[Commercial Review] Marcel Hellemons over campagnes Philips, Snelle Jelle en Ben

[Commercial Review] Marcel Hellemons over campagnes Philips, Snelle Jelle en Ben
  • Bureaus
  • 7 feb 2014 @ 16:53
  • Link
  • Marcel Hellemons
    Marcel Hellemons

    creative director
    Moxie Amsterdam
  • Televisie

In een tijd waarin er goed wordt opgelet of elke uitgave wel tien keer zijn ROI waarde oplevert val je als adverteerder op wanneer je juist iets wilt geven in plaats van nemen. Iets terugdoen, voor een ander, voor je klant, voor de maatschappij.

Als dat lukt en je verliest de ROI doelstelling daarbij niet uit het oog, dan heb je een sterke campagne. In zekere mate geldt dat ook voor de drie adverteerders van deze week.

Philips - Innovation and you

Wellicht het meest duidelijke voorbeeld is Philips. De hele discussie rond het nieuwe – of toch niet zo nieuwe – logo laat ik voor wat het is. De nieuwe commercial zet Philips weg als een bedrijf dat het leven van haar klanten centraal stelt en door middel van innovatie dat leven mooier, beter of gezonder probeert te maken. In de commercial zien we allerlei verhaaltjes voorbij komen die door de vluchtigheid wellicht de emotionele impact missen. Wie de speciale innovation and you website bezoekt kan op zijn gemak de prachtige filmpjes bekijken waar de commercial uit is opgebouwd.

Zo zien we een Dable Kwan die graag haar man wilde verwennen met frietjes, maar door de Airfryer toch een gezonde maaltijd kan klaarmaken. En dat iedereen zo enthousiast over haar gerechten is dat ze dagelijks vele reacties via Facebook ontvangt. Of het verhaal van een ouder stel uit Rotterdam dat ’s avonds weer op straat durft door het hele verlichtingsplan dat met de gemeente is ontwikkeld. Maar ook grotere verhalen, zoals de enorme verlichte draak in de haven van Da Nang die honderden lokalen en miljoenen toeristen weet te raken. Philips toont hier een krachtig staaltje storytelling en ik verwacht dat 2014 weleens het jaar van storytelling kan worden. We zien het in deze commercials, maar we zien het ook bij Moxie in de toename van redactionele en andersoortige non-spot verzoeken die we van onze klanten ontvangen.

Snelle Jelle - Schaatser

Snelle Jelle toont met deze commercial voor de derde keer dezelfde grap en naar mijn mening wordt deze “ik ga nog even een stukkie” grap ondertussen wel wat flauw en voorspelbaar. De Inuk die geen pistool pakt, maar een telefoon om de schaatser op Facebook te zetten is wel weer geestig, alhoewel ik de Inuit nooit echt als een gewelddadig pistooldragend volk heb gezien. Het maatschappelijke van deze commercial en eigenlijk ook van de vergelijkbare roeier hiervoor is dat Snelle Jelle ook corresponderende sportteams sponsort. Zo waren ze sponsor van de Damen Raceroei Regatta en ze sponsoren de Team Snelle Jelle schaatsploeg. Met het sponsoren van fietsevenementen zoals de Amstel Gold Race en de Alpe d’Huzes is het eigenlijk alleen nog maar wachten tot straks ook een fietser “nog even een stukkie gaat”. 

Ben - Ben even uit

Telecomprovider Ben heeft altijd al erg menselijke commercials gehad. Kleine verhaaltjes waarin smsjes of telefoongesprekken centraal stonden. Met de vrouwelijke voice over en wisselende gezichten hebben ze tevens een communicatieve stijl gevonden die persoonlijk, menselijk en onderscheidend is. Wat de ‘ben even uit’ campagne opvallend maakt is dat het eens niet het gebruik van de mobiele telefoon promoot, maar mensen juist aanspoort om de telefoon eens uit te zetten en te genieten van al het moois in het leven. Wie op de Ben website even doorscrollt voorbij alle aanbiedingen vindt zelfs een kleine actiesite die oproept tot een mobielloze zondag op 23 februari, maar die boodschap was misschien wat te hoog gegrepen voor een nationale tv campagne.

Moeten we het promoten van het uitzetten van je telefoon nu zien als een commerciële zelfmoordactie of een actie om boven het maaiveld van mobiele acties uit te steken? Ik ben van mening dat het laatste het geval is en dat deze actie ook meehelpt aan het verder uitbouwen van het persoonlijke en menselijke beeld van het merk Ben. En dat het mobieltje best wel eens uit kan als je met je geliefde samen op de bank zit of als je met vrienden uiteten bent, kan ik alleen maar toejuichen. 

Marcel Hellemons is creative director bij Moxie Amsterdam
www.moxieamsterdam.nl

Eerder verscheen in deze rubriek onder meer

Titus Eikelboom (Stroom) over nieuwe tv-spots Transavia, Albert Heijn en Manutan

Bart Vijlbrief: Guinness, Axe, Verbond van Verzekeraars

Machiel Verkuyl: Albert Heijn, Jumbo, C1000

Robert Veltman: Manutan, Ditzo, Vodafone

Bart Vijlbrief: KLM, Nationale Nederlanden, Gamma

Marcel Hellemons: Kornuit, Jumbo, NK Tegenwindfietsen

Titus Eikelboom: De Amersfoorste, Menzis, Centraal Beheer

Robert Pluis: Chio, Booking.com, FNV Horeca



Marcel Hellemons

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken