Taskforce diversiteit en talent

Taskforce diversiteit en talent
  • Bureaus
  • 17 mrt 2017 @ 10:40
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Arbeidsmarkt

Via Twitter - ja, ik gebruik dat nog, ik ben namelijk 40+ - vernam ik het nieuws: Yvonne de Jager wordt de nieuwe directeur van IAB Nederland. Het eerste wat ik dacht: w00p, w00p, een vrouw! Toen ik las dat zij diversiteit als belangrijk onderwerp ziet, werd ik helemaal gelukkig.

Diversiteit

Steeds vaker hoor ik mensen erover praten en steeds vaker verschijnt het op de agenda bij verschillende ondernemingen. Dat is heel goed, maar ook steeds vaker hoor ik mensen die vragen waarom dit nu belangrijk is. 'Wij nemen gewoon de mensen aan die het meest geschikt zijn voor de baan.' En: 'Ze zijn er gewoon niet.'

Wat doen wij als branche met dit onderwerp? De afgelopen weken heb ik verschillende gesprekken gevoerd met mensen en ik wil jullie meenemen naar verhalen van mensen. Echte mensen.

Onlangs werd ik voorgesteld aan een waanzinnige salesman. Een man met een CV om van te dromen. Een carrière die van het papier spatte. Was het maar zo! Nee, deze eindbaas werd mij voorgesteld als iemand die gevlucht was uit zijn land. Of wij met hem wilden praten. 

Waarom zou ik dat willen? Kijk, ik praat graag met mensen. Alle mensen, maar als je iemand voorstelt aan mij als recruiter, waarom stel je hem dan voor als vluchteling? Daarmee doe je de beste man zijn carrière en skillset gewoon tekort. Daarmee duw je hem in een hokje waar hij niet hoort. Gelukkig was daar LinkedIn. Ook dit gebruik ik nog, ik ben immers 40+. Ik kon de carrière van de man bekijken. Direct uitgenodigd. Mooi mens, slim en ervaren! Zijn verhaal tragisch. Om te janken, maar wat is hij blij dat hij in Nederland is. Het eerste land waar hij zicht thuis- en niet bedreigd voelt. In zijn zoektocht naar een baan loopt hij tegen muren. Dat dan wel. Wel werd hij gevraagd door iemand om bij die persoon thuis te komen eten. Deze meneer wilde hem graag laten zien aan zijn kinderen, die hadden namelijk nog nooit een vluchteling gezien. Bizar! Deze man is een zeer ervaren proffesional, in een markt die schreeuwt om goede mensen moet hij toch zo aan de slag kunnen?

Nog geen week later sprak ik een jonge, zeer getalenteerde vrouw. Ze worstelde met haar carrière, vroeg zich af of dit het wel voor haar was. We spraken over het waarom. Ze miste uitdaging, daar kwam het op neer, maar er was meer. Deze vrouw ontwikkelde zich. Ze werd bewuster van haar identiteit, haar leven en haar geloof. Ze vertelde mij dat ze daarom een hijab wil gaan dragen. Good for her! Als de reis in je leven je daar brengt, vooral doen! Ze vertelde mij ook dat ze sterk twijfelde of daar ruimte voor was in onze branche. Zij ziet namelijk nauwelijks allochtone vrouwen, laat staan vrouwen die een hijab dragen. Ze voelde zeer sterk dat mensen haar anders zouden gaan behandelen.

Haar gevoel is voor mij per definitie juist, het is namelijk haar gevoel en als ik kijk naar onze branche dan durf ik te beweren dat ze een punt heeft. De hijab is geen onderdeel van het beeld en dat is raar, want het is wel onderdeel van onze maatschappij. Deze zeer getallenteerde vrouw heeft inmiddels besloten onze branche te verlaten en dat is echt doodzonde. Ze is niet de enige.

Waarom is dit erg? Het is erg omdat we talent verliezen. Jonge mensen worden niet goed genoeg begeleid. Mensen worden verkeerd voorgesteld danwel niet gezien of voelen zich niet thuis. Mensen worden afgewezen op basis van hun naam. Ja mensen, dit gebeurt en dat is erg! Dat is erg omdat het onmenselijk is, maar zakelijk gezien is het erg omdat we in een zeer creatieve industrie werken en als iets bewezen is dan is het dat een diverse samenstelling van teams en bedrijven leidt tot betere creatieve output. Het is erg omdat we claimen in een innovatieve branche te werken, maar op het onderwerp diversiteit nog steeds achterlopen op andere landen en allesbehalve innovatief zijn! Maar ook in vergelijk met andere branches in Nederland lopen we achter. Dat kan en dat moet mijn inziens anders. De kernen van ons vakgebied zijn creativiteit en communicatie. Als we die twee echt omarmen, dan moeten we samen toch beter kunnen?

Dus Yvonne, hulde voor het feit dat dit onderwerp op de agenda staat. Hulde aan IAB dat twee vrouwen dit IAB leiden. Er ligt een zeer grote uitdaging voor je klaar. Vanuit mijn comfortabele treinstoel hoop ik dat jullie bruggen blijven slaan naar de VEA, ADCN, IAA, MWG, Jonge Honden en RA*W om vanuit daar samen als branche een vuist gaan maken.

Er zijn al heel mooie initiatieven gaande en voor wat het waard is: mocht je eraan denken een taskforce diversiteit en talent op te richten om vanuit educatie en inspiratie het belang voor deze pijlers aan te tonen, dan sta ik volledig tot je beschikking!

Succes, jij gaat dit rocken!

Arno Peperkoorn is directeur van Result Recruitment

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken