Augmented Reality groeit uit de kinderschoenen
- Bureaus
- 22 sep 2017 @ 14:38
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Creatie
- 22 sep 2017 @ 14:38
- Gastblogger
Met de release van iOS 11 en de nieuwe iPhone brengt Apple weer nieuwe functionaliteiten naar miljoenen gebruikers. Eén van de dingen die in het nieuwe besturingssysteem zit is ARKit, software waarmee developers Augmented Reality ervaringen kunnen maken voor de iPhone.
Als reactie hierop ging Google al snel op zoek naar een antwoord op de release van Apple. Project Tango, dat al jaren in ontwikkeling was, werd omgedoopt tot ARCore en is onlangs uitgebracht om de concurrentie met Apple aan te gaan. Op dit moment strijden beide merken dus om de AR-markt. Voor jou biedt het in ieder geval de mogelijkheid om met Augmented Reality miljoenen mensen in contact te brengen met jouw merk.
Layar
Augmented Reality is een techniek waarmee een computer-gegenereerd beeld gemengd wordt met de realiteit waardoor een samengesteld beeld ontstaat. Dat betekent dat we virtuele objecten in de echte wereld kunnen plaatsen. Het fenomeen bestaat eigenlijk al jaren. Wellicht dat je Layar nog kent of wel eens in aanraking bent gekomen met de Hololens van Microsoft. Met de komst van ARKit en ARCore is het AR-veld pas echt wakker geschud.
Vooral Apple heeft veel aandacht besteed aan het toegankelijk maken en perfectioneren van ARKit. ARKit werkt zeer nauwkeurig en daardoor lijkt AR eindelijk klaar te zijn voor de consumentenmarkt. Allereerst verwachten we dat het optische- en render aspect gaat verbeteren. Dit betekent dat de virtuele objecten die in een Augmented Reality ervaring geplaatst worden steeds realistischer worden. Doordat objecten fotorealistisch worden en beter om kunnen gaan met omgevingsfactoren zoals scherptediepte en licht, is er bijna geen onderscheid meer tussen echte en virtuele objecten.
Daarnaast zal ook de manier van input en interactie verbeteren. Op dit moment zien we veel voorbeelden waarbij gebruik wordt gemaakt van interactie zoals we dat met smartphones gewend zijn. Het zal een kwestie van tijd zijn voordat er apps komen die andere manieren van interactie inzetten met de mix met de echte wereld. Denk hierbij bijvoorbeeld aan input met behulp van voice, gebaren, omgevingsgeluid of gezichtsuitdrukking.
Gimmick
Doordat de schaal echter veel groter is, komt Augmented Reality nu uit het gimmick-stadium en verandert het de manier waarop we interacteren. Dit betekent voor bedrijven dat zij een breed spectrum aan mogelijkheden hebben om op relevante manier intensieve interactie te hebben in het verlengde van hun marketing- of servicepropositie. Zoals dat geldt voor elke vorm van innovatieve communicatie, brengt het je merk niet verder als je AR inzet om maar ‘iets met AR te doen’. Het is juist díe benadering die de toegevoegde waarde van AR (en elke andere vorm van innovatieve interactie) uitholt en degradeert tot spiegeltjes-en-kraaltjesniveau. Dus denk eerst na over het vraagstuk dat je wilt oplossen voordat je je stort op het middel. In de overlap tussen consumer-, brand en cultural insights ligt de sweetspot waar mensen en merken elkaar vinden. En precies daar, in die sweetspot, speelt AR een enorm sterke rol om mensen intensief te betrekken.
Volwassen
Met de release van zowel ARKit als ARCore is dit hét moment om je te richten op Augmented Reality. Daarbij is het wel belangrijk dat je weet dat de techniek nog volwassen moet worden. Wij geloven sterk in de toekomst van Augmented Reality, maar we realiseren ons wel dat de techniek nog in de kinderschoenen staat. Dankzij de technische ontwikkelingen in de soft- en hardware en de enorme groei in bereik en intensiteit verwachten wij wel dat AR heel snel zal groeien en in zeer korte tijd een serieuze manier van interactie wordt.
Bij Kaliber verkennen wij de mogelijkheden van nieuwe vormen van interactie regelmatig. Op de AR landingspagina vind je verschillende demo’s die mogelijke toepassingen van Augmented Reality laten zien https://ar.kaliber.net/.
Dit blog is geschreven door Dennis Passway - Creative Technologist van Kaliber
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [branded content] Somnox wil... 28-03-2024
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
- On kiest voor Gardeners27-03-2024
- Warc Effective 100 2024:... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing