Modehuizen mikken op moslima's

Modehuizen mikken op moslima's
  • Bureaus
  • 12 jan 2016 @ 11:49
  • Link
  • Abdelaziz Aouragh
    Abdelaziz Aouragh

    Islamic Branding expert
    PURESAFY
  • ReclameDoelgroepMarketingMerken

Grote modemerken ontdekken de markt van de modebewuste moslima’s. Zakenblad Forbes noemt het één van de slimste zet in jaren van Dolce & Gabbana: de introductie vorige week van een Abaya- en Hijab-collectie. Eerder kwamen DKNY en Mango al met een Ramadan-collectie. Ja, elk jaar komt er wel een merk bij dat zich ook specifiek richt op deze doelgroep. Luxe items waren goed voor bijna 7 miljard dollar in het Midden-Oosten in 2014 en al bijna 9 miljard in 2015. Je kunt er niet meer omheen.

Maar, zoals bij alle doelgroepen, heb je te maken met een minderheid die een negatief beeld creëert over de gehele groep. Dat onderscheid tussen de (negatieve) minderheid en de rest is vaak heel duidelijk. Alleen bij moslims wordt dit onderscheid bewust of onbewust niet goed gemaakt. Terwijl de meerderheid gewoon een belangrijke consument is. Wereldwijd komen er elk jaar 70 tot 80 miljoen moslim middenklassers bij. Deze trend is overduidelijk te zien in Nederland én België.

In Nederland willen we ons graag meten op het gebied van marketing met onze collega’s in Amerika. Alleen hebben de Amerikanen al geleerd van hun fouten. Zo hebben Amerikaanse bedrijven de Latino’s behoorlijk onderschat. Er is bijvoorbeeld behoorlijk veel overtuiging voor nodig geweest om naast de Engelse taal ook de Spaanse taal te voeren op verpakkingen. Het effect was uitermate positief. Een Nielsen-rapport sprak van „de grootste en misschien wel enige drijver van binnenlandse economische groei”. Vandaag de dag is de Latino-markt in Amerika goed voor 1,2 biljoen dollar. Vanaf 2015 wordt verwacht dat de Latino-markt in de VS goed zal zijn voor 1,5 biljoen dollar.

Dit scenario is te vergelijken met moslims in Nederland en wereldwijd. Zij worden als marktpotentieel niet begrepen of genegeerd. Maar veelal weten marketeers niet hoe en speelt de publieke opinie over moslims een rol in de terughoudendheid van marketeers ten aanzien van deze doelgroep.

De moslimmarkt is enorm en grotendeels onontgonnen. Internationaal is ze goed voor een jaarlijkse omzet van 2,2 biljoen dollar en groeit elk jaar met nog eens 500 miljard dollar. De interesses van de hedendaagse moslim zijn goed vergelijkbaar met die van de niet-moslim. De groei is onder andere te zien in voeding, wellness, cosmetica, fashion, financiële producten, toerisme en andere sectoren. Ongeveer 1,8 miljard moslims wereldwijd waarvan 52% jonger is dan 25 jaar? The Economist noemt het de grootste onontgonnen doelgroep wereldwijd.

Islamic Branding: marketing vanuit een kosmopolitisch perspectief. Dit heeft allemaal niets te maken met het overdreven aanpassen aan de moslimconsument, maar meer met het weten te vinden welke kernwaarden zij belangrijk vinden aan jouw merk, en daarop inspelen. Dit zijn vaak waarden die gedeeld worden door niet-moslims alleen weten zij dit vaak van elkaar niet. Zoek die waarden en verbind verschillende doelgroepen met elkaar. Duurzaamheid is net zo belangrijk voor de moslim als de niet-moslim. Onbewust gaat men voorbij aan de raakvlakken die het merk, product of dienst wél heeft met de moslimdoelgroep.

Is het bijvoorbeeld bekend dat het grote modehuis Chanel geïnspireerd is door de Marokkaanse Kaftan? Dit is terug te zien in het afbiezen (Sfifa) van de kledij. Als je kijkt naar een Chanel jasje kun je dit terugzien. Er zijn dus genoeg raakvlakken.

Maar wanneer wordt deze reusachtige doelgroep ontwaakt uit zijn slaap? Of zullen wij ook hier te laat zijn?



Abdelaziz Aouragh

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken