PR in 2015: de trend is content. Maar dan goed

PR in 2015: de trend is content. Maar dan goed
  • Bureaus
  • 29 dec 2014 @ 08:09
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • PRJournalistiek

2015 klopt op de deur en dan weet je, de trendlijstjes buitelen over elkaar. De een zegt alles over maatschappelijke tendensen, weer andere weten exact wat er gaat spelen op het gebied van voeding, media of auto's.

Ook op het gebied van public relations en publiciteit zijn er nieuwe ontwikkelingen die de toon zullen gaan zetten. Wat ANP Pers Support betreft spingt er één bovenuit: content, maar dan goed. 

Voor pr-professionals is content (in de vorm van een artikel, blogpost, persbericht, podcast, video, etc.) op zich gesneden koek. Voor hun opdrachtgevers produceren ze er dagelijks bij wijze van spreken kilo's van. Maar diezelfde pr-profs ervaren meer en meer dat er aan hun verhalen iets ontbreekt, een diepere laag, waardoor ze in de media en bij het bredere publiek minder impact hebben dan gehoopt. 

Dit tekort is deels het logische gevolg van ontwikkelingen in het medialandschap. Voor informatieconsumenten lopen online en offline steeds sterker door elkaar heen. Waar ze hun nieuws en context bij het nieuws vandaan halen is een vraag die ze nauwelijks boeit. Wat wel duidelijk is dat ze niet langer vertrouwen op één bron. Uit de Volkskrant wordt even dankbaar geput als uit GeenStijl, een nieuwsportal als Zorgvisie is even waardevol als RTL Nieuws.  

Boven het maaiveld

De informatieconsument is in dat opzicht een stuk volwassener dan zijn evenknie vijftien jaar geleden. Ook qua inhoud verwachten ze meer. Niet alleen gimmicks en verkoopgerichte boodschappen, maar ook nadrukkelijk hoogwaardiger informatie van de organisaties, bedrijven en merken die ze volgen. Omdat ze zich - als burger en als consument - met hen willen identificeren. 

Die identificatie maakt op haar beurt ook een ontwikkeling door; ze krijgt voor velen een hoger moreel aspect. Behalve dat een product er mooi uitziet, moet het ook zonder kinderarbeid zijn gemaakt. Behalve dat iets lekker smaakt, moet het ook oorspronkelijk zijn, zonder onnodige chemische toevoegingen. Als je iets belooft of pretendeert moet je het ook waarmaken. Walk the talk. 

Voor pr- en communicatieprofs betekent dit dat ze nog meer moeten gaan sturen op het opbouwen en borgen van de reputatie van de organisatie waarvoor ze werken. En dat is de slag die ze in 2015 gaan maken. Betekenis aan hun verhalen toevoegen en geloofwaardigheid creëren die organisaties, bedrijven en merken boven het maaiveld uittillen. 

Journalistieke richtlijnen en technieken

Als je het zo leest lijken het grote woorden, maar in feite valt het wel mee. Het gaat vooral om een andere manier van denken en werken. En dan is het voor communicatie- en marketingmensen zoeken naar de juiste weg en vorm, wat onder andere blijkt uit de etiketten die op zo'n nieuwe werkwijze wordt geplakt. 

Branded content, branded journalism, merkjournalistiek zijn labels die zoal de revue passeren. Als je het eenvoudigweg goede content noemt is het wat ons betreft ook goed. Omdat het in beginsel gaat om het toepassen van journalistieke richtlijnen en technieken in public relations en marketing, zonder dat pr & marketing daarmee direct journalistiek wordt. Want dat blijft echt een andere tak van sport. 

Begeleiding naar goede content

Organisaties die zo'n journalistieke twist aan hun persbericht, blogpost of video weten toe te voegen zijn in 2015 spekkoper. Omdat ze de tijdgeest als eerste hebben aangevoeld. Organisaties die op dat vlak nog de juiste formule zoeken bieden wij graag ondersteuning. ANP Pers Support beschikt over het benodigde journalistieke dna waardoor we klanten gericht kunnen helpen bij het produceren van goede, aansprekende content. Content die hun doelgroep iets extra's biedt.

Een van de adviezen is om te gaan werken met freelancers die vanuit hun journalistieke ervaring weten welke twist jouw verhaal nodig heeft om geloofwaardig en relevant (nieuwswaarde, actualiteitswaarde) te zijn. En dan hebben we het niet over een kunstje, maar over de oprechte intentie de diepere drijfveren en expertises van jouw organisatie over te brengen.

Karin Cats is commercieel directeur bij ANP Pers Support

www.perssupport.nl

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken