Raar haar maar waar
- Bureaus
- 15 nov 2016 @ 10:01
- Link
-
Dick van der Lecq
Managing Director
DDB Unlimited - EffectPolitiek
- 15 nov 2016 @ 10:01
- Dick van der Lecq
Vier verkiezingen geleden figureerde een oude Haagse mopperkont in reclame voor CêlaVíta. Met de slogan ‘Lekker modern met het goede van vroegah’ foeterde het typetje Cor Kouwenaar er lustig op los. ‘Vroegah was alles beter, was je onderbroek geen veter, had je geen drempels, alleen kuile..’. Hij werd op het amateurtoneel ontdekt, maar bleek lakei aan het hof, waar Beatrix hem regelmatig plaagde met teksten als: ‘Maar Cor, vroegah was de wijn veel rooier!’.
Er werd zogenaamd een politieke partij opgericht ‘Lijst Vroeger’, die het goede van vroeger in ere zou herstellen. In opdracht van CêlaVíta vroeg het Nipo de Nederlander: ‘Stel dat er een partij is die het goede van vroeger koestert, zou u overwegen hierop te stemmen?’. 4.4 miljoen Nederlanders waren geïnteresseerd, 7% zou er zeker op stemmen. Tien zetels, niet veel minder dan de laatste Ipsos-peiling voor de PvdA.
Handige heimweepolitiek weer ernstig onderschat.
Trump snapt hoe makkelijk het is om te kapitaliseren op het verlangen naar vroeger. Op de angst voor verandering, waar 90% van ons nu eenmaal moeite mee heeft. De meesten bouwen liefst een muur om hun huisje, boompje, beestje en Pietje. En houden het liever bij vroegah. Make America great again met meer veiligheid en minder immigranten. Trump snapt hoe makkelijk de massa met een cocktail van branie, eenvoud en herhaling te manipuleren is. De branie van Steve Jobs: ‘Als piraat bereik je meer dan wanneer je bij de marine gaat’. De eenvoud van Einstein: ‘Als je het niet eenvoudig kunt uitleggen, begrijp je het niet goed genoeg’. En de herhaling van Cillit Bang die je twintigmaal daags herinnert aan toiletreiniger.
Trump zou geen antwoord hebben op het geraffineerde big-datageweld van de Democraten. Een team van data-analisten, wiskundigen en marketeers deed 400.000 computersimulaties om te berekenen welke kiesdistricten bewerkt moesten worden. Dat ging hem ver boven de peroxidepet. Toch is hij by far de beste marketeer van het stel. Hij begreep de ontevreden onderstroom, wist elke dag het nieuws te halen en vloekte en tierde zich met 33.000 tweets naar de overwinning. Het is te hopen dat Nederlandse pluchepolitici deze handige heimweepolitiek beter doorzien. En we geen lichtjaar teruggaan, maar vooruit. Lekker modern, maar dan zonder vroegah!
Mr. President Donald J. Trump.
Deze column verscheen ook in Het Parool.
-
Dick van der Lecq
- Werkt bij: DDB Unlimited
- Functie: Managing Director
- Website:https://ddbunlimited.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 13,... 29-03-2024
- Landelijke preventiecampagne moet... 28-03-2024
- [branded content] Somnox wil... 28-03-2024
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing