Coolste

Coolste
  • Bureaus
  • 26 okt 2017 @ 12:49
  • Link
  • Pieter Dingemans
    Pieter Dingemans

    Creative Partner
    QiOnly (part of ONLY Creative Entrepreneurs)
  • Geen tag

Altijd al een koelbox willen hebben met ingebouwde blender, soundsystem en andere toeters en bellen die je als een rolkoffertje achter je aan kunt trekken? Nee, natuurlijk niet. Je zou het niet kunnen bedenken. Ryan Grepper bedacht het wél.

Met ‘The Coolest’ gaf hij een paar jaar geleden antwoord op een vraag die niemand had gesteld. En via Kickstarter haalde hij met The Coolest een bedrag van 13 miljoen dollar op om het ding op grote schaal te produceren. Als creatief ondernemer hoef je vaak helemaal niet een bestaande behoefte in te vullen. Met een opzienbarend verhaal kom je al een heel eind. Je moet iets maken waarover mensen het willen hebben (“Wat ik nu heb gezien...”). Iets waarover mensen zeggen: ‘Ik heb zo’n ding totaal niet nodig... maar ik koop er natuurlijk wél eentje.’

Friemelding

Belangrijk is om de ‘ste’ aan je verhaal toe te voegen en liefst ook je productnaam opzienbarend te maken. Bedenk dus niet een leuk kaartspel. Maar bedenk het aller idiootste kaartspel over bijvoorbeeld exploderende katten. Bedenk niet een friemelding voor op je bureau om aan te friemelen. Maar kom met een friemelding voor op je bureau waar je op de meest verschillende manieren aan kunt friemelen. (Social) media zijn gek op de ‘ste’. Een ‘ste’ vormt immers altijd een sterke headline. En zo wordt je product meteen ook je communicatie. Geholpen door de online media vindt je product vanzelf een wereldwijd publiek. Het enige wat je daarna nog hoeft te doen, is leveren wat je beloofd hebt.

Wat het laatste betreft: van productie en distributie had Ryan Grepper helaas wat minder verstand. Nog steeds wachten duizenden mensen op hun Coolest en worden er rechtszaken aangespannen wegens wanprestatie. The Coolest is ten onder gegaan aan zijn eigen coolheid. En da’s dan weer iets minder cool...


 

Pieter Dingemans

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken