Denken, creëren, doen!

Denken, creëren, doen!
  • Bureaus
  • 15 aug 2014 @ 15:11
  • Link
  • Helga Voogd
    Helga Voogd

    Partner
    Van Santen Netwerk
  • MarketingInnovatieCreatieContent

Twitter is de barometer van vernieuwing. Per dag worden duizenden tweets gepost met waanzinnige ideeën. Creatieve start-ups zetten ons leven op zijn kop. Ik las net nog dat ze in de VS software hebben ontwikkeld die online artikelen en rapporten scant en je real time laat weten wat de les is die je eruit kunt trekken. Dat levert flink veel tijdwinst op.

Trouwens, Google Ventures heeft een online bibliotheek geopend voor bedrijven, waar je alles kunt vinden over alle aspecten van ondernemen. Over marketing bijvoorbeeld, of communicatie. En wist je al dat je straks vanuit huis naar een Amerikaanse profbasketbalwedstrijd kunt kijken alsof je tussen de spelers op het veld loopt. Er wordt een hele nieuwe virtuele tv-belevenis gecreëerd, met alle marketingtechnische mogelijkheden vandien.

The sky is the limit allang niet meer. Technisch gezien is alles mogelijk. Als marcom-professional heb je eigenlijk nog maar twee keuzes:

  1. Je laat je beperken door al die vrijheid en blijft jezelf herhalen; 
  2. Je omarmt innovatie en gaat denken, creëren en doen.

Even voor de goede orde: innovatie is een mindset. Er wordt vaak verondersteld dat technologie ‘leading’ is, maar dat is ze niet. Innovatie draait om mensen en om empathie. En wie is er beter in staat om menselijke behoeften te begrijpen en te doorgronden dan communicatieprofessionals? Het is ons werk om zinvolle oplossingen voor dilemma’s te bedenken en te creëren.

We zijn misschien wel het hart van verandering. We maken gebruik van onderzoek, we houden interviews met doelgroepen en analyseren data tot we erbij neervallen. We snappen dat mensen meteen antwoord willen hebben op hun vragen en dat snelheid van communicatie allesbepalend is.

Eigenlijk hoeven we nog maar één stap te zetten: we moeten leren DOEN! Gewoon doen en kijken of het lukt. Agile noemen ze dat. Steeds meer bedrijven kiezen voor deze methode. Hun strategie reikt niet verder dan een paar maanden. Beslissingen worden meteen genomen en hoeven geen 20 schijven meer te passeren. Wie een goed idee heeft mag het uitvoeren. Lukt het niet, dan stop je ermee of stuur je bij.

Voor jonge brightheads is agile de gewoonste zaak van de wereld. Ze leren op hun opleidingen creativiteit te koppelen aan doen. Hun snelheid van denken en handelen heeft er in de afgelopen jaren voor gezorgd dat mensen anders naar de wereld zijn gaan kijken. En niet alleen naar de wereld, ook naar elkaar en naar bedrijven. Alle indrukken doen ertoe. Heb je als merk niet meteen een oplossing te bieden die mensen raakt, dan maken ze geen connectie.

Marcommers die de digitale paplepel hebben gemist, zullen moeten leren om nieuwe technieken te omarmen en uit te proberen. Je moet constant kennis willen vergaren. En ik zeg bewust ‘moet’, want het is geen vrijblijvendheid. De nieuwe werkelijkheid vereist dat we een werkleven lang leren, denken, creëren en doen. Wat dat betreft prijs ik me gelukkig dat ik nog lang geen 67 ben.

Ik geniet van deze fantastische tijd, of moet ik zeggen fantasierijke tijd. Wat eens science fiction was, is nieuwe werkelijkheid geworden. Ik ga dit weekeinde maar eens een Google-privé-bieb aanleggen, met ‘doen’ als thema. Ik stop hem vol met artikelen en dan mag die nieuwe software er real time samenvattingen van maken. Geweldig! Van innovatie kun je toch nooit genoeg krijgen? 

Helga Voogd

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken