Waarom netwerkdenken bestaande businessmodellen op z'n kop zet

Waarom netwerkdenken bestaande businessmodellen op z'n kop zet
  • Bureaus
  • 25 mrt 2016 @ 09:00
  • Link
  • Helga Voogd
    Helga Voogd

    Partner
    Van Santen Netwerk
  • InteractieMarketingKlanten

Voor de moderne tijd aanbrak, had niemand de kleur blauw gezien. Oude beschavingen bezaten er in elk geval geen woord voor. Blauw ontbreekt in het oude Grieks, Chinees, Japans en Hebreeuws. Dan mag je toch concluderen dat niemand ‘blauw’ heeft gezien, lijkt me. Of laten we ons wel vaker verrassen door zaken waar we geen woorden voor hebben?

Hoewel niet iedere organisatie het ziet, nadert de houdbaarheid van bestaande businessmodellen haar einddatum. Vrijwel alles waaraan we gewend zijn, is aan twijfel onderhevig. Organisaties die nieuwe businessmodellen hebben omarmd en de klant centraal zetten in heel hun denken en doen, floreren. Hun netwerken kunnen andere bedrijven een nieuwe impuls geven en uitnodigen om mee te innoveren. Om ideeën te delen. Om te proberen in plaats van zeker te weten. Om continu te verbeteren. Om het netwerk verder uit te breiden.

Anders zakendoen

Technologie heeft in de afgelopen vijf jaar voor de nodige disruptieve impulsen gezorgd. Bedrijven zijn anders zaken gaan doen. Uber, Alibaba, Tripadvisor en AirBnB zijn misschien wel de grootste ontregelaars van de status quo. Ze bouwen high tech netwerken waarmee ze mensen, diensten en producten met elkaar verbinden op een manier die een decennium geleden alleen idealisten voor mogelijk hielden. 

1. Flexibiliteit

Onderzoek van OpenMatters heeft aangetoond dat netwerkmodellen zoals Uber en AirBnB hun conventioneel denkende concurrenten echt overvleugelen. Niet alleen in omzet maar ook in winst. De belangrijkste reden is flexibiliteit. Bedrijven die zich wendbaar organiseren, hebben adequate en meestal ook betere antwoorden op de vragen van vandaag. Uber heeft wereldwijd 550 werknemers en een paar honderdduizend (taxi)bestuurders. Per jaar verzorgt de organisatie meer dan een miljard ritten. De waarde van Uber wordt geschat op 40 miljard dollar. En eigenlijk is de hele onderneming niet veel meer dan een mobiele applicatie.

2. Klantfocus

Naast flexibiliteit is er nog een tweede belangrijke reden voor het succes van omdenkende netwerkregisseurs. Ze hebben een veel grotere klantfocus dan ‘gewone’ bedrijven. Volgens spreker en inspirator Arko van Brakel roept de samenleving steeds harder om waardengedreven ondernemingen die voortdurend  in contact staan met hun klanten en potentiële klanten. Daar geven de Ubers invulling aan. Samenwerken, delen en generositeit zijn de sleutelwoorden. ‘Bedrijven zullen meer en meer worden uitgedaagd om hun toegevoegde waarde te tonen’, denkt Van Brakel.

Aansluiten bij beweging

Dat betekent niet dat ieder bedrijf opnieuw een wiel moet uitvinden of een blue ocean strategy hoeft te ontwikkelen (ja inderdaad, blauw is tegenwoordig de huiskleur van innovatie). Een bedrijf kan veel waarde toevoegen door een samenwerking aan te gaan met de nieuwe netwerken die worden gesmeed.

  • Een slotenfabrikant die de sleuteloverdracht voor verhuurders op AirBnB regelt.
  • Een hotelketen die de duurdere woningen op AirBnB van een keurmerk voorziet
  • Een maker van geluidsinstallaties die Uber auto’s van headsets voorziet

Marcom

Wie aansluit bij de netwerkbewegingen heeft maar één taak: de klant centraal stellen en hem een ervaring geven waar hij rijker van wordt. Dat moet marcom-professionals als muziek in de oren klinken. Klantgericht denken is hun specialisme. Zij spelen daarom een cruciale rol in dit proces. Niet alleen omdat ze hun bedrijf opnieuw zullen gaan positioneren, maar ook omdat ze de nieuwe strategie gedragen moeten zien te krijgen bij stakeholders en medewerkers. Met name die laatste groep is van belang.

Happy fans

Een innovatief netwerkmodel functioneert op z’n best als iedere medewerker van iedere gelinkte organisatie is aangesloten en de samenwerking verder wil ontwikkelen (met ideeën en vernieuwende vondsten). Communicatie wordt in zo’n geval een vorm van motivatie. Jan van Setten kan het zo mooi zeggen: ‘Bedrijven willen altijd maar dat klanten fan van hun zijn. Maar hoe kan dat als jij geen fan van je klanten bent?’ Wie van klanten happy fans wil maken, moet eerst zijn personeel enthousiast krijgen.

Het blauwe web?

Het netwerkmodel bestaat nog maar kort. We hebben er eigenlijk nog geen goed woord voor gevonden. Zou netwerkblauwdruk iets zijn? Of het Blauwe web? Hoe het ook zij, het succes dat ermee wordt behaald is veelbelovend. Het model is een nieuwe stap in de evolutie van zaken doen. Straks is niets meer wat het was. En zei Darwin al niet dat ‘niet de sterkste of intelligentste overleeft, maar degene die zich het best aanpast aan de verandering?

Helga Voogd

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken