[column] De marketinglessen van Festival di Sanremo
In deze turbulente tijden waarin de aandacht van de consument lastig te vangen is, biedt het Festival di Sanremo een bijzondere masterclass in marketing voor proposities zonder een diepgaande purpose. Columniste Paola Cassone trekt 5 lessen uit dit op en top Italiaanse evenement.
[column] Spare me the details
Ik weet wat je denkt bij deze titel, maar maak je geen zorgen! Ik ga hier geen betoog houden over de PR-machine van Prins Harry, alhoewel we daar wel iets van kunnen leren: zorgvuldig gekozen media, een publicatieplan met militaire precisie en een goede balans tussen emotie, inhoud en nieuws.
[column] Top 5-TikTok-trends: rockstardance, Abba en beddenwasstraat
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Commercialreview januari 2023: Interpolis, Kruidvat, Aldi, PS. Food en Lifestyle
We kijken terug op de meest opvallende commercials van de maand januari. We beoordeelden dit keer vier reclamespots.
[column] Top 5-TikTok-trends: Het fluitlied, de Aristokatten en rijstpapier
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Gaat ChatGPT de assistent communicatieadviseur vervangen?
Jazeker! Maar… ‘garbage in, is garbage out’. 'Ik ben er zeker van dat ChatGPT een geweldige aanvulling zal zijn voor elke communicatieprofessional die op zoek is naar manieren om zijn of haar effectiviteit te vergroten.'
[column] Brand fiction: authenticiteit of entertainment?
Crisis is van alle tijden. De situatie aan het begin van de jaren dertig in Amerika kent veel gelijkenissen met waar we momenteel op afstevenen. Het land stond aan de rand van de Grote Depressie, bedrijven stonden op omvallen en miljoenen mensen dreigden hun baan te verliezen.
[column] Top 5-TikTok-trends: CapCut, pancakes en Ludo Sanders
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Zonder lef lukt het niet
Ook in 2023 houden we een personeelstekort. Sterker nog, het tekort zal alleen maar toenemen. Het vermogen om goed personeel aan te trekken, is bepalend voor de toekomst van je bedrijf. En daar moet je wel wat voor doen! Welke succesfactoren moet je hierbij in de gaten houden?
[column] Kleur bekennen
Blank of wit, zwart of bruin. Of ‘van kleur’… In Nederland speelt zich al een aantal jaren een strijd af, die zich toespitst op kleur. Een taalstrijd met een duidelijk politieke ondertoon. Want het is evident: kleur is meer dan een lik verf. Kleur heeft in alles een betekenis. In de maatschappij, in de politiek, in de commercie.
[column] Diederick Hillenius: mijn favoriete Esprix Winnaar aller tijden
De parfumwereld is een miljardenindustrie die niet veel last lijkt te hebben van goedkope challengers. Want wie wil er nou goedkoop ruiken? Of nog erger; zoals iedereen? Diederick Hillenius, eigenaar/artdirector bij Selmore over ‘lucht van Zeeman’.
[column] Gaat tv print achterna?
Onze columniste Paola Cassone was tussen Kerst en Oud & Nieuw een weekje weg. Toen zij terugkwam, vielen haar een paar dingen op, vooral haar eigen tv-kijkgedrag.
[column] Art of positioning 1: NS
Marc Oosterhout is onafhankelijk merkstrateeg bij zijn eigen bedrijf Eastwood en Trudelies van der Poel is onafhankelijk merkstrateeg bij haar eigen bedrijf VanderPoel Brand Consultancy. In deze rubriek beoordelen zij, exclusief in elke editie van MarketingTribune en kritisch en opbouwend, de merkstrategie van bekende en minder bekende merken. In de eerste aflevering: NS is het spoor bijster.
[column] Podcastmaker? Laat geen kansen liggen op YouTube!
De populariteit en het aanbod van podcasts groeit. Dit betekent dat je als maker grote concurrentie hebt om de aandacht van de luisteraar. Het is daarom des te verwonderlijker dat het overgrote deel van podcastmakers kansen laat liggen op YouTube.
[column] Marketing Affairs 1: Kleine denkers
In de maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag verschijnt deel 1: Kleine denkers.
[column] Waarheid
Wordt dit het jaar van de waarheid en dan bedoel ik in de wereld van reclame en marketing. Gaan we elkaar nu eindelijk eens netjes de waarheid vertellen?
[column] Televisie Monopoly Nederland bereikt voorlopige eindfase
RTL en Talpa Network moeten het niet alleen hebben van creativiteit in programma’s, maar ook bij het zakendoen. Columnist Ruud de Langen (Dentsu) over de perikelen rond Talpa, RTL en Mediahuis.
[column] Mijn favoriete Esprix Winnaar aller tijden
Vorige week lanceerde Interpolis de opvolger van deze campagne, waarin zij wederom de jonge doelgroep wil overhalen om te stoppen met het laatste waar ze mee willen stoppen: appen via hun mobiele telefoon. Lode Schaeffer (Indie) over zijn favoriete Exprix-winnaar.
[column] Koffiedik 2023 notities van Willem-Albert Bol
Het jaarlijkse branche-event Koffiedik Kijken vond weer plaats in het Koninklijk Instituut voor de Tropen (KIT) Amsterdam. Vier sprekers deden hun voorspellingen en Marcel van Rosmalen sprak een column uit, nadat Ruben Schreurs (Ebuiqity) het Gouden Koffiekopje in ontvangst nam als beste voorspeller in 2022. Hier de aantekeningen van Willem-Albert Bol.
[column] Automarkt 2023: een vooruitblik
Aan het begin van een nieuwe jaar kijkt columnist Jos van den Bergh hoe de automarkt ervoor staat en wat we de komende 12 maanden kunnen verwachten.
[column] David Snellenberg over zijn favoriete Esprix-winnaar
Nog niet zo lang geleden zat je bij een awardshow en kende je al het werk. Je had het al gezien op tv of OOH, gehoord op radio of meegemaakt ergens op de socials of in real life.
[column] Uitslag December Commercial Competitie 2022 bekend
Allereerst de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar 2023 vanuit commercialreview! De afgelopen decembermaand hebben we op ons platform voor de 4e keer de ‘December Commercial Competitie’ georganiseerd waar vijftien adverteerders aan meededen. De winnaars zijn nu bekend.
[column] Wat is er met jonge meiden aan de hand?
We moeten het over de meisjes hebben. Meisjes ja. Of misschien past de term meiden beter, aangezien ik het heb over vrouwelijke middelbare scholieren.
[column] Zijn B2B-marketeers chronisch ziek? (1)
De eerste column voor MarketingTribune van Charlotte Kooijman (foto), marketing strateeg bij creative digital agency GRRR: '75 procent van de zakelijke reclames draagt niets bij aan langetermijnmerkbouw'.
[column] Grens
We staan op de grens naar 2023 en er wachten ons ongetwijfeld weer veel verrassingen, want één ding is in reclame en marketing altijd zeker: never a dull moment. En als het saai dreigt te worden, verzinnen marketeers altijd weer iets om het spannend te maken. Marketing is tenslotte grenzeloos. Of toch niet?
[column] Hoe sterk is jouw 'naked' merk?
DirectResearch voert jaarlijks het DirectPayoff onderzoek uit. Daarin testen ze de pay-off van een aantal bekende merken op bekendheid. Dit jaar namen ze ook het unbranded logo en het soundlogo mee. Welk merk blijft overeind? Armin van Oosten van het bureau licht toe.
[column] Dansen op een vulkaan
'Argentina, campeón del mundo!' De Argentijnse televisiecommentator barstte na de strafschoppenserie in huilen uit. Hysterisch! Argentinië kan zich de komende maanden onderdompelen in de waan het succesvolste land op aarde te zijn. En Nederland? Dat sombert aan de kerstdis.
[column] Anneke Ammerlaan over de hoofdtrends in food voor 2023: 'Goed beter best'
Anneke Ammerlaan, gerenommeerd foodtrend forecaster bij Ammerlaan Vision on Food en trouw adviseur van Jongereniconen, voorziet als hoofdtrends voor 2023: Goed, beter, best. Bekijk ze hier alle zes.
[column] Waar zijn de blockbusterpodcasts gebleven?
Het ontbreken van een blockbusterpodcast duidt op een stormachtige groei van het medium.
[column] Commercialreview november met Etos, Bol, Aldi en CM
In de commercialreview worden de meest opvallende commercials van de afgelopen maand beoordeeld door de kijkers thuis.Wie scoort deze maand en welke zijn teleurstellend?
[column] Ik google niet meer, ik TikTok
Wacht, wat?! Ja, je leest het goed. Tegenwoordig googleen we niet meer, maar we gebruiken TikTok als visuele zoekmachine.
[column] STER reclame 'in het Slob'
Prijsverhogingen zijn in de mode, moet Frank Volmer gedacht hebben. Dus toverde hij in september 2022 een gemiddelde verhoging voor televisiereclame van 24% uit de hoge hoed voor 2023. Adverteerders moesten daar blij mee zijn, want dan kregen ze in ieder geval geen problemen met het uitleveren van zendtijd.
[column] Dat klinkt als reclamemuziek in de oren
Het gebruik van muziek in reclames is redelijk normaal. Veel commercials, zowel online als ATL, worden voorzien van een passend muziekstuk. Een column van Michael van Os, executive creative director/partner bij Crocodile Agency.
[column] Had hier clickbait moeten staan?
Met 4.000 tot 10.000 commerciële berichten per dag zijn we met z’n allen erg getraind in het uitfilteren ervan, waardoor het voor merken steeds uitdagender wordt om gezien te worden, laat staan zich te onderscheiden.
[column] Qatar komt nu even niet uit
Al in mei 2022 kondigde Lidl aan, dat het geen WK-acties zou gaan organiseren. Reden: Lidl vond dit ‘niet gepast’ na alle mensenrechtenschendingen rondom het toernooi in Qatar. Bewonderingswaardig? Of past het ‘winter-WK’ gewoon niet in de retail-kalender?
[column] Wanneer creatief werk werkt
Het beoordelen van creatief werk op effectiviteit is niet alleen voor mij als strateeg een belangrijk onderdeel van het werk. Marketeers, brand managers, accountmanagers, creatieven zelf - iedereen speelt een rol in dit delicate proces. Ervaring helpt, maar het wordt nooit makkelijk.
[column] Maakt Ziggo een gat van 9 miljoen euro goed met betalende abonnees?
Afgelopen donderdag kwam het grote nieuws naar buiten dat Ziggo sport per 2024 de rechten heeft verkregen van de Champions League, Europa League en Conference League wedstrijden. Dit is historisch, want nog nooit hebben alle grote Europese toernooien onder één dak gestaan. Naar verluidt is er 25 tot 30 miljoen euro voor de rechten betaald.
[column] Content baart 7 nieuwe experts
Het content-vakgebied maakt gretig gebruik van innovaties. Daardoor ontstaan er de komende tien jaar veel nieuwe contentfuncties zoals AI-coach, contentontoloog, contentuitsmijter. Dat verwacht althans Maarten Fokkelman, directeur en oprichter van specialist in content, Crossphase.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden AOV-markt op
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Kinesso lanceert Performance Solutions
- OrangeValley, MvH Media, AdResults en Increase slaan handen...
Laatste Nieuws
- Medewerkers Arag geven je de... 24-04-2024
- NS laat reizigers aan het woord in... 23-04-2024
- Xelion kiest Fightclub 23-04-2024
- Nieuwe campagne... 23-04-2024
- Shortlisten SAN ABC Accenten 2023... 23-04-2024
- Bar-le-Duc richt nieuwe campagne op... 22-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing