Onsportieve adverteerders naar huis gestuurd
- Bureaus
- 15 aug 2016 @ 12:25
- Link
-
Dick van der Lecq
Managing Director
DDB Unlimited - Rio2016StrategieMerkenSocial media
- 15 aug 2016 @ 12:25
- Dick van der Lecq
‘Wat ben je aan het doen, Jan?’ We zitten in een vergaderzaal vlak voor een grote presentatie aan een belangrijke klant. ‘Oh, ik noteer even wat spontane opmerkingen’. Collega Jan wilde alles altijd extra goed doen. Zo gaat het ook met inhaakreclame. Adverteerders willen een spontane, actuele indruk maken, maar bereiden zich verdomd goed voor.
Vaak staat de uitkomst al vast, maar is de timing onzeker. Voor een naderende Elfstedentocht of bevalling van Maxima liggen de inhaakreclames al maanden, zo niet jaren klaar in de la. Soms staat de timing al vast, maar is de uitkomst niet zeker. Bij de finale van The Voice, het EK (als we meedoen) of bij de Olympische Spelen. Dan worden er verschillende varianten bedacht en met de media afgesproken dat zij de versie plaatsen die bij de uitslag past.
Heel soms is er plots inhaaknieuws waar niemand op had gerekend. Dan volgt kortsluiting in het hoofd van Jan. En blijkbaar ook bij Grolsch en Chocomel die deze week opmerkelijk vilein inhaakten op Yuri van Gelder, die tegelijk met de Braziliaanse president Rousseff naar huis werd gestuurd.
Bijzonder dat deze grote professionele adverteerders - waarbij alles in detail vastgelegd is in organogrammen, protocol, gedragsregels en brand books - zomaar buiten hun boekje kunnen gaan? Hoe is het mogelijk dat adverteerders die miljoenen investeren in maatschappelijk ondernemen, met hun corporate imago zo makkelijk uit de bocht vliegen? Opmerkelijk dat grote A-merken ineens uit hun rol van sympathieke supporter vallen? Een inhaker ‘Happen naar Peijnenburg’ met Suarez was nog leuk geweest, maar van onze nationale helden blijf je toch af.
Lagen de verantwoordelijke marketeers aan het zwembad te labbekakken in hun Lamzac en konden social media-junioren hun gang gaan? Of wilde de marketeer zich weer even jong voelen en liet hij zich meeslepen in de lolligheid van zijn Facebook-vrienden? Hij weet als geen ander dat imago’s van merken en topsporters kwetsbaar zijn, te voet komen maar te paard gaan, en daarom veel respect verdienen. Maar social media zijn zelfreinigend. Na een ultrakort geding heeft de publieksjury hen zo ongenadig over de knie genomen dat ze pas met Kerst weer kunnen zitten. Net op tijd voor het in ontvangst nemen van de Loden Leeuw 2016.
Deze column verscheen afgelopen weekend in Het Parool.
-
Dick van der Lecq
- Werkt bij: DDB Unlimited
- Functie: Managing Director
- Website:https://ddbunlimited.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden AOV-markt op
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
- Vriendschap centraal in Koningsdagcommercial Staatsloterij 2024
Laatste Nieuws
- Nieuwe campagne... 23-04-2024
- Shortlisten SAN ABC Accenten 2023... 23-04-2024
- Bar-le-Duc richt nieuwe campagne op... 22-04-2024
- Sunny Cars creërt Sunny Car-figuren 19-04-2024
- De marketingtransfers van week 16,... 19-04-2024
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden... 18-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing