De heks van Hertsenberg
- Bureaus
- 29 okt 2016 @ 14:01
- Link
-
Dick van der Lecq
Managing Director
DDB Unlimited - Geen tag
- 29 okt 2016 @ 14:01
- Dick van der Lecq
De week kan niet veel beroerder beginnen dan met Tros Radar. Als de Heks van Hertsenberg maandagavond de huiskamer per bezem binnenvliegt, kruipt menig adverteerder jammerend achter de bank. Bang om in het programma genoemd te worden, of erger: ontboden op het beklaagdenbankje in de studio. Het Nationale Strafhof in Hilversum opende de uitzending deze week met de aankondiging van het nieuwe Loden Leeuw seizoen.
De kliklijnen werden geopend, we kunnen weer volop kandidaten rapporteren voor de meest irritante reclame en meest irritante BN’er in reclame. Voor het meest irritante stemgeluid is er geen categorie, anders had het immer verongelijkte toontje van Antoinette zeker kans gemaakt.
Jachtseizoen voor slechte reclame officieel geopend.
Reclamemakers zijn overigens al hartstikke kritisch op elkaar. In hun Facebookgroep ‘Kutreclames’ wordt dagelijks melding gemaakt van alles wat onder de maat is. Adelheid Roosen en Yarden werden er veroordeeld, lang voordat Hertsenberg ze voor de Loden Leeuw 2015 in het vizier kreeg. Het barst er van tenenkrommende woordgrappen zoals van Tandartsenpraktijk ‘Mond Blanc’ of Schadeherstelbedrijf Joustra met ‘Een deuk van heb ik Joustra’. En van misleidende reclame zoals de Blokkeradvertentie met opblaaszwembad van Olympische afmetingen doordat het gefotografeerd werd met een badend lilliputtergezin. Van Iglo’s Visstick Vrijdag wordt gehakt gemaakt. En het is voor Hans Kraaij jr. te hopen dat zijn nieuwe boek beter ontvangen wordt dan zijn radiospotjes voor Only for Men.
Het magazine Linda keurt advertenties vooraf en houdt zo kutreclame buiten de deur. Die doet niet alleen afbreuk aan redactionele inhoud, maar ook aan advertenties van adverteerders die er wel wat moois van hebben gemaakt. Natuurlijk kan niet elk medium zich dat permitteren. En adverteerders moeten soms ook gewoon even dozen schuiven met luide Kruidvatstem. Maar een kind kan bedenken dat er dan wel een andere prijs gerekend moet worden. Vervuilende reclame die een zapmoment veroorzaakt, betaalt daarom voortaan kutreclametoeslag. Fraaie reclame die het medium glans geeft, wordt hiermee gesubsidieerd. En de populairste reclame, die van Calvé pindakaas, Nike, bol.com en bijvoorbeeld Centraal Beheer, hoeft niets te betalen. Want de mooiste meisjes mogen gratis de disco in, da’s reclame voor je tent. Zo groeien we naar een betere reclamewereld. Kan heks Hertsenberg met vervroegd pensioen. En leeft de reclamewereld nog lang en gelukkig.
De schrik van bedrijfsleven en overheid.
Deze column verscheen ook in Het Parool.
-
Dick van der Lecq
- Werkt bij: DDB Unlimited
- Functie: Managing Director
- Website:https://ddbunlimited.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Landelijke preventiecampagne moet... 28-03-2024
- [branded content] Somnox wil... 28-03-2024
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
- On kiest voor Gardeners27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing