Procter & Gamble betaalt mee aan transfer Neymar

Procter & Gamble betaalt mee aan transfer Neymar
  • Bureaus
  • 7 aug 2017 @ 11:50
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Online advertisingSportmarketingVoetbal

Schrikbarend dat één van ‘s werelds grootste adverteerders haar budget voor digitaal adverteren gigantisch laat slinken. Is het dan over met digitaal adverteren of geeft Procter & Gamble hier een verkeerd signaal? Ik denk dat ze bij hebben moeten lappen aan de overstap van Neymar naar Paris Saint-Germain, omdat hij anders niet meer met Gillette zou scheren.

P&G snapt ‘t nie

P&G, fabrikant van producten als Gillette, Ariel, Oral B en Pampers, slinkt haar budgetten vanwege twee redenen: 1) omdat de online uitgaven niet renderen, en 2) digitale media zouden niet transparant zijn in de bereikcijfers. Vooropgesteld dat ik het goed vind dat er gekeken wordt naar welke kanalen de beste tractie creëren, maar de uiting is ook niet onbelangrijk en waarschijnlijk één van de redenen dat de online uitgaven niets opleveren. Als je op tv adverteert met een commercial waarin in beeld staat klik nu hier, dan is de kans vrij klein dat het iets oplevert. Tenzij je televisies verkoopt. Het is belangrijk te adverteren op een plek die voor jou goed is. Dat betekent dat het moet aansluiten bij je product. Bij een YouTube pre-roll-advertentie moet je niet zeggen dat je de scheermesjes in de winkel kan kopen. Je moet ze direct ergens kunnen bestellen: ONLINE. Hetzelfde gebeurt regelmatig andersom. Een advertentie plaatsen in een offline omgeving en dan verwachten dat iedereen naar die website gaat. Het converteert, maar veel minder dan als je al in die online omgeving zit.

Media-onderzoek niet transparant

Daarnaast zouden digitale media niet transparant zijn in de bereikcijfers. Als je geld geeft aan een partij die jouw advertenties blind verspreidt over het wereld wijde web, moet je er wel bij blijven zitten. Ze zijn misschien niet transparant over waar je geld wordt uitgegeven en wat het bereik is, maar je doet het toch in overleg met de marketingafdeling? Dat er gesjoemeld wordt, wil ik overigens ook niet ontkennen. Dan gebeurt overal. Kijk naar onderzoek naar het bereik van radio, dat is nog steeds grotendeels op een geel boekje gebaseerd waar luisteraars per kwartier in moeten vullen waar ze naar hebben geluisterd. Dat vult de luisteraar natuurlijk niet ieder uur in, maar aan het einde van de week. Dan wint degene die het hardst en vaakst heeft geroepen dat zij het zijn. Ik wil niet zeggen dat het niet klopt, maar betrouwbaar vind ik het niet. Televisie, al jaren digitaal, dus kan anoniem per kijker gemeten worden, gebeurt ook nog steeds met een kastje en een steekproef. Om daarnaast maar te zwijgen over het daadwerkelijke effect met de intrede van smartphones.

P&G is PSG

Weten wat je wilt, daar op targetten en de cijfers (die er in overvloed zijn) analyseren. Als je dat herhaalt en er naast blijft zitten, dan is is digitale marketing in volle kracht.

Kortom, ik vind dat P&G niet steekhoudend is in haar argumenten en dus denk ik dat ze hebben moeten meebetalen aan de transfer van Neymar naar Paris Saint-Germain. Dat ze daarom moesten korten op digitale marketinguitgaven. Om dat complot nog meer kracht bij te zetten: het &-teken lijkt op een S en daarmee is PSG eigenlijk P&G.

Didier Kick is permission marketeer (gespecialiseerd in conceptontwikkeling en growth hacking) met wortels in de media.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken