[column] Agency: hebben en niet hebben
Notities uit het Oosten. Agency is een Koreaanse serie waarin een selfmade creative director op haar weg naar de top van een reclamebureau in Seoul talloze obstakels tegenkomt en voor weinig terugschrikt. Onze special reporter Antoinette Hoes, die momenteel een strategieteam met Koreaans talent in Seoul bouwt voor Innocean, beschrijft deze en andere trends samen met haar collega Sage Lee.
[column] L'Imperatore Tramontin
Decennialang verwacht, toch gekomen. Pietro ging zijn DDB dit jaar toch echt verlaten. Net als bij zijn 50-jarig jubileum twee jaar geleden, wilde hij niets weten van welk initiatief dan ook. ‘Als je het maar uit je hoofd laat!’. Toch was hij maar wat trots op zijn advertentie in de Telegraaf, en alle reacties die hij hierop ontving. Dus of de baas het leuk vond of niet, we lieten hem niet via de achterdeur vertrekken.
[column] Top 5-TikTok-trends: #balletguy, enthousiasme 2.0 en is het al kerst?
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Gaan oude politieke merken overleven?
Het politieke landschap ziet er in Nederland opeens heel anders uit. Nieuw luidt het codewoord. Is er nog plaats voor de oude merken?
[column] Poppenkast
Dat marketing en reclame vaak één grote poppenkast is, bewijst de wederopstanding van Barbie maar weer eens. Het is nu al de marketingsensatie van het jaar en kan zo het Marketingfacts Jaarboek in als een iconische kneiter. Het editorial uit MarketingTribune 11/12.
[column] Top 5-TikTok-trends: More Passion, straatinterviews en Top Gear
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Top 5-TikTok-trends: Spinning katten, kloppende irritatieklieren en peperdure lekkernijen
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Duurzaam dromen en dansen met Mojo
Het festivalseizoen draait op volle toeren en, met eindelijk lekker weer, is het zoals je hoopt dat een festival is: lekker buiten, zonnetje, drankje, chillen en dansen. Oké, je moet even diep in je buidel tasten, maar dan heb je ook wat.
[column] Top 5-TikTok-trends: kiezen of delen, communitymanagement en Sportlife
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[Marketing the Rainbow #41b] Nike doet het gewoon nog steeds
Sportmerk Nike (spreek uit: Naikie) is erg actief in Marketing the Rainbow. Hun activiteiten zijn zo omvang- en kleurrijk dat ik het overzicht in delen geknipt heb.
[column] Commercialreview juli: McDonalds, Kruidvat, CB en Oranje Fonds
We kijken midden in de zomer terug op de meest opvallende commercials van de maand juli. Dit is de laatste aflevering van deze serie columns.
[column] Art of positioning 10: Logica
In de weken rond Cannes Lions bruist het reclamevak van de energie. Reclamemakers buitelen over elkaar heen om nog eens duidelijk te maken hoe inspirerend het bezoek aan Cannes was. Creativiteit viert hoogtij, althans op LinkedIn.
[column] Marketing Affairs 6: Alleskunners
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 6: Alleskunners.
[column] Top 5-TikTok-trends: Barbie op je bord, Kruidvat-koopjes en swingende loopjes
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] 5 nieuwe marketingfuncties door AI
Experts verwachten dat AI verregaande invloed zal hebben op (de toekomst van) marketing. Dat betekent ook dat er nieuwe functies binnen marketing zullen ontstaan door de komst van AI. Dat is althans de verwachting van Mitch Voskuilen, CEO en founder van Billy Grace.
[Marketing the Rainbow #40] Avis probeert het harder
Na de serie fmcg-artikelen over Unilever een uitstapje naar de reiswereld, ook wel 'Hospitality' genoemd. Dat woord houdt al in dat je je klanten gastvrij en goed moet behandelen – én benaderen.
[column] Twitter? Het merk is Musk, Elon Musk...
Elon Musk is oprichter, voorzitter, CEO en CTO van SpaceX. Hij is een ‘angel investor’, CEO en productarchitect van Tesla Inc. Musk is oprichter van The Boring Company (wát een briljante naam voor een boorbedrijf) en medeoprichter van Neuralink en Open AI.
[column] Art of positioning 9: Creativiteitscrisis
Tijdens de mannenfinale van Roland-Garos kwam er een commercial van CopyTrader voorbij met de pay-off: ‘Smart people copy smart people’. Illustratief voor de creativiteitscrisis waarin we verkeren.
[column] Herijken
Kennis is gebaseerd op voortschrijdend inzicht en niet op starre dogma’s. Vakantie biedt bij uitstek de mogelijkheid om jezelf, organisaties, je merk of je wereldbeeld te 'herijken'. Wat neem jij mee en wat mee terug?
[column] Top 5-TikTok-trends: B&B vol content, baby's maken, one doll to rule them all
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[Marketing the Rainbow #39] Unilever 12: United We Stand
Unilever is een van 's werelds meest cultureel diverse bedrijven en zet zich in voor het ontwikkelen van een inclusieve cultuur waarin de bijdrage van alle werknemers wordt erkend, ongeacht hun geslacht, leeftijd, ras, handicap, seksuele geaardheid of enige andere achtergrond. Dit is het laatste in de serie artikelen over Unilever, zie voor de eerdere artikelen de links onderaan.
[column] De 7 beste digitale cases van Cannes Lions 2023
Het reclamefestival in Cannes telde dit jaar 875 winnaars uit bijna 27.000 (!) inzendingen. Als je zin hebt om van alle winnaars de casefilms te bekijken, ben je zo'n 80 uur verder. Matthijs Roumen van digitaal bureau September zette voor Marktingfacts de beste digitale cases op een rij.
[column] Schoten schiet tekort met nieuw logo
De Belgische gemeente Schoten presenteerde begin juni 2023 een nieuw logo. De gemeente had een frisse, nieuwe huisstijl nodig die beter past bij het DNA van Schoten. Het project kwam uit de koker van de verantwoordelijke wethouder, die onderzoek had laten doen naar de waarden van de gemeente.
[column] De kracht van een visueel wenkend perspectief
De visuele identiteit van een organisatie of merk verander je niet zomaar. De visuele identiteit is een strategisch instrument en moet ook zo behandeld worden. Die verander je alleen om strategische redenen. En zelfs al is er een nieuwe visie of een nieuwe strategie, of zijn er nieuwe markten en nieuwe doelgroepen, dan nog moet de bestaande visuele identiteit het uitgangspunt zijn.
[column] Meesterschap
'Na bijna 20 jaar in de reclame is het tijd voor een nieuw hoofdstuk. Al sinds mijn tienerjaren heb ik verschillende ondernemingen gehad. Zo repareerde ik bij mensen thuis computers in mijn studententijd.' Orakel Wouter Glaser over zijn next step na Glasnost, Fitzgerald en Ace: welkom bij Go Delphi.
[column] Crea Cannes
Op wat waarschijnlijk mijn laatste keer Cannes Lions was, bleek creativiteit - wederom? - vele gezichten te hebben.
[column] Het begin van het einde
Als je op Google zoekt op 'logo gemeenteraad' dan krijg je maar bijster weinig logo's te zien van gemeenteraden. En zo hoort het ook. Een gemeenteraad is een onderdeel van de gemeentelijke organisatie. Niet zomaar een onderdeel, het is het hoogste bestuursorgaan, maar onmiskenbaar een deel van het democratisch systeem.
[column] Commercialreview juli 2023 met Bever, Bol, Simyo, Centraal Beheer en Trekpleister
We kijken weer terug op de meest opvallende commercials van de vorige maand Welke scoorden goed en welke minder? In deze aflevering Bever, Bol.com, Simyo, Centraal Beheer en Trekpleister.
[column] Hoe merken hypergroei kunnen bereiken met no-code en growth marketing
Het is 2023 en 'digitalisering' is niet langer een keuze voor merken, maar een absolute noodzaak. Tel daarbij het tekort aan IT-specialisten op, de groeiende behoefte aan procesautomatisering en de snelheid waarmee bedrijven industrieën ontwrichten en naam maken - en achterblijven is ineens een serieus risico.
[column] Happy people make a great world
Op 20 maart 2023 kwam het World Happiness Report van de Verenigde Naties uit. Nederland is met een 5e plaats één van de gelukkigste landen ter wereld en we geven ons leven gemiddeld een 7,4. Tegelijkertijd lijkt de onvrede van veel Nederlanders groot. Wat kunnen we daarmee als marketeers?
[column] Marketing Affairs 5: Relatieproblemen
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 5: Relatieproblemen.
[column] What's next in digital 2: Tijd om af te kicken van je leadverslaving
B2B-bedrijven gedragen zich als ware junkies, hunkerend naar de adrenalinekick van de ‘Marketing Qualified Leads’. Een whitepaper, ooit beschouwd als de silver bullet van de B2B-marketeer, vormt nu een wankel fundament voor je lead nurture-strategie.
[column] Art of positioning 8: Waarachtigheid
Kent u het verhaal van Koning Ahab? Bijbelkenners onder ons waarschijnlijk wel, maar de meesten van u misschien niet. Om eerlijk te zijn, ik kende het verhaal ook niet tot stadspredikant Tim Vreugdenhil mij het vertelde in het kader van ons nieuwe project Soul (zie kader).
[column] Top 5-TikTok-trends: slagers & zakkers, visual search en Bey there or Bey square
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Top 5-TikTok-trends: Smooth Operator, in de bonen en magie op je scherm
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Commercialreview april met Smuldier, Karwei, Lebara
We kijken weer terug op de meest opvallende commercials van de vorige maand. Welke scoorden goed, welke minder?
[column] Top 5-TikTok-trends: oude bekende, #Beige Flag en sterk 'taaltje' marketing
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Webshops en seo: wie niet oplet mist de boot
Voor veel webshops is seo een belangrijk kanaal. De eerste activiteit om meer uit seo te halen is doorgaans het toevoegen van seo-content aan productlisterpagina’s, ook wel PLP’s, overzichts- of categoriepagina’s genoemd. Het zijn die pagina’s waarop je door (een deel van) het assortiment kunt scrollen.
[column] Art of positioning 7: Digitale vervuiling
Content is king. Content wordt gezien als één van de belangrijkste marketinginstrumenten in het digitale tijdperk. Content vergroot engagement met het merk, versterkt de relatie met de doelgroep, is een belangrijke tool om niche doelgroepen te bereiken en zou zelfs kostenbesparend zijn vergeleken met dure reclamecampagnes. Het klinkt bijna te goed om waar te zijn. En dat is het ook.
[column] AI-mania
Rinkelt er bij u nog een belletje bij het horen van de naam James Stuart Blacktorn? Waarschijnlijk niet. Toch zouden bedrijven als Cartoon NetWork, Walt Disney Studios en DreamWorks Animation niet zijn wat ze nu zijn, als Stuart Blacktorn niet aan het begin van de twintigste eeuw zijn eerste tekenfilmpje had geproduceerd.
[column] Onmisbaar
Het was een paar weken geleden en het haalde zelfs het achtuurjournaal. Scotch & Soda failliet. NEE! dacht ik (ik zei het zelfs hardop). Ongelooflijk dat zo’n mooi merk er straks misschien niet meer is.
[column] Top 5-TikTok-trends: vakantiekriebels, met 'pasjes' betalen en nieuw C&A-jasje
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden AOV-markt op
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Kinesso lanceert Performance Solutions
- OrangeValley, MvH Media, AdResults en Increase slaan handen...
Laatste Nieuws
- Medewerkers Arag geven je de... 24-04-2024
- NS laat reizigers aan het woord in... 23-04-2024
- Xelion kiest Fightclub 23-04-2024
- Nieuwe campagne... 23-04-2024
- Shortlisten SAN ABC Accenten 2023... 23-04-2024
- Bar-le-Duc richt nieuwe campagne op... 22-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing