[docu] De Kunst van het Verleiden
'De enige echte allesomvattende documentaire over Neerlands reclame. Over het verleden, het heden en de toekomst', wordt deze film door de makers genoemd. Geniet ruim een uur van deze inventarisatie van een stuk marcomgeschiedenis.
TikTok tikt 5,7 miljoen actieve Nederlandse gebruikers per maand aan
Social media platform TikTok heeft een nieuwe mijlpaal bereikt: 5,7 miljoen Nederlanders per maand maken gebruik van het platform.
Jump Retail en RetailMediaOne bundelen creatieve kracht
RetailMediaOne kondigt een strategische samenwerking aan met Jump Retail, onderdeel van TBWA. Het doel van deze samenwerking is om reclame in het retailmediadomein voor adverteerders versneld en met de nieuwste inzichten effectief in te kunnen zetten.
De Bic aansteker bestaat 50 jaar
Toen Marcel Bich in 1973 de iconische Bic aansteker introduceerde, was dat vanuit dezelfde visie als bij de Cristal pen in 1950: 'gebruikers eenvoud en plezier brengen door hen essentiële dagelijkse producten aan te bieden die betrouwbaar en betaalbaar zijn, én lang meegaan.'
ProRail speelt met schaalmodellen in serieuze campagne
Bij 25% van de incidenten rondom spoorwegovergangen zijn beroepschauffeurs betrokken. Om hen bewust te maken van de risico’s en potentieel gevaarlijke situaties rondom het spoor lanceert ProRail een nieuwe bewustwordingscampagne.
Praxis lanceert YouTube-serie ‘Weekend Make-Over’
Zondag 22 oktober ging de eerste aflevering van ‘Weekend Make-Over’ live, onderdeel van de allereerste Praxis YouTube-serie.
Nelleke van Grinsven van Dept: 'We streven ernaar het beste bureau in en voor de wereld te zijn'
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde businesscase is, staat ondertussen vast. Experts te over die voorzien dat deze trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het goed? Als onderdeel van de serie Marketeer van een betere wereld sprak ik met Nelleke van Grinsven, Media Director bij global digital agency Dept.
[column] The art of positioning 12: True pricing
U herinnert zich vast nog wel die advertenties van EasyJet waarin ons verteld werd dat we voortaan voor 29 euro naar Milaan of Londen konden vliegen. Dat kan toch helemaal niet? En inderdaad, dat kon en kan helemaal niet.
Monuta bestaat een eeuw en lanceert een nieuwe cake
Uit onderzoek van Monuta, uitgevoerd door MarketResponse, blijken Nederlanders niet echt open over de wensen met betrekking tot hun uitvaart. Dat was de aanleiding voor de jarige uitvaartorganisatie om de ‘uitvaartcake’ te introduceren, ‘als gespreksstarter’. De cake bevat het kalmerende citroenmelisse.
Nieuwe gezondheidscampagne: 'Stel je vraag aan Kruidvat'
We hebben allemaal wel eens een gezondheidsvraag. Maar we hebben niet altijd de juiste persoon om zo'n vraag aan te stellen. Want ben je écht geholpen met de middeltjes van je moeder, de goedbedoelde tips op het schoolplein of zelf zoeken op het internet? Kruidvat haakt in.
Sterf! Filmfestival kan helpen tegen doodsangst
De gedachte aan de dood drukken we het liefst weg. Volgens Radboud-onderzoeker Enny Das kunnen films helpen beter met onze doodsangst om te gaan. Daarom wordt op 10 en 11 november het Sterf! Filmfestival gehouden.
Nijntje duikt op in de echte wereld
Iedereen kent Nijntje: het was je eerste boekje, je eerste knuffel, en nu ook je eerste musical. Ze is zo iconisch, dat je haar alleen al herkent aan de oortjes. Voor 'Nijntje de musical' brengt KesselsKramer nu die herkenbare wereld van Nijntje en de echte wereld samen.
Luchtige IFAW-campagne over rampzalig onderwerp
IFAW (International Fund for Animal Welfare) en SuperHeroes Amsterdam slaan de handen ineen met een campagne die huisdierbezitters oproept om voorbereid te zijn op een mogelijke ramp.
Unique zoekt beste klantenservicestem van Nederland
Unique Uitzendbureau lanceert de online talentenjacht Sound Of Service, waarmee de organisatie in oktober op zoek gaat naar de beste klantenservicestem van Nederland.
[Marketing the Rainbow #43b] Opkomst en ondergang van Abercrombie & Fitch: de ondergang
Nadat Abercrombie & Fitch (A&F), dat al bestaat sinds 1892, vooral via de gay markt in de jaren ’90 en ’00 razendpopulair werd, liep het merk enorm veel schade op door intern beleid en publieke schandalen. Vorige week schreef ik over de opkomst van het merk, nu kijk ik naar de ‘ondergang’.
DOSSIER TRUE PRICING De ware prijs is een rekbaar begrip
Meer voor minder, dat willen we. Gevolg: zo hou je meer over in de knip en creëer je extra ruimte voor iets met meer waarde, omdat je bijvoorbeeld het milieu spaart en wellicht iets bijdraagt aan je omgeving, met je aanschaf. Welkom in de nieuwe wereld van eerlijke prijzen. Gaat dit aanslaan? ‘Verwacht van Zeeman geen True Price-communicatie.’
[column] Populisme als middel om de wereld te redden
De landelijke verkiezingen staan voor de deur. Een tijd waarin politieke partijen zich inspannen om hun boodschap te verspreiden en kiezers aan zich te binden. Om aandacht en steun te vergaren, passen ze diverse retorische tactieken toe. Reclamemakers en politici liggen hierin niet ver uit elkaar.
Lancering bewustwordingscampagne long covid
Professionals uit de marketing-, communicatie- en mediawereld vragen aandacht voor de blijvende gevolgen van long covid via de campagne Wij worden beter.
Campagne 'Op zoek naar gezond' over keuzevrijheid gezond eten
De Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie (AVGG) stelt dat de keuze voor gezond eten en drinken momenteel door de voedingsindustrie onmogelijk wordt gemaakt. Daarom start de alliantie een bewustwordingscampagne.
Scotch & Soda Europe naar Dept
Scotch & Soda heeft agency Dept geselecteerd als partner om het merk een nieuwe impuls te geven na een recente herstructurering.
Gemeente Twenterand lanceert wervingscampagne Vind je vonk
De gemeente Twenterand (Overijssel) lanceert haar nieuwe wervingscampagne ‘Vind je Vonk’. In deze campagne vertellen 14 medewerkers het verhaal van Twenterand en wat hun eigen vonk is.
Toerismecampagne Vilnius gemaakt samen met blinde gemeenschap
Vilnius, de hoofdstad van Litouwen, lanceert een bijzondere toerismecampagne, die de focus legt op inclusiviteit. De campagne is gemaakt samen met de blinde gemeenschap van de stad.
Contextual Audiences verbindt merken met interessegroepen zonder persoonlijke data
Contextual Audiences wordt aangedreven door de contextuele A.I.-technologie en zorgt ervoor dat marketeers nauwkeurige en schaalbare targeting kunnen toepassen om hun gewenste publiek te bereiken, melden de ontwikkelaars.
Suzanne Vredevoort van Livera: 'Het was tijd om het imago van Livera aan te pakken'
Suzanne Vredevoort is Marketing & Buying Manager bij lingeriemerk Livera, dat recent een nieuwe communicatiestrategie lanceerde: ‘Schaamteloos jezelf’. 'Schaamteloos jezelf ontdekken staat voor eens ongeremd voor jezelf kiezen. Bij Livera hoef je jezelf niet te verantwoorden.' Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden.
Wakker Dier start campagne tegen 'sloopmelk'
Op 18 oktober is Wakker Dier een campagne met radiospotjes en printadvertenties tegen ‘sloopmelk’ begonnen. Dat is melk zonder goed dierenwelzijnskeurmerk volgens de stichting.
Beter slapen met dancemusic
Samsung organiseerde de eerste Sleep Rave van Nederland, waarin werd onderzocht of de muziek waar je normaal gesproken wakker van blijft – dancemuziek – ook kan bijdragen aan een goede nachtrust.
Jono Lancaster ambassadeur van avocado-olie Soilmates in nieuwe campagne
Het Nederlandse avocado-oliemerk slaat de handen ineen met motivational speaker Jono Lancaster. De olie van Soilmates wordt gemaakt van ‘lelijke’ avocado’s die de schappen van supers en groenteboeren niet halen en anders weggegooid zouden worden.
Onderzoek: Optimistische marketingleider gelooft eerder in merkbouw
Ondanks de chronische crises kijken marketingmanagers positief naar de toekomst: Ze hebben vertrouwen in wat komen gaat, zijn geneigd te investeren in merkopbouwactiviteiten voor de lange termijn en hebben weinig moeite om hun budgetten veilig te stellen.
Europa biedt influencers hulpmiddel om regels na te leven
De Europese Commissie heeft de ‘Influencer Legal Hub’ gelanceerd, een hulpmiddel voor influencers, content creators, marketeers, agentschappen, merkhouders en andere groepen adverteerders die zich online op consumenten richten.
Reinier de Graaf Gasthuis eerste ziekenhuis met eigen soundlogo
Het oudste ziekenhuis van Nederland, het Reinier de Graaf Gasthuis, is het eerste ziekenhuis van Nederland met een eigen anthem. Het nummer ‘Je ziekenhuis voor het leven’ is ontwikkeld in samenwerking met sonic branding agency Tambr en heeft als doel ‘de medewerkers en patiënten te verbinden, te verblijden en de herkenbaarheid van het ziekenhuis te vergroten.’
Geusebroek regisseert campagnefilm voor capsulecollectie Patta x FC Barcelona x Nike
Bureaus Iconoclast en Halal hebben hun krachten gebundeld om gezamenlijk een indrukwekkende campagnefilm te produceren voor de release van de historische capsulecollectie van Patta, FC Barcelona en Nike.
Kruidvat steunt Armoedefonds met cadeaukaart voor 15.000 mensen
Kruidvat gaat een structurele samenwerking aan met het Armoedefonds. Binnenkort ontvangen 15.000 mensen de Kruidvat Health & Beauty-kaart met een tegoed van 25 euro waarmee ze verzorgings- en hygiëneproducten kunnen kopen. Het Armoedefonds zorgt voor distributie van de kaart naar lokale hulporganisaties.
Extra aandacht voor herkennen elektronisch afval
Ruim de helft van de Nederlanders is onvoldoende op de hoogte wat elektrisch afval is. Dat constateert Stichting Open aan de vooravond van International E-waste Day op 14 oktober 2023.
[marketeer 186] Hans Vos - schrijver, schilder en artiest
In deel 186 van onze successerie [marketeer] spreken we deze week schrijver van vijf boeken en 100+ NRC-columns, schilder, docu-producer ('De Meivliegers') en artiest met daarnaast een advocatenpraktijk Hans Vos. Hij vertelt hoe hij al die ballen in de lucht houdt ('niet') en hoe je je ook zonder plan kunt ontwikkelen tot 'merk artiest'.
[Marketing the Rainbow #43a] Opkomst en ondergang van Abercrombie & Fitch: de opkomst
Abercrombie & Fitch (A&F) is een bekend kledingmerk, dat al bestaat sinds 1892 (ja, die '8' klopt). Opvallende marketing en specifieke reclame-uitingen tilden het merk van een suffig (en failliet) bedrijf naar een wereldmerk met flagshipstores op plekken als de Champs Elysées, Fifth Avenue en de Leidsestraat. Maar hoog gestegen, laag gevallen. Het imago van A&F was lang gebaseerd op fraai gebouwde jongemannen en werd vooral een succes door de gay consument. Hoe is dit ontstaan en wat is er gebeurd?
Specsavers verwent ogen voorbijgangers met muurschildering
Met een paar gigantische ogen in het straatbeeld van de Spoorstraat in Breda, een muurschildering van kunstenaar Marcus Debie, wil Specsavers de blik vangen van voorbijgangers in het kader van World Sight Day (12 oktober).
Memphis Depay boegbeeld Europese campagne Foot Locker
In samenwerking met Dept lanceert Footlocker een Europese campagne voor de Puma Exotek die alleen bij Foot Locker te koop zal zijn. Memphis Depay fungeert als boegbeeld voor de nieuwe sneaker.
[onderzoek] Creative Testing Platform van Validators
In mei 2023 introduceerde Validators het zogenoemde Creative Testing Platform. Daarop kunnen merken, media, onderzoeks- en reclamebureaus tegen een scherpe prijsstelling hun eigen creatieve vondsten testen. Martin Leeflang, CEO van Validators: ‘Het is altijd onze intrinsieke motivatie geweest om onze kennis en onderzoeksmethodes te delen met anderen.’
[column] Digital branding? Het gaat om zichtbaarheid en 'goede shit'!
Internet bestaat inmiddels een halve eeuw, maar toch is online branding bij veel bedrijven een ondergeschoven kindje en ligt de nadruk te veel op leads. In het begin lag het accent op het zoeken van informatie, tegenwoordig zijn we de hele dag online. Herwin van den Berg van Endeavour: 'Het is bouwen, bouwen en nog eens bouwen.'
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing