Jos van den Bergh (Renault): 'Extreme Roadtrip is storytelling'

Jos van den Bergh (Renault): 'Extreme Roadtrip is storytelling'
  • Bureaus
  • 8 feb 2017 @ 14:13
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • VideoBranded content

In de designfilosofie van Renault komt na de levensfase ‘love’ de tijd dat mensen erop uittrekken en het leven gaan ontdekken. 'Explore life' volgt na de verliefdheid waarvoor de Renault Clio symboolstaat. In deze explore fase gaan mensen op avontuur en zoeken ze het buiten de gebaande paden. Hier gaan de modellen Renault Kadjar en Captur mee op avontuur.

Het zijn dan ook de modellen Renault Kadjar en Captur die een rol spelen in de nieuwe serie van Extreme Roadtrip. De tweede editie speelt zich af op het meer dan avontuurlijke IJsland. Giel de Winter van StukTV maakt samen met JayJay Boske een rondrit over dit pure eiland en maakt kennis met de extreme sporters die het land rijk is. De tour levert mooie interviews op, met locals die uitvoerig spreken over hun passie voor extreme sports en het avontuurlijke leven daaromheen. De IJslanders nemen Giel en JayJay mee paragliden, ijsklimmen en snowkiten. Hoe extreem wil je het hebben?

De rondrit door IJsland wordt gemaakt in een Renault Kadjar en Captur. In het onherbergzame en veelal volledig lege gebied buiten de weinige nederzettingen, rijden Giel en JayJay met de Kadjar en Captur vaak over onverharde wegen naar de extreme sporters en hun favoriete locaties. Het geheel levert prachtige beelden van de woeste natuur op, en de verkenning van het eiland past perfect bij de levensfase ‘explore life’ waarvoor beide crossover modellen van Renault bedoeld zijn. Is dit dan de enige reden dat Renault zich voor de tweede keer aan RTL’s roadtrip verbindt?

Nee. Renault gelooft als merk heel erg in storytelling en Extreme Roadtrip biedt door zijn 360-graden mediaplatform - dat loopt van televisie, digital, een platform, social media tot video - een unieke kans om het verhaal van de Renault Kadjar en Captur aan een publiek te vertellen dat geïnteresseerd is in avontuur. Productplacement in exact de setting waarvoor de auto bedoeld is. Extreme Roadtrip is dus niet alleen een avontuur in de zin van een spectaculaire rondrit over IJsland; het is ook een rondrit langs diverse media waarin het verhaal telkens op relevante wijze terugkomt voor dat type media. Storytelling over verschillende kanalen heen en per kanaal meerwaarde voor de kijker bieden.

Voor mediapartijen zoals in dit geval RTL is een format à la Extreme Roadtrip ook interessant. Het toont aan dat er, ook met dalende televisiekijkcijfers in jonge doelgroepen en een vlucht van de consument naar YouTube en apps, bij RTL een prachtig palet aan grote merken geboden wordt. Hierop kunnen zij via consistente en authentieke storytelling het verhaal van een product vertellen, en kijkers in een aanvullend media-avontuur aan zich binden. Door slimme toepassingen van data kan er tevens op alle digitale platformen gemeten worden wie interesse heeft in het betreffende product; waardevolle informatie die met retargeting tot conversie kan leiden. Hierdoor levert een dergelijke branded content samenwerking niet langer alleen maar goede merk- of model overal opinion resultaten op - zoals in het TV-tijdperk gemeengoed was - maar kan er voor merken ook nog echt verkocht worden tijdens de storytelling. Een succesvol avontuur dus.

Zie ook: RTL en Renault starten vervolg Extreme Roadtrip

Jos van den Bergh is Manager Marketing Communicatie bij Renault Nederland

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken