Native advertising: niets nieuws onder de zon of een nieuwe fase in online marketing?

Native advertising: niets nieuws onder de zon of een nieuwe fase in online marketing?
  • Content
  • 4 okt 2013 @ 11:25
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • Branded content

Vorige week donderdag vond de eerste Native Advertising Meetup plaats. Initiatiefnemer was Maarten Naaijkens van TMG, de partij achter Upcoming.nl, een van de platforms die native advertising omarmen. Maar hoe kijken de verschillende partijen ernaar? Bram Koster van Marketingfacts schreef een uitgebreid verslag over de Meetup, met verschillende definities en goede voorbeelden van native advertising. Wat mij betreft is de beste definitie van native advertising: een naadloze integratie tussen medium, context en boodschap.

Naast Upcoming zelf kwam een aantal bureaus aan het woord, die hun best deden te laten zien dat native advertising allang bestaat en in vele diverse vormen. Opvallend: iedereen benadrukte daarbij vooral de vorm waarin ze zelf actief zijn. En dat leidde tot een interessante sessie!

Opkomend fenomeen

Upcoming richt zich op de wetenschap van het delen. Op dat vlak hebben ze veel geleerd sinds februari van dit jaar, toen de site stilletjes werd gelanceerd. De site presenteert Nederlandse content in lijstjes, zgn. 'listicles'. Het doel volgens Nine Ludwig, hoofdredacteur bij Upcoming: zo veel mogelijk shares genereren in social media. En dat lukt aardig, want er is inmiddels een bereik behaald van een half miljoen mensen.

De Nederlandse versie van Buzzfeed richt zich op content die gelukkig maakt of die juist boos maakt en frustreert ("If it bleeds, it leads"). Daarbij is tekst ondergeschikt en wordt vooral gelet op visueel aantrekkelijke presentatie. En ook quizzen doen het goed; zo behaalde de test over de betekenis van Twentse woorden ruim 12.000 shares.

Ook op het vlak van native advertising heeft Upcoming flink wat geleerd. De belangrijkste les: hoe subtieler het merk, hoe meer het gedeeld wordt. De content is belangrijker dan de uiteindelijke boodschap of call to action. Een goed voorbeeld van een merk dat dat goed begreep, was Sky Radio met een post over mislukte taarten.  

Een ander voorbeeld is de Belastingdienst dat een lijstje maakte van oppaskinderen 'from hell'. Doordat er geen "eigen" uitingen aan werden toegevoegd, bleef het heel dicht bij de redactionele formule van Upcoming.

Dat schetst gelijk de uitdaging waar publishers en adverteerders voor staan: hoe vind en bewaak je de balans tussen content die geen afbreuk doet aan de redactionele formule, maar die wel de boodschap van het merk overbrengt? Zoals Nine het verwoordt: "Zodat merken uiteindelijk niet alleen stempels in hun paspoort hebben na de grensovergang, maar ook visa die hen echt thuis doen voelen in het land van shareable content."

Lees verder op marketingfacts.nl

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken