Goed zij met ons
- Bureaus
- 3 sep 2016 @ 18:15
- Link
-
Dick van der Lecq
Managing Director
DDB Unlimited - DoelgroepMarketingcommunicatie
- 3 sep 2016 @ 18:15
- Dick van der Lecq
Tikkend in de tuin tel ik de seconden tussen bliksem en donder. En moet via Thor onwillekeurig denken aan de kerk, die harder krimpt dan een wollen trui in de kookwas. Volgens het Sociaal Cultureel Planbureau is in 2020 ruim 70 procent buitenkerkelijk. De wanhoop nabij halen onze kerken inmiddels dan ook alles uit de kast.
Kerk kan stoppen met bloedende hostie’s en andere marketingtrucs
Ze berichten om de haverklap over Mariaverschijningen, die soms zelfs het luchtruim schenden. Over grienende Mariabeelden. En afgelopen week over een miraculeus bloedende hostie in Aalst. Panische priesters toen je deze zomer bij Albert-Heijn dinoplaatjes kon sparen. Gelovigen lieten in het weekend - niks geen rustdag - 15.000 eigen plaatjes drukken zonder evolutietheorie.
De christelijke politiek deed ook een duit in de collectezak door bezwaar te maken tegen de ‘tastiet’: het uitgesproken ordinair kruiselings dragen van een schoudertas. Om de leegloop te stuiten, werd op het symposium Plattelandskerken een crisishandleiding voor kerkbestuurders gepresenteerd. En de Remonstrantse kerk liet zelfs een reclamecampagne ontwikkelen met ‘Mijn god trouwt ook homo’s’.
God zelf wil helemaal niets weten van een kerkbankencrisis. Zijn gedachtengoed doet het juist hartstikke goed, niet in de laatste plaats in het bedrijfsleven dat zich steeds maatschappelijkverantwoorder gedraagt. Bedrijven zijn in het gat van de terugtrekkende overheid gesprongen en spelen zelf wel voor Postbus-51. Om kinderen op straat aan het spelen te krijgen, investeerde Omo in de Buitenspeelbond. In een campagne met Armin van Buuren propageert Heineken verantwoorde bierconsumptie met het thema ‘Dance more, drink slow’.
Telecomproviders vechten elkaar niet meer te tent uit, maar werken gebroederlijk samen tegen levensgevaarlijk smartphonegebruik op de fiets. AH en Plus stoppen met ongezonde producten in kinderlokverpakking. De Duitse supermarkt Edeka bond de strijd aan tegen eenzaamheid onder ouderen. In de nieuwste Ikea-campagne wordt gewaarschuwd voor het aan de lopende band maken van foodselfies. De Zweedse zedenmeester ziet ons liever genieten van het eten en gezelschap.
Zoveel goedheid. Het kan dus ook zonder krampachtige regels en dreigende dogma’s. De Grote Man mijmerend over nieuwe tijden, leest over de oermens Lucy, die ver voor zijn tijd uit een hoge boom blijkt gevallen. Vroeger waren zondaars op de redactie zevenmaal zeventig maal door de bliksem getroffen, en veranderd in een zoutpilaar. Nu zag Hij dat het goed was.
De oermens Lucy, drie miljoen jaar geleden.
Deze column verscheen ook in Het Parool.
-
Dick van der Lecq
- Werkt bij: DDB Unlimited
- Functie: Managing Director
- Website:https://ddbunlimited.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Ruikt ‘t naar McDonald’s? Dat is hun nieuwe billboard
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Odido Business wil met B2B-campagne grote én kleine...
- Vriendschap centraal in Koningsdagcommercial Staatsloterij 2024
Laatste Nieuws
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden... 18-04-2024
- OrangeValley, MvH Media, AdResults... 18-04-2024
- [branded content] Crisp wil groter... 18-04-2024
- Flexa Creations zet droomhuis in in... 18-04-2024
- Foodafdeling Hema krijgt... 18-04-2024
- Nederlandse handelsmissie aan de bar... 17-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing