[column] Johan Kramer: ode aan de stylist(e)
Op een filmset kijk ik altijd met bewondering naar de stylist(e). Als creatief bij een reclame-bureau of als regisseur moet je soms best een dikke huid hebben, omdat veel mensen verstand blijken te hebben van iets creëren, en natuurlijk begrijpelijk ook als je in opdracht werkt. Maar als het gaat over wat de acteurs of figuratie aan hebben qua kleding, dan is werkelijk iedereen expert.
[column] Top 5-TikTok-trends: doorfriemelen, Saltburn en werkvloer-vooroordelen
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Artificial Intelligence
Onlangs werd ik, in mijn rol als voorzitter van Sire, gevraagd door de Nederlandse AI Coalitie of ik hen wilde helpen om het fundament te leggen voor een publiekscampagne om AI dichter bij de mensen te brengen.
[column] Op zoek naar een klinkende coalitie
Terwijl de formatie zich in een patstelling bevindt, zijn de nieuwe Kamerleden inmiddels ingewerkt. Vast onderdeel van die kennismakingsperiode is het publiceren van hun favoriete muzieknummer. En dat biedt een fascinerend inkijkje in het gevoelsleven van ons parlement.
[column] Laten we onze klanten voortaan weldoeners noemen
Hebben jullie goede voornemens gemaakt voor 2024? Ik hoorde dat dit eigenlijk niet meer in de mode is.
[column] AI is de turbo op je digitalisering
Wie mij kent, weet dat ik van nieuwe ontwikkelingen houd. En dan vooral van hoe je als merk of bedrijf aantoonbare concurrentievoordelen behaalt door 'first mover' te zijn. Dit verklaart - naast mijn passie voor podcasting - mijn interesse in de ontwikkeling van AI in de creatieve industrie.
[column] Duurzame hersenkraker
Als je de gemiddelde briefing van vijf jaar geleden vergelijkt met die van vandaag de dag, dan vallen er drie dingen op: duurzaamheid, duurzaamheid en duurzaamheid. Een goede trend, uiteraard, maar de ene duurzaamheid is de andere duurzaamheid niet.
[column] Top 5-TikTok-trends: hapklare brokken, etiquette-kennis en stilte na de storm
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Polarisatie is goed voor de kijkcijfers
Vaak kijken wij vanuit marketingperspectief naar media als bereiksinstrument; een middel om mensen te bereiken. Daarbij hebben wij als marketeers of communicatieprofessionals geen mening over de media zelf, maar deze keer willen we er ons wel aan wagen, omdat de rol van media dusdanig verandert dat het ook ons doel raakt. Wat is er aan de hand?
[column] Willem-Albert Bol's Koffiedik-notities 2024
'Heerlijke traditie is Koffiedik Kijken toch. Goed dat VIA, BvA, DDMA, PMA, Result en Adformatie dit evenement blijven organiseren', schrijft Willem-Albert Bol van Abovo Maxlead over de van origine IAA-traditie, in zijn onnavolgbaar beknopte notities. Hier die van editie 2024.
[column] Top 5-TikTok-trends: poezenpraat, winterse taferelen en nieuwe ronde
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Johan Kramer: 2024 wordt het jaar van de creatief
2024 wordt het jaar van de creatief (hij, zij, hen). Dat hoop ik althans. Want de creatief is steeds minder in beeld. In vakbladen recenseren marketeers tegenwoordig creatieve ideeën. En bij prijsuitreikingen zien we tegenwoordig groepen van 30 man op het podium. We doen het met z’n allen is het motto.
[column] MarketingAffairs 9: Duurzame oplossingen
Er zijn weinig woorden die zo eendimensionaal worden toegepast als het woord duurzaam. Duurzaam heeft echter meerdere betekenissen. Naast weinig belastend voor het milieu, staat duurzaam ook voor lang durend of weinig aan slijtage of bederf onderhevig.
[column] De echte verhalen in food
Jarenlang gold reclame voor ‘food’ toonaangevend. De norm in advertising. Als je als bureau werkte voor grote foodmerken dan was dat het bewijs dat je meedeed in de wereld van advertising.
[column] Het enorme aanbod van eenheidsworst
We staan er nauwelijks bij stil als we een supermarkt binnenlopen, maar nog nooit is het aanbod in de schappen zo groot geweest. Alleen al het aantal variaties op een product als kwark of vla is overweldigend en historisch ongeëvenaard. Je hoeft niet lang te zoeken om alleen al meer dan 250 variaties op yoghurt te vinden.
[column] Verbinding door verbeelding
We leven in een bijzondere tijd. De uitdagingen waarmee we ons als samenleving geconfronteerd weten, zijn pittiger dan ooit. De ene crisis is nog niet bezworen als de volgende zich alweer aandient, stelt Patrick Roubroeks , founding & creative director Xsaga. Wat helpt?
[column] AI Pin en de toekomst van interactie
Met de introductie van Humane’s AI Pin is er eindelijk weer eens een interessant nieuw mobiel apparaat op de markt. Na jaren van slechts incrementele innovatie hebben we nu een compleet nieuwe gadget dat doet denken aan de intelligente assistent uit de film Her. Gaat de AI Pin onze smartphones vervangen?
[column] Jeroen de Bakker: Dit zijn mijn favoriete podcasts van 2023
Het afgelopen jaar heb ik weer met veel plezier een hoop interessante, spannende en leerzame verhalende podcasts geluisterd. Op de fiets naar de zaak in de Houthavens, in de auto naar een afspraak en met de hond op het strand in Schoorl of in het Amsterdamse Bos. Hier mijn favourite top 5 van het afgelopen jaar, in willekeurige volgorde, tipt Jeroen de Bakker van Airborne.
[column] Food Forward: een gids voor de food trends van 2024
'Smaken evolueren net zo snel als de laatste modetrends, en in de wereld van food is het zaak om altijd een paar stappen voor te blijven. Wat kan je als food-marketeer verwachten van het komende jaar? Als creative agency in good food bewegen we ons in het hart van de foodwereld en lopen we heel wat ontwikkelingen tegen het lijf. Klassiekers komen weer terug, nieuwe innovaties verschijnen en ook is het tijd om afscheid te nemen van een aantal zaken.' Samuel Levie en Laura Emous schotelen je graag de food trends voor het komende jaar voor.
[column] Voorspellingen voor turbulent mediajaar 2024
Het drinken van een kopje Turkse koffie, ook wel toekomstkoffie genoemd, doet wonderen. Uit de patronen in de achterblijvende drab komen onthullende voorspellingen voor 2024 naar voren…
[column] Top 5-TikTok-trends: glitterchampie, óveral een strik om en winning met Wonka
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Gen Z: Alsof er een nieuwe apensoort is ontdekt
Er is al héél veel gezegd en geschreven over Gen Z. Het is alsof er leven op een andere planeet is ontdekt of een nieuwe apensoort in het Amazonegebied. De godganse marketingbranche wil weten wat deze generatie uniek maakt, wat ze beweegt en wat er nodig is om ze te verleiden en te laten converteren.
[column] Kerstcommercials 2023: prijsboodschap vs. emotie
Alle kerstcommercials zijn momenteel volop te zien. Bij uitzondering kijkt onze columniste Paola Cassone samen met strategen Machiel Verkuyl en Bart Vijlbrief naar de filmische kerstcreaties vanuit het mediaperspectief. 'Bij AH zijn ze het spoor helemaal bijster.'
[column] Ook B2B-marketeers mogen, nee moeten zelfs, buiten de corporate guidelines kleuren
De verschillen tussen B2C- en B2B-campagnes worden steeds kleiner. Ook een B2B-campagne moet steeds creatiever, verrassender en met meer impact. Maar hoe krijg je je stakeholders mee?
DOSSIER FOOD Column: Junkfood
Eten is het nieuwe goud; je wordt op de parkeerplaats van Appie nog net niet beroofd.
[column] Top 5-TikTok-trends: proostende glazen, glazen thee en tegenvallende etentjes
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[Marketing the Rainbow #47] Citymarketing: Gay Capital?
Vorige week beschreef ik in De Ideale Reiziger hoe in de toeristenindustrie een enorm volume aan geld omgaat, en dat de LHBT’ers voor een meer dan proportioneel deel daarvan zorgen.
[column] Merken moeten streven naar good growth
We kunnen er niet omheen. Ons huidige consumptiegedrag staat terecht ter discussie. Het moet anders, minder. Is er, binnen deze nieuwe context, een relevante rol voor merken in de zogenoemde ‘post-growth’ maatschappij?
[column] Top 5-TikTok-trends: verkiezingen, big spenders en oudjes on trend
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] MarketingAffairs 8: Teamprestatie
Als er één afdeling is waar je normaliter voldoende diversiteit aan expertises kunt vinden, dan is het wel de afdeling marketing.
[column] Act as a publisher
De mogelijkheden in media groeien sterk en daardoor is er meer behoefte aan specialisten op het gebied van digitaal, social, content, data, media, PR, design, et cetera. Veelal hebben die een eigen afdeling of team. Hoe houd je alles op elkaar aangesloten?
[column] De oneindige cirkel van Odido
Het soundlogo van T-Mobile is wereldberoemd. Simpel, helder en optimistisch. Een pakkend deuntje, opgegroeid als ringtone en volwassen geworden als muzikale handtekening van alle T-Mobile-content.
[column] Kredietloos
Twee dagen heeft die kaart probleemloos gewerkt! Het editorial uit MarketingTribune 18, 2023.
[column] Oude liefde roest niet
‘In een Fiat Panda lach je iedereen uit’, dacht ik bij het zien van deze nieuwe film voor de C3 van importeur Van Mossel. Het concept is naar deze tijd getild, het merk veranderd in Citroën en de hoofdrolspeler is trots op elk onderdeel van zijn aanwinst.
[column] Mannencrisis
Ik had deze week een vrij heftig gesprek met een vriendin over de groeiende onzekerheid van mannen in de huidige maatschappij en de steeds alarmerendere consequenties ervan.
[column] Top 5-TikTok-trends: vakantie v(a)ibes, bejaarde millennials en kerstige huisdieren
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[Marketing the Rainbow #45] Van DE&I naar Marketing, van Representatie naar Respect
Over de belangrijke rol van de MarCommer bij de klantreis van Representatie naar Respect..
[column] Waarom jouw merk een AI-ambassadeur nodig heeft
Ik heb mezelf gevirtualiseerd. Gekopieerd naar de Matrix. Mijn AI-twin brengt nieuws en inzichten over influencermarketing via LinkedIn. Binnenkort gaan we een stap verder en wordt ‘virtual John’ jouw persoonlijke influencermarketing-consultant. Een mooi experiment waarvan we hopelijk veel leren.
[column] De politiek is afgehaakt
Afhakers. Dat is de term die in politiek Den Haag wordt gebruikt voor mensen die zich niet meer verbonden voelen met de politiek. Maar liefst 51% van de Nederlandse burgers zou een afhaker zijn.
[column] Fieldmarketing: 'Het deed mijn waardering voor CliniCowns geen goed'
U kent het wel. Je rent het station binnen om de trein te halen en dan word je aangeklampt door een allervriendelijkste jongen of meid, type student, die je graag alles wil vertellen over het belang van CliniClowns voor doodzieke kinderen of over de belabberde rechten van vrouwen in Iran of Afghanistan.
[column] 'Met huilende klanten kunnen we niks, we verbreken nu de verbinding'
Zomaar een tenenkrommend, betreurenswaardig, klantziek, niet-inspirerend, beroerd, armetierig gesprekje op een druilerige maandagochtend met mijn bank:
[column] Jongeren verlangen eerlijkheid, openheid en echtheid van merken
Alle jongeren zijn woke. Iedereen onder de 20 is non-binair. En elke Gen Z’er heeft een poster van Greta Thunberg boven z’n bed. Dat is wat we tegenwoordig veel horen om ons heen. En hoewel ik persoonlijk graag zou zien dat dit klopt (revolutie!), is het niet meer dan een stereotype. Dit bleek uit ons grote jaarlijkse Jongerenonderzoek.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Ruikt ‘t naar McDonald’s? Dat is hun nieuwe billboard
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Odido Business wil met B2B-campagne grote én kleine...
- ProRail kiest MediaMonks voor arbeidsmarktcommunicatie
Laatste Nieuws
- Nederlandse handelsmissie aan de bar... 17-04-2024
- Bifi terug op TV met campagne... 16-04-2024
- Moco Museum ook in Londen, Fitzroy... 16-04-2024
- Finalisten van de Dutch Creativity... 15-04-2024
- Smyle-billboard door 135 000 stappen... 12-04-2024
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en... 12-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing