De herontdekking van de marcom-professional

De herontdekking van de marcom-professional
  • Bureaus
  • 6 mrt 2014 @ 22:05
  • Link
  • Helga Voogd
    Helga Voogd

    Partner
    Van Santen Netwerk
  • ZakelijkMarketingCommunicatieSocial media

Volg LinkedIn en je weet wat er staat te gebeuren. Het wereldwijd netwerk is de graadmeter van verandering en innovatie. Gisteren zag ik dat Hans zijn profiel heeft geüpdate: een nieuwe functie-omschrijving met diverse verrassende aandachtsgebieden. In het Engels natuurlijk. ‘Delivering value and results every day’.

Een week geleden had Monique haar profiel ook al aangepast. Ze is nu verbindend communicatiestrateeg, ondernemer en adviseur. En tech savvy, schreef ze. Tineke tech savvy… Allemachtig, die heeft echt een stap gemaakt, dacht ik toen ik het las. Gaaf!

Communicatieprofessionals worden zich langzaam maar zeker bewust van de Nieuwe Werkelijkheid en hun mogelijke rol daarin. Die rol is niet vanzelfsprekend. Je moet hem claimen, en dat zie je momenteel gebeuren. Aan de ene kant verlangen bedrijven en opdrachtgevers een duidelijk specialisme, aan de andere kant vraagt deze tijd om een keur aan verfrissende eigenschappen.

We schudden de structuren van ons af en morrelen aan vastgeroeste patronen. Verdienmodellen op basis van billable uren hebben hun langste tijd nu echt wel gehad. Creativiteit en durf laten zich toch niet meer vangen in strakke processen waar geen ruimte is voor fouten maken en dingen uitproberen?! Om greep te houden op de situatie moet je als marcom-professional nu juist durven ‘los te laten’. Heb het lef om de mensen met wie je samenwerkt de vrijheid te gunnen zodat ze hun eigen verantwoordelijkheid kunnen nemen en hun talent kunnen ontwikkelen.

Talent. If you don’t use it, you’ll lose it is het credo van dwarsdenker Arthur Kruiswijk. Samen met vrijdenker Patrick Donath heeft hij een indrukwekkende videostatement afgeleverd: Doen is de beste manier van denken. Volgens het duo moeten we het begrip ‘organisatie’ vervangen door zelf organiseren. ‘Niet alleen plannen en vergaderen, maar ook doen en ondervinden’. Ik ben het daar hartgrondig mee eens. Natuurlijk brengt zo’n werkwijze risico’s met zich mee. Je kan de plank misslaan. Maar is dat erg? Is het erg om een krankzinnig idee uit te werken dat niet zo’n succes wordt als je had gehoopt? Je talent verliezen door risico’s te vermijden, lijkt mij veel erger. Een honkballer die de bal niet durft mis te slaan, slaat nooit een homerun.

‘Middelmatige communicatie leidt tot middelmatige reacties’, hoorde ik een directeur van een IT-bedrijf laatst op een congres zeggen. Hij merkte net als een aantal van zijn collega’s dat de oude vertrouwde marcom-tactieken een beetje uitgewerkt raken. Internet en social media hebben de wereld op z’n kop gezet. Over een paar jaar is niets meer wat het was. De Nieuwe Werkelijkheid smeekt wat dat betreft om vernieuwing. Heerlijk! Als marcom-professionals hebben wij de kans om elke dag opnieuw waarde toe te voegen. Communicatie is een uniek speelveld, waar ongelooflijk veel mogelijk is en waar je onwaarschijnlijk veel plezier kunt beleven. Daar moet je wel wat voor DOEN!

Misschien moeten we onszelf als marcom-professionals wel herontdekken of opnieuw uitvinden. Misschien is het niet toereikend om alleen onze profielen op LinkedIn aan te passen. Naast kerncompetenties als ‘analytisch, strategisch, oplossingsgericht, zelfverzekerd, evenwichtig, hooggeschoold, relationeel onderlegd, gefocust en positief’ is tegenwoordig meer nodig. Goed kunnen luisteren bijvoorbeeld, of weten hoe je het best kunt samenwerken.

Durf het talent van anderen te onderkennen en in te zetten. Stel je op als verbindende factor, stel jezelf open voor andersdenkenden en ga het risico niet uit de weg. Inspireer en laat je inspireren. Wees tot op het bot gemotiveerd en vergeet niet om je te verdiepen in techniek en de werking van social. Savvy-zijn is echt raadzaam. Intellect helpt je sowieso verder, maar in de zoektocht naar de best denkbare oplossingen, zal ook intelligentie het uiteindelijk verliezen van ‘creatie’ en ‘je stinkende best doen’.

Hans, Monique, heel veel succes in jullie vernieuwde job. Welkom in de Nieuwe Werkelijkheid. We gaan een geweldige tijd tegemoet.

Helga Voogd

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken