Willem Koch neemt afscheid met Luister

Willem Koch neemt afscheid met Luister
  • Content
  • 15 jun 2012 @ 10:34
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • Storytelling

De zender is het contact met de ontvanger verloren en toch zijn we tegenwoordig allemaal zowel zender als ontvanger. We luisteren niet meer naar elkaar. We luisteren niet meer naar onszelf. De kloof tussen wat de zender wil vertellen en wat de ontvanger wil horen, is er het beste bewijs van.

'Aan communicatie die taak om die kloof te overbruggen. In de afgelopen jaren heb ik dat elke keer weer met veel plezier gedaan door met specialisten uit alle hoeken van het communicatieveld te discussieren. Een uitwisseling van gedachten is vaak het begin van een oplossing.

Nu bij mijn afscheid, wil ik niet terugblikken. Met nostalgie bouw je tenslotte geen bruggen. Ik wil vooruitkijken. De wens die ter plekke bij mij opkwam, was dan ook iets mee te geven aan alle collega's, vakgenoten en aan PostNL, in de toekomst. Dankzij Harry Koorstra hebben we dat kunnen realsieren.

Goethes 'Een wens is een voorgevoel van hetgeen je daadwerkelijk kunt realiseren' is een van mijn lijfspreuken. Ik heb bij PostNL in al die jaren aan veel van mijn wensen invulling kunnen geven, in zowel perioden van groei en bloei als ook in tijden van grote veranderingen. Het realiseren van wensen heeft niets met dagdromen te maken, nee, wensen moeten realistisch zijn.

Vandaar dit document, een discussie over hoe de zender moet veranderen om succesvol te kunnen communiceren in een tijd waarin veranderingen plaatsvinden die wetten, spelregels, gebruiken, tijd, gedrag en rollen van zenders en ontvangers op hun kop zetten. Zoals veranderingen dat nu eenmaal doen. We hebben een aantal vakgenoten bereid gevonden hun visie te geven op de nieuwe rol van communicatie. Zij hebben hier in woord en beeld een eigen invulling aan gegeven. Waarvoor ik ze zeer dankbaar ben.

Willem Koch

Dit is de inleiding van de uitgave LUISTER! die verscheen bij het afscheid van Willem Koch, directeur communicatie PostNL, tot begin 2012.

Deze uitgave is in beperkte oplage verschenen.

Sommige bedrijven verdien een compliment. Door de ruimte die ze geven aan medewerkers om topprestaties te leveren. Velen met mij zullen bevestigen dat het een genoegen was om samen te mogen werken met Willem Koch omdat hij samen met je op zoek durfde te gaan naar een unieke, effectieve oplossing voor een vraagstuk. Zelfs als de vraag nog onvoldoende geformuleerd was.

Sak van den Boom

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken