Dutch Disease

Dutch Disease
  • Bureaus
  • 7 nov 2016 @ 10:11
  • Link
  • Dick van der Lecq
    Dick van der Lecq

    Managing Director
    DDB Unlimited
  • Effect

Dinsdag werden in het Concertgebouw de Effie Awards uitgereikt, de Oscars onder de reclameprijzen. Voor presentator Art Rooijakkers en zijn ‘Beste Brein’-buddy Victor Mids was het snoeihard werken om het publiek bij de les te houden. Reclamemakers maken er namelijk een goede gewoonte van om overal ongegeneerd doorheen te praten.

Je kunt de chicste locaties afhuren met de grootste artiesten, voor het verwende publiek blijft het een hinderlijke onderbreking van de borrel. Een typisch Nederlands trekje dat zich niet tot award shows beperkt. Vorige week vrijdag onderbrak Monique Klemann haar optreden in Club Dauphine. En internationale popsterren vrezen het Nederlandse publiek omdat zelfs tijdens de gevoeligste ballads met de rug naar het podium schreeuwend gediscussieerd wordt over wie er aan de beurt is om bier te halen.

Nederlander lijdt aan autoriteit-immuunziekte.

Deze autoriteit-immuunziekte heet Dutch Disease. De Koningin moet je op straat kunnen knuffelen. De premier pak je aan met ‘Doe eens normaal man!’. Agenten begroet je met de middelvinger. En artiesten moeten vooral niet denken dat ze in hun concertzaal de baas zijn. ‘Vijftien miljoen mensen, die schrijf je niet de wetten voor, die laat je in hun waarde’. Engelsen bewonderden deze vrijheidszin in de 17e eeuw al maar vonden ons wel lomp en praatzuchtig. Na de flowerpower vorige eeuw werd het er niet beter op, en inmiddels staat de Nederlander in de illustere top-3 van meest ongemanierde volken ter wereld. Journalist Binnert de Beaufort schreef er een boek over vol: ‘De Lompe Leeuw’, dat net zo goed ‘De Ongelikte Beer’ had kunnen heten.

Hoe we eraan komen is duidelijk, maar hoe komen we er van af? Want het is de hoogste tijd om grenzen te stellen. Een lijn te trekken, waar vrijgevochtenheid overgaat in hufterigheid. Tijl Beckand -Effiepresentator van vorig jaar- deed dat best goed: ‘Dames en heren, natuurlijk mag u door mijn programma heen praten. Maar als ik u dan aanwijs, moet u onmiddellijk tongzoenen met wie er naast u zit’. Dat hielp. Om babbelzieke barbaren volgend jaar nog beter de baas te zijn, denkt de organisatie inmiddels aan ijzervreters als Herman den Blijker, Gordon Ramsey of allebei. Dr. Phil wordt ook genoemd. Kan het Nederlandse publiek zich meteen eens goed na laten kijken.

 Nederlandse rebellie van Bolletje.

 

Deze column verscheen ook in Het Parool. 

Dick van der Lecq

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken