Storytelling en de kunst

Storytelling en de kunst
  • Bureaus
  • 29 jan 2016 @ 17:44
  • Link
  • Rogier van Kralingen
    Rogier van Kralingen

    Schrijver/spreker/marketeer
    TheWholeStory
  • Kunst & CultuurStorytellingCreatieMakers

Uit de laatste cijfers blijkt een kunstsector in hoge nood: bijna een kwart gekrompen sinds de bezuinigingen. En net als vaak bij kunst zelf, zijn de meningen over deze krimp verdeeld. Met de diepste lessen van marketing als ondergrond, proberen we vandaag de sector vooruit te brengen en te koppelen aan merken.

'Then what are we fighting for?' was Churchill zijn reactie op de vraag of hij het overheidsbudget voor de kunst niet beter voor de bouw van tanks wilde inzetten in de Tweede Wereldoorlog. Het was een perfecte uitspraak; kunst eerst. Het verbaast mij daarom nog altijd hoeveel mensen niet beseffen hoe belangrijk kunst is.

De waarde van kunst is immers met één zin uit te leggen: kunst vertelt een verhaal. Verhalen zijn op haar beurt weer de absolute basis van ons bestaan, want zij geven betekenis aan wat we doen. In moderne vorm met storytelling en content marketing.

De enige echte relevante vraag is welk verhaal een kunstwerk verteld. De waarde ervan, en dus de verdiensten, volgt daaruit. Niet andersom. De bezuinigingen gingen dus niet alleen om geld maar ook om de vraag of de verhalen wel goed genoeg waren.

Dat waren ze lang niet altijd. Persoonlijk was ik er niet rouwig om dat er eens flink het mes werd gezet in de sector. Ik bezoek veel, maar na het zoveelste flauwe kunstwerk dat volgens de ‘grote artiest’ de kosmos moest verklaren, ben je er wel eens klaar mee.

Ik sta met betrekking tot kunst dus stevig aan de kant van de zelfvoorziening. Als schrijver en muzikant heb ik nooit maar een subsidie aangevraagd. Eigen boontjes doppen is goed voor de output van je kunst. Maar toch… het is zo ongelooflijk belangrijk voor ons allemaal. Kan een klein beetje marketing niet helpen?

Betere communicatie is les nummer één. De grootste irritatie die mensen ervaren als ze een flyer of Facebook-pagina van toneelgroepen, beeldend kunstenaars, schilders of muzikanten zien, is het bombardement van vage superlatieven. Het is extreem zender-gedacht: vaak vertelt men niet eens of het gaat over schilderwerk of een toneelstuk.

De tweede les is dat steeds meer merken en bedrijven storytelling omarmen. Exact datgene wat de kunstsector zelf doet: verhalen vertellen. Aansluiting bij een merk dat bij jouw kunst past, of andersom vanuit de merken zoeken naar de meest passende kunstenaar, is een win-win situatie. Het geeft inhoud, inspiratie en aandacht.

Twee simpele trucs dus om kunst succesvoller te maken. Noem het beestje bij de naam en je bezoek verdubbeld. Sluit aan bij de wens om verhalen te vertellen en je budget verdubbeld. De grootste angst van de artiest - concessies doen - is daarbij ongegrond want met moderne technieken als crowdfunding bepaal jij zelf immers het verhaal.

Makkelijk is het zeker niet. Maar dat is het maken van kunst nooit geweest. Misschien ben ik te hard naar de kunst toe. Maar als we ervan uit gaan dat de grote krimp het kaf van het koren heeft gescheiden, lijkt me dat haar betekenis nu weer flink kan groeien.

Schrijver, spreker en contentmarketeer Rogier van Kralingen publiceerde recentelijk zijn nieuwste boek 'The Outerweb - en de vrouwen tegen de robots’. Bestel het hier

Rogier van Kralingen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken