirck
Het onvermijdelijke is gebeurd: reclame-icoon Sir Martin Sorrell vertrekt per direct bij reclame-concern WPP. De marktleider maakt met dit vertrek schoon schip. Sorrell kwam in opspraak door vermeend machtsmisbruik.
De CEO en oprichter van WPP maakt met onmiddellijke ingang plaats voor Roberto Quarta, Chairman van WPP, die voorlopig Executive Chairman is tot er een nieuwe Chief Executive Officer is gevonden. Quarta wordt bijgestaan door twee nieuwe COO's: Mark Read (CEO van Wunderman en WPP Digital) en Andrew Scott, Corporate Development Director van WPP.
Sorrell werd anderhalve week geleden geschorst omdat er een onderzoek naar hem liep wegens bestuurlijk wangedrag. WPP kwam daardoor in zwaar weer terecht: commentaren in de reclamewereld waren vernietigend en de beurskoers van het concern zakte in. Sorrell lag al langer onder vuur vanwege tegenvallende resultaten en zijn onverminderd hoge salaris. WPP kreeg het verwijt onvoldoende in te spreken op de digitale transformatie die het reclamevak doormaakt.
Vertrek ondanks meevallend onderzoek
Opmerkelijk is dat WPP ook bekendmaakt dat het onderzoek naar de aantijgingen inzake wangedrag is afgerond met de volgende mededeling: 'The allegation did not involve amounts that are material.' Toch stapt Sorrell dus op.
Ook opvallend: de verttrekkende topman blijft beschikbaar om de transitie te ondersteunen. Zijn ontslag gebeurt met (ongetwijfeld goed uitonderhandelde) zachte hand, aldus de persverklaring: 'In accordance with his at-will employment agreement, Sir Martin will be treated as having retired on leaving WPP, as detailed in the Directors’ Compensation Policy. His share awards will be pro-rated in line with the plan rules and will vest over the next five years, to the extent group performance targets are achieved.'
'Beter voor het bedrijf om op te stappen'
Roberto Quarta: 'Sir Martin has been the driving force behind the expansion of WPP to create the global leader in marketing services. During this time, the company has been successful because it has valued and nurtured outstanding talent at every level – within and well beyond our leadership teams. On behalf of the Board I would like to recognise these achievements and thank Sir Martin for his commitment to the business over more than three decades.'
Zelf zegt Martin Sorrell: 'Obviously I am sad to leave WPP after 33 years. It has been a passion, focus and source of energy for so long. However, I believe it is in the best interests of the business if I step down now. I leave the company in very good hands, as the Board knows. Mark and Andrew and the management team at all levels have the knowledge and abilities to take WPP to even greater heights and capitalise on the geographic and functional opportunities. I will particularly miss the daily interactions with everyone across the world and want to thank them and their families for all they have done, and will do, for WPP.'
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
- Abonneren
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
- ✔ Gratis tablet versie
Meest gelezen
- NieuwsOlympische campagnes van...26133x
- NieuwsNominaties voor MOAwards 201824094x
- NieuwsNivea waarschuwt voor zonkracht...22803x
- NieuwsQban heet voortaan Havana Harbor21667x
- NieuwsPaarse krokodil maakt comeback...20281x
- NieuwsPaul Kroef (Ara) voorzitter van...19154x
Vacatures
- (Recruitment) Marketeer (Utrecht)
- Marketing en Communicatie Specialist...
- Senior Marketing Analyst...
- Head of SEA (Amsterdam)
- Omnichannel Manager - Fashion Europe...
- Directeur Communications &...
- Studio Piraat zoekt ervaren senior...
- Brand Manager Benelux (Harderwijk)
- E-businessmanager (Amsterdam)
- Formulemanager Front Office (Zwolle)
Laatste Nieuws
- Schiphol opent mini-reclamebureau24-04-2018
- Quince lanceert AR-campagne voor... 24-04-2018
- Fresh Air Challenge: veel meer dan... 23-04-2018
- Waternet kiest wederom voor Dept 23-04-2018
- Bosman en Van de Dood verruilen... 23-04-2018
- Bavaria zet alcoholvrij bier in de... 23-04-2018
MarketingTribune Events
- 17mei 2018
Nationaal Customer Contact Congres
- 21jun 2018
NIMA Marketing Day
- 11sep 2018
Influencer Marketing Event