Marketeers dicteren diversiteit bij reclamebureaus

Marketeers dicteren diversiteit bij reclamebureaus
  • Bureaus
  • 28 okt 2016 @ 17:04
  • Link
  • Vincent Mispelblom Beyer
    Vincent Mispelblom Beyer

    headhunter
    Flexfirm
  • ZakelijkStrategieReclameMarketing

De discussie over de positie van vrouwen in de Nederlandse reclame begint al langzaam weer uit te doven. De nieuwigheid is er af, zoal die er al ooit geweest is…. Maar daarmee is het probleem nog niet weg.

Hoe anders gaat het in Amerika. Daar is wel degelijk voortgang geboekt met het probleem van de ondervertegenwoordiging van vrouwen in de reclame. Bureaus op Madison Avenue hebben inmiddels net zoveel mannen als vrouwen op account werken. Er werken meer vrouwen dan mannen in media en strategie. Er komen steeds meer vrouwen aan de top. Alleen creatie blijft een punt van zorg.

Waarom gaat dit proces zo snel op Madison Avenue? Het antwoord is een beetje ontluisterend, want het zijn niet de bureaus zelf die de verandering in gang zetten. Het zijn de klanten die het proces aan het versnellen zijn. Die verandering afdwingen.

De vrouwen die aan adverteerderszijde werken, hebben duidelijk laten blijken niet langer gecharmeerd te zijn van bureaus die louter mannen op hun dak sturen. Maar ook de mannen helpen mee. Antonio Lucio, de CMO van Hewlett Packard, deed er eind augustus een brief uit naar alle communicatiebureaus waar HP mee werkt.

'Earlier this month I spoke with you, the CEOs of all of HP’s advertising and marketing agency partners', zo begint zijn brief, 'to ask that we all join in making an important commitment to radically improve the percentage of women and people of color in leadership roles in our organizations. I’m delighted that without exception you gave your enthusiastic support for this pledge.'

Lucio liet zien graag haast te maken met de nieuwe plannen: 'My expectation is that in the next 30 days, you will deliver formal plans – and within 12 months make good on those plans.' Hij geeft aan dat dit voor hem niet alleen een ethische kwestie is, maar dat het werk er volgens hem gewoon beter van wordt. Het is een 'significant business imperative', aldus Lucio.

In een reactie hierop liet BBDO Worldwide's CEO Andrew Robertson weten dat BBDO op korte termijn het aantal vrouwen op leidende creatieve posities wil verdubbelen.

Vrijwel tegelijkertijd schreef voedingsgigant General Mills een pitch uit. Wil je als bureau hieraan mee doen dan moet je personeelsbestand van de creatieve afdeling bestaan uit minimaal 50% vrouwen en 20% minderheden.

Zo zetten klanten dus de noodzakelijke aanpassingen in het personeelsbestand in gang. Als de bureaus het niet vrijwillig doen, dan maar op deze manier, hebben zij gedacht. Dat wil niet zeggen dat in Amerika alle problemen met het personeelsbestand zijn opgelost. De Afro-Amerikanen zijn nog steeds ondervertegenwoordigd, en degenen die wel bij een reclamebureau werken, worden minder betaald dan hun witte evenknie. Hun kansen om in een leidende rol te komen zijn nog niet half zo groot als die van hun blanke broeders en zusters.

En over de kansen van de Amerikaanse reclamemens van boven de 40 ga ik hier al helemaal niet beginnen…

Vincent Mispelblom Beyer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken