Jan Bonjer (FD) is boos!
- Content
- 18 sep 2013 @ 22:08
- Link
-
Redactie Contentmarketing
Redactie
MarketingTribune - Branded content
- 18 sep 2013 @ 22:08
- Redactie Contentmarketing
Een paar maanden geleden was het hommeles over een FD bijlage die het niet zo nauw neemt met redactionele integriteit. Er verscheen namelijk een 'onafhankelijke bijlage' in het FD, met onder andere aandacht voor Aegon apps. Deze samenwerking tussen FD en Aegon wordt door content marketing specialisten als een uitglijder beschouwd. En nu is Jan Bonjer, hoofdredacteur van Het Financieele Dagblad, boos op Follow the Money. Eric Smit doet zijn relaas.
De hoofdredacteur van Het Financieele Dagblad, Jan Bonjer, haalt uit naar Follow the Money. Het door AEGON gesponsorde FD morgen is ‘tot op het bot onafhankelijk’.
Jan Bonjer is boos, heel boos. Op de Volkskrant en vooral op Follow the Money. Althans, dat bleek uit zijn ingezonden brief in de Volkskrant die dinsdag af werd gedrukt. Een lijvig artikel in een zaterdagse bijlage van de Volkskrant werden journalist Ebele Wybenga en ikzelf in een duo-interview bevraagd over het onderwerp branded journalism. De door verzekeraar AEGON gesponsorde bijlage in Het Financieele Dagblad – de FD Morgen – werd daarin nadrukkelijk aangehaald als een minder geslaagd voorbeeld van branded journalism, een term die ik zelf als een contradictio in terminis beschouw. Sterker, ik beschouw het als een levensgevaarlijke ontwikkeling wanneer aalgladde polisverkopers met hun geraffineerde praatjes kunnen doordringen tot de redactionele kolommen van mijn duurbetaalde krant!
‘Het merk is de krant’, tekende de Volkskrant op uit mijn mond. ‘En de krant doet er alles aan om de waarheid te vertellen. Niet om de communicatiestrategie van een bedrijf via artikelen op subtiele wijze aan haar lezers te voeren.’
En dat laatste is nu precies waar Het Financieele Dagblad zich – tegen substantiële financiële compensatie – voor laat lenen. Een gruwelijk experiment dat – daar durf ik mijn nieuwe fiets om te verwedden – niet op de redactie van de krant is bedacht.
‘Vakkundig gefileerd’
Bonjer beklaagde zich in zijn brief over de Volkskrant. Hij vond dat Het Financieele Dagblad gelegenheid had moeten krijgen om te reageren op de aantijgingen tegen de gesponsorde bijlage FD Morgen. Bonjer maakt daar terecht een punt van. Wanneer zijn krant onder vuur wordt genomen, moet hij daarop kunnen reageren. De vraag is alleen waarom Bonjer dat commentaar in maart van dit jaar nog weigerde te geven toen Follow the Money bezig was met een artikel waarin FD Morgen volgens de Volkskrant ‘vakkundig (werd) gefileerd’.
Je vraagt je ook af waarom in juli niemand van Het Financieele Dagblad wenste aan te schuiven toen het debat over branded journalism werd gevoerd en wederom FD Morgen het hoofdonderwerp van gesprek was? Ik moest het doen met de gesoigneerde beroepsbabbelaar van AEGON – Jan Driessen. Ik had het veel interessanter gevonden om met Bonjer of een van zijn chefs de degens te kruisen.
Van Het Financieele Dagblad hoorden we pas weer toen adjunct-hoofdredacteur Roy op het Veld onze talentvolle redacteur Jesse Frederik – een van de auteurs van het artikel over FD Morgen – polste om het onstuimige clubhuis van Follow the Money in te ruilen voor de bedaarde burelen van het FD.
Zo dus.
Lees verder op ftm.nl
-
Redactie Contentmarketing
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing